Recenzie „Gândește ca un călugăr” de Jay Shetty

de | mai 31, 2022 | Dezvoltare Personală, Lecturi Motivaționale, Non Fictiune, Recenzii cărți

„Gândește ca un călugăr” de Jay Shetty este o carte de dezvoltare personală la care voiam să ajung de ceva timp. Recunosc că am cumpărat-o bazându-mă mai mult pe popularitatea ei și pe laudele pe care le-a primit ea și autorul ei peste tot în social media.

Având în vedere că este o carte de self-help, despre viață și alegeri inteligente, scrisă de un fost călugăr, acum mare influencer în mediul online, m-a atras și am vrut să văd exact ce aș putea avea de câștigat de pe urma lecturării ei.

Nu deseori dai de astfel de scrieri, în plus ale căror autori sunt vedete online și mai au și propriile podcasturi cu milioane de vizualizări și cu invitați dintre cei mai cunoscuți și admirați.

Jay Shetty este un fost călugăr hindus, britanic cu origini indiene, ale cărui experiențe de viață l-au transformat în omul momentului. El prezintă propriul podcast On Purpose și este urmărit de milioane de oameni pe conturile sale de social media.

Cartea sa „Gândește ca un călugăr” este un fel de autobiografie înțesată cu experiențe personale și perle de înțelepciune nemuritoare

Aceasta urmărește să educe cititorii și să-i îndrume pe calea cea bună referitor la găsirea liniștii și a țelului pentru o viață plină de sens. Subtitlul scrierii – „Antrenează-ți mintea pentru a-ți găsi liniștea și scopul în viața de zi cu zi” – descrie exact ce dorește să facă această carte pentru cei care o citesc și îi urmează îndemnurile. Jay nu se crede mai presus de toți și nu spune cu autoritate că ar trebui să facem cutare și cutare lucru.

Nici măcar nu pledează în favoarea vreunei religii. Ci, plin de înțelepciune și de smerenie, cu haz și ironie, fostul călugăr întors în lumea plină de haos, își practică vocația – aceea de a ajuta pe ceilalți, devenind un fel de călăuză pentru noi toți. Deși a experimentat viața în ashram timp de 3 ani de zile, și-a dat seama că deși s-a schimbat ca om și vede lumea altfel, ar fi mai folositor în societate pentru a călăuzi și pe alții să devină mai calmi, mai iubitori, mai altruiști, să capete o viață plină de bucurii și sens, în ajutorarea altora.

Mi-au plăcut foarte mult unele capitole din cartea „Gândește ca un călugăr”

M-am regăsit sau mai bine zis am întâlnit situații și probleme cu care mă confrunt zi de zi, la care nu găseam răspunsuri și de care încă mă împiedicam în calea mea spre căpătarea armoniei și echilibrului în viață. Volumul de self-help al lui Jay Shetty este structurat pe părți și capitole, fiecare dintre acestea având și mici sau mari exerciții de pus în aplicare pentru a deveni mai calmi, mai buni, mai liniștiți în această lume haotică în care parcă mereu suntem în concurență unii cu alții.

O idee de reflectat regăsită în această carte, dar total cunoscută și de cele mai multe ori trecută cu vederea este următoarea: „Singura cale prin care poți avea o viață cu adevărat bogată și împlinită este să trăiești în prezent”. Este foarte adevărat și extrem de simplu de aplicat. Însă cum oamenii sunt parcă programați să-și amintească mereu de trecut sau să se gândească cu îngrijorare la viitor, cine mai trăiește cu adevărat clipa și se bucură de cele mai simple momente?

O altă idee cu care nu m-am împăcat decât de-abia târziu, la o vârstă mai coaptă, și pe care am întâlnit-o în carte se referă la faptul că oamenii apar în viața noastră cu un scop

În timp ce unii dintre ei vor rămâne alături de noi toată viața, alții vor sta cu noi doar pentru o anumită perioadă de timp, atâta vreme cât va trebui să învățăm o anumită lecție din asta. Prietenii din copilărie pot deveni prieteni pentru toată viața dar la fel de bine pot rămâne doar așa – prieteni din copilărie care ne-au ajutat sau ne-au inspirat cu ceva anume doar în acea etapă din viață. Iar dacă asta se întâmplă, nu trebuie să suferim, să ne punem întrebări sau să ne învinovățim pentru că nu i-am putut reține lângă noi pentru totdeauna.

De asemenea, pentru a avea o viață împlinită, în care să știi că lași ceva în urma ta și destinul tău are un sens, trebuie să oferi ajutor celorlalți în modurile cele mai diferite. Însă trebuie să faci totul din inimă și fără să aștepți ceva înapoi. Nu trebuie să fii motivat de ego sau de gânduri viclene ascunse. Este un lucru mai puțin știut poate, dar cât se poate de adevărat și îmbucurător. Dacă vei oferi ajutor, vei și primi ajutor. Însă nu te aștepta să vină de la aceeași persoană sau în felul în care crezi tu că ai nevoie de el. La fel și cu iubirea. Oferind iubire, vei primi iubire, dar de tine ține să nu ai așteptări imediate. Totul trebuie făcut din suflet, dezinteresat.

Încă ceva ce mi-a plăcut mult la „Gândește ca un călugăr” e o idee care se referă la a nu înceta niciodată a învăța

Nu contează că am făcut un liceu și ne-am angajat deja. Nu contează că avem două masterate și un doctorat și predăm altora. Mereu este loc de mai mult, de mai bine. De la toată lumea avem ce învăța și trebuie să o facem neîncetat. Lumea nu s-a terminat încă, Slavă Domnului, prin urmare nici procesul nostru de învățare. Cei tineri învață de la cei maturi în timp ce adulții învață de la copii. Avem deja tot ce ne trebuie pentru a asimila mereu informații care să ne ajute pe noi și cu care să îi ajutăm noi pe alții mai departe: mâinile noastre, mintea noastră, inima noastră.

Titlu: GÂNDEȘTE CA UN CĂLUGĂR
Autor: Jay Shetty
Traducător: Alexandru Cormoș și Carmen Neacșu
Editura: LITERA
Nr. Pagini: 352
Gen Literar: Self Help
Vizualizari recenzie: 11727

Alte recenzii de la Jay Shetty:

Oana Maria Stefan este redactor Booknation.ro de 5 ani, 6 luni, 16 zile și a scris până acum 434 articole. Se află pe poziția 4 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Oana Maria Stefan aici. Oana Maria Stefan are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.