Recenzie „Lume frumoasă, unde ești” de Sally Rooney

de | oct. 31, 2022 | Recenzii cărți

Sally Rooney a fost o autoare de top pentru mine, însă mereu pe wishlist. Acum am avut ocazia să o cunosc și să văd exact de ce lumea o iubește atât de mult, dar în același timp o urăște. Am citit recenzii bune și rele și mi-a făcut o părere cât de cât unitară și anume – Sally Rooney nu creionează o intrigă complexă. Așa este, Sally nu face asta, însă acesta este harul ei. Găsește un subiect banal și scrie o carte despre el, într-o manieră care ne ajută să înțelegem că acea banalitate este doar în mintea noastră. Caută sens simplității și acest lucru nu este plictisitor, este de o mare valoare.

Revenind, „Lume frumoasă, unde ești” de Sally Rooney mi-a adus aminte de un film pe care l-am văzut acum mulți ani, „Valentine’s Day”, în care mai multe personaje își spun povestea de viață, cu legături puternice între ele. Pe măsură ce treci de la un cuplu la altul, îți dai seama că toate sunt interconectate și acest lucru oferă un entuziasm în plus poveștii.

Alice, romancieră, îl întâlnește pe Felix, care lucrează la un depozit, și îl întreabă dacă i-ar plăcea să meargă cu ea la Roma. În Dublin, prietena ei cea mai bună, Eileen, trece printr-o despărțire și începe din nou să flirteze cu Simon, pe care îl știe încă din copilărie. Alice, Felix, Eileen și Simon sunt încă tineri, însă viața îi prinde din urmă. Se află ei în ultima încăpere luminată dinaintea întunericului, martori la ceva neștiut? Vor găși o cale să creadă într-o lume frumoasă?

Poate conceptul de „lume frumoasă” este utopic și este ceva ce nu se poate atinge, precum linia orizontului. Cred că aici exagerează puțin Sally Rooney, pentru că se încăpățânează în poveștile sale să demonstreze contrariul și să te facă să visezi. Unii spun că greșește, eu îi laud inițiativa și îmi place ce construiește.

Ne sunt prezentate 2 cupluri – Alice și Felix și Aileen și Simon. Ambele relații încep dintr-o atracție fizică frumoasă și se dezvoltă sub ochii noștri. Așa cum o știm pe Sally, ea nu pune accent doar pe latura sexuală, ci intră în amănunte despre viață, filozofie și dorințe care par de neîmplinit. Alice și Aileen sunt prietene și corespondeaza despre diverse teme. Pentru unii cititori aceste discuții pot părea fără sens, însă ele înglobează o gândire actuală, exact așa cum gândesc tinerii în zilele noastre. Multumesc Libris.ro pentru carte.

Nu contează foarte mult dacă aceste discuții nu au o finalitate certă sau nu se concretizează în ceva. Arată cum două tinere își examinează viața și cum încearcă să găsească SENS în orice se întâmplă. Acțiunea nu este una alertă, însă este profundă și ancorată în niște probleme actuale, pe care poate unii nu au curajul să le abordeze. Tocmai acest lucru frapează și stârnește răutăți, pentru că este admirabil cum Sally creionează o idee basic și îi oferă o formă frumoasă și melodică.

Titlu: LUME FRUMOASĂ UNDE EȘTI
Autor: Sally Rooney
An apariție : 2022
Editura: CURTEA VECHE
Nr. Pagini: 400
Vizualizari recenzie: 4388

Alte recenzii de la Sally Rooney:

Ramona Alexandra Popescu este redactor Booknation.ro de 7 ani, 2 luni, 21 zile și a scris până acum 551 articole. Se află pe poziția 3 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Ramona Alexandra Popescu aici. Ramona Alexandra Popescu are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.