Recenzie „Marile minciuni nevinovate” de Liane Moriarty

de | sept. 26, 2020 | Beletristică, Literatură Contemporană, Recenzii cărți

Liane Moriarty este o scriitoare genială și mi-a fost de ajuns să citesc Am uitat să fim fericiți pentru a mă convinge de acest fapt. Atunci când am citit și Când vina ne desparte, m-am convins de talentul ei de a crea un thriller psihologic plin de mister și de suspans. Marile minciuni nevinovate este un thriller la fel de captivant, care te ține cu sufletul la gură de la prima până la ultima pagină. Am citit cartea în doar două zile și asta pentru că am avut alte lucruri de făcut, căci altfel mi-ar fi luat mult mai puțin.

Bârfe și minciuni

Protagonistele romanului sunt trei femei diferite, fiecare fiind mamă: Madeline, Celeste și Jane. Viețile lor sunt diferite, însă au în comun cel puțin un lucru: toate au copii la grădiniță, chiar în aceeași clasă. În aparență, totul pare roz în viața lor. Dar așa să fie în realitate? Liane Moriarty pictează tabloul familiei așa cum este el de fapt, imperfect.

La începutul cărții aflăm că a avut loc o crimă despre care nu se dau multe detalii. Prezentul acțiunii se suprapune cu conversațiile părinților despre tragedia care a avut loc la o seară de concurs a părinților. Acțiunea are loc în Pirriwee, o peninsulă australiană. Facem cunoștință cu viața din curtea școlii, unde mamele copiilor se află parcă într-un concurs una cu cealaltă, unde se bârfește întotdeauna.

Grădinița, loc prielnic bârfelor

Școala publică este, de fapt, grădinița unde părinții își duc copiii. Deși nu ar trebui, este un loc în care mamele bârfesc și se judecă una pe alta, mereu aflate într-o competiție. Personajele lui Moriarty sunt bine conturate și potrivite unei parodii a vieții din curtea școlii. În spatele vieții aparent perfecte se ascund, de fapt, multe drame, astfel că nimeni nu este perfect.

Toate personajele se luptă cu ceva sau fug de un anumit lucru. Madeline a împlinit patruzeci de ani și încearcă să nu se lase afectată de această schimbare. Are un soț bun și iubitor, copii minunați și un job care îi asigură un venit destul de mare pentru a trăi comod. Vorbește mult și spune exact ce gândește. Este curioasă și îi place bârfa, dar încearcă să nu sară calul. În ciuda defectelor, este o persoană căreia îi pasă de alții și vrea să îi ajute.

Jane este o mamă tânără și abia s-a mutat în oraș, împreună cu fiul ei de cinci ani, Ziggy. Își dorește să lase trecutul în urmă și să înceapă o nouă viață unde să fie ea însăși. Însă speranța îi dispare atunci când fiul ei este acuzat că a strangulat o fetiță din clasa lui. Inițial, Jane nu-l crede pe micuțul ei în stare de așa ceva. Însă anumite întâmplări din trecut îi dau de gândit.

Dincolo de aparențe

Celeste este femeia care luminează încăperea atunci când pășește înăuntru. Frumusețea ei este aproape ireală. Ai crede că duce o viață perfectă, așa cum e chipul ei. Din exterior, pare o soție și o mamă fericită, cu un soț chipeș care aduce venituri substanțiale în casă. Însă toată această iluzie pare atât de reală, încât până și ea se simte singură.

Soțul ei își iubește familia și are grijă de ea. O duce în vacanțe și îi vorbește frumos. Același soț are accese de furie necontrolată și o lovește. Pentru ca apoi să facă tot ce-i stă în putință pentru a-i cere iertare. Treptat, această viață dublă are efecte negative asupra ei.

Cele trei mare sunt atât de diferite, însă fiecare este măcinată de câte ceva. Chiar și așa, nu se cunosc în totalitate. Există multe secrete și frustrări care nu au fost rostite. Spre sfârșitul romanului, avem parte de o răsturnare de situație care va lămuri o mare parte din lucruri.

Romanul nu se oprește doar la o temă, ci include mai multe. Toate personajele sunt diferite și au câte un defect care este scos în evidență prin acțiunile sale. Am devorat fiecare pagină, de la început și până la sfârșit. Este un roman genial și total diferit de ce am citit până acum.

Titlu: MARILE MINCIUNI NEVINOVATE
Autor: Liane Moriarty
Nr. Pagini: 536