Recenzie ”Nomada. Din Islam în America. O experiență personală a ciocnirii civilizațiilor” de Ayaan Hirsi Ali

de | sept. 13, 2022 | Istorie, Jurnale, Literatură Contemporană, Memorii, Non Fictiune, Recenzii cărți

Toate ființele umane sunt egale, dar nu și toate culturile și religiile.

Hirsi Ali s-a născut în Somalia într-o familie musulmană, fiica unui revoluționar habotnic implicat în politică din cauza căruia au fost nevoiți să părăsească țara natală și să trăiască o perioada în Arabia Saudită, în Etiopia și, mai târziu, să se stabilească în Kenya. Hirsi Ali a refuzat să se supună deciziilor tatălui său și să accepte o căsătorie aranjată. A ales fuga chiar dacă asta presupunea că va trăi tot timpul cu pericolul de a fi prinsă și pedepsită. Obține azil politic în Olanda și aici face primii pași către emancipare, educându-se și lărgindu-și perspectivele asupra lumii. Ajunge să activeze în Parlamentul Olandez, obține cetățenie olandeză, se integrează perfect în această societate liberă și se vede nevoită s-o abandoneze pentru a nu fi ucisă de cei pe care Allah i i-a ales drept familie și pentru care a devenit Necredincioasa. În 2005 a fost desemnată de TIME în topul celor mai influente 100 de persoane ale lumii.

În Olanda și apoi în America, Necredincioasa s-a educat și instruit, a învățat puterea cuvântului, a oratoriei și le-a folosit împotriva acelora care i-au făcut viața un calvar în timpul perioadei în care a fost o refugiată fără țară. Dintr-o inadaptată, o refugiată terorizată de amenințarea delapidării, educată strict în spiritul cutumelor religioase, Ali se transformă într-o activistă pentru drepturile femeilor musulmane. Cartea ei este un manifest radical și necruțător împotriva fundamentalismului islamic ce se înfiltrează nestingherit în țările permisive și democratice ale Europei. Militează neobosit împotriva cruzimii, a umilinței, a mutilării genitale, a lipsei de drepturi, a discriminării sexuale, a exploatării. Renunță la legătura cu propriul clan, acceptă repudierea, își reneagă credința și îmbrățișează civilizația, respectul de sine, egalitatea de șanse. Crește spiritual și reușește să se elibereze de ideologia religioasă strâmb înțeleasă în care a fost crescută. În ciuda amenințărilor teroriste refuză să tacă, să accepte obligații și vini impuse fără motiv și își iubește noua libertate cu tenacitate și cu sete nepotolită de perfecționare și emancipare. Ține cu dinții de șansa pe care destinul i-a oferit-o. Cartea ei Necredincioasa a pus-o pe lista neagră a teroriștilor islamici, regizorul Theo van Gogh cu care a colaborat pentru un scurtmetraj ce critica tratamentul la care sunt supuse femeile în societatea islamică a fost împușcat de un islamist marocan. S-a văzut nevoită să accepte ca 24h/24 să fie însoțită de gărzi de corp.

Nomada. Din Islam în America. O experiență personală a ciocnirii civilizațiilor este un manifest feminist și acid împotriva fanatismului islamic, împotriva habotniciei și a discriminării sexuale.

Ali visează la o epocă în care să se desființeze acele zone culturale baricadate în interiorul cărora sunt întreținute și înfloresc abuzul, ignoranța și opresiunea. Le cunoaște foarte bine deoarece a fost crescută și educată în interiorul unei astfel de zone. A privit zi de zi, până a reușit să evadeze, modul în care femeile musulmane sunt tratate și abuzate de cei care ar trebui să le protejeze, respecte și iubească. Islamul este clădit pe inegalitatea dintre sexe și din cauza aceasta Hirsi nu-l mai poate lua în considerare ca opțiune când a cunoscut cealaltă opțiune mult mai bună a iluminismului occidental.

Vă las un citat care explică ideologia adoptată de autoare și cum a ales să-și trăiască viață:

A culture that celebrates femininity and considers women to be the masters of their own lives is better than a culture that mutilates girls’ genitals and confines them behind walls and veils or flogs or stones them for falling in love. A culture that protects women’s rights by law is better than a culture in which a man can lawfully have four wives at once and women are denied alimony and half their inheritance. A culture that appoints women to its supreme court is better than a culture that declares that the testimony of a woman is worth half that of a man.

Îndeamnă la schimbarea mentalității, depăşirea limitelor impuse şi luare de atitudine împotriva abuzurilor. Admir și susțin necondiționat genul acesta de femei puternice care nu se lasă influențate de opinia celorlalți și luptă pentru visurile pe care le au. Doar așa, arătând lumii situația reală, se poate schimba ceva. Doar așa putem deveni mai buni și mai toleranți. La urma urmei, nu trebuie să uităm că este loc pentru toți sub soare. Există un capitol în care autoarea face apel către feministele din lumea întreagă de a se ridica împotriva abuzurilor practicate în societatea islamică față de femei. Nu le consideră feministe pe cele care întorc privirea și nu se implică în discriminarea provocată de cultură și religie. Consideră implicarea tuturor obligatorie și necesară. Bineînțeles că a atras atenția opiniei publice cu tonul său vehement și impresiile pe care le-a produs nu au fost întotdeauna favorabile. A fost acuzată de paranoia, de exagerare, dar asta n-a oprit-o să meargă mai departe. Există oameni care nu sunt de acord cu incisivitatea ei. Eu nu fac parte dintre ei deoarece cred cu tărie că în viața asta al dracului de scurtă toți trebuie să beneficiem de șansa la fericire.

Titlu: NOMADA. DIN ISLAM ÎN AMERICA. O EXPERIENȚĂ PERSONALĂ A CIOCNIRII CIVILIZAȚIILOR
Autor: Ayaan Hirsi Ali
Editura: POLIROM
Nr. Pagini: 320
Gen Literar: Biografii si memorii
Vizualizari recenzie: 5459

Alte recenzii de la Ayaan Hirsi Ali:

5 1 vote
Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 2 luni, 13 zile și a scris până acum 579 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.