Recenzie Singur pe lume de Hector Malot

de | ian. 21, 2015 | Beletristică, Cărți pentru Copii, Familie, Literatura Universală, Recenzii cărți

Singur pe lume de Hector MalotSingur pe lume este poate după Colț Alb al lui Jack London, cea mai cunoscută carte a copilăriei, a lecturilor obligatorii din perioada vacanțelor de vară, o carte a nostalgiilor pentru cei care o vor reciti, cum a fost mărturisesc și cazul meu.

Hector Malot scrie un roman deosebit de sensibil, plin de umor amestecat și cu amărăciune, cu personaje pitorești fie că sunt animale sau oameni, caractere diverse, povești de viață fabuloase care antrenează cititorul într-o experiență deosebită. Cu siguranță tocmai aceste trăiri pe care le lasă destul de adânc în cei care citesc romanul, au făcut ca Singur pe lume să devină ecranizat în foarte multe variante atât ca desen animat cât și ca film și serial de televiziune cu mare succes la public.

Dar oare cine este personajul pe care Hector Malot îl descrie oarecum chiar din titlu ?!?  Remi este personajul romanului, un baiețel isteț și sensibil obligat de destin să învețe repede prea multe lucruri pentru a-și găsi locul în lume. Un copil cu suflet curat, simplu, naiv care se atașează repede de oameni și animale. Povestea lui începe să se contureze în imaginația cititorului cu scenele din casa doicii sale Madame Barberin, pe când avea opt ani și vor continua cu cele de după vânzarea lui făcută în mod mișelesc de soțul acesteia pentru doar patruzeci de franci  unui artist ambulant pe numele lui Vitalis. De aici încolo viața lui va fi un lung șir de călătorii prin toată Franța și nu numai, alături de acest muzician ambulant și el cu un destin teribil de interesant,  împreună cu cei trei câini ai lui plus o maimuțică cu nu nume atât de drăgălaș, Inimioara. Vitalis îl va influența foarte mult pe Remi și chiar dacă îl consideră pe bătrân stăpânul lui, îi este recunoscător pentru modul omenesc în care îl tratează.

Însă Vitalis nu va fi singurul peronaj din roman care îl va marca pe istețul Remi, vor mai fi și alți câțiva copii de aproximativ aceiași vârstă cu el cu care își va încrucișa destinul, ca de exemplu micuța mută Liza, Arthur un copil bogat cu handicap, care până la final se va dovedi a fi chiar rudă cu Remi – de ce grad și cum nu vă spun, pentru că e mult mi interesant să descoperiți singuri; plus Mattia un puști italian, copil al străzii.

Stigmatul de copil fără părinți, al nimănui care se ghidează numai după instinct, care face asocieri și devine un autodidact aduce romanului Singur pe lume atât partea de dramă și sensibilitate cât și pe cea de aventură spre mereu un alt început plin de speranță. Călătorind alături de prietenul său credincios Capi, un câine alb cu mult talent actoricesc de pantomină, Remi va avea la finalul romanului un destin împlinit și oarecum subtil anunțat de autor.

Romanul are destule momente și scene în care personajele create de Hector Malot dau adevărte lecții de viață și supravețuire și fac din acest băiat un individ responsabil care meditează cu foarte mare atenție la tot ce i se întâmplă și trage apoi concluzii de om înțelept cu mintea la cap. De exemplu ca atunci când decretează cu multă siguranță de sine că nimic nu e întâmplător și aproape totul vine cu un preț, un trai mai bun și mai îndestulat ca cel promis de doamna Milligan (mama lui Arthur, dar și o femeie bogată) în contrast cu cel plin de libertate dar fără un acoperiș asupra capului , pe care i-l oferise primul său stăpân Vitalis care l-a cumpărat de la  familia zidarului care-l crescuse.

După toată această extraordinară aventură alături de Remi și prietenii lui, cititorul va răsufla oarecum ușurat și va trăi o altfel de emoție. Compasiunea pentru un copil singur pe lume se va transforma în bucuria regăsirii familiei și întregirii unei mici comunități de personaje minunat create de Hector Malot.

Singur pe lume este un roman pentru toate vârstele și toate categoriile de cititori, un roman clasic care a depășit venerabilă vârstă de 200 de ani dar care duce mai departe cu multă eleganță povestea lui Remi de la o generație la alta oriunde în lume.

Titlu: SINGUR PE LUME
Autor: Hector Malot
An apariție : 2009