Recenzie “Vei fi acolo?” de Guillaume Musso

de | dec. 6, 2022 | Beletristică, Ficțiune, Literatură Contemporană, Recenzii cărți

Guillaume Musso – Vei fi acolo?L-am descoperit pe Guillaume Musso prin intermediul cărții Vei fi acolo?, pe care am citit-o recent și care mi-a plăcut foarte mult. Am “pus ochii” de ceva timp pe cărțile autorului, dar abia de curând am decis să citesc una, iar lectura m-a surprins plăcut. Principalul subiect al romanului este călătoria în timp. Cartea te face să te întrebi ce ai face dacă ai putea lua de la capăt anumite lucruri. Ai schimba unele detalii din viața ta? Ai acționa diferit în anumite momente? Ai lua alte decizii?

Cartea are două planuri temporale. Primul este cel al lui Elliot, un medic chirurg de succes, în vârstă de 60 de ani, care suferă de cancer în fază terminală. Are o carieră strălucită și o fiică pe care o iubește foarte mult, dar nu este în totalitate fericit. Are multe momente în care se gândește la iubita lui din tinerețe, Ilena, care a murit atunci când el avea 30 de ani.

Aflat la finalul unei misiuni în Cambodgia, Elliot observă un copil cu buză de iepure, o malformație congenitală. Acesta refuză să plece fără să-l opereze pe băiat, chiar dacă echipa medicală și-a finalizat misiunea. Operația e una reușită, iar bătrânul care ținea copilul în brațe îi mulțumește și îl întreabă pe chirurg care e cea mai mare dorință a lui.

Tot ce își dorește Elliot este să-și vadă din nou marea iubire, adică femeia care a murit cu 30 de ani în urmă. Bătrânul îi oferă protagonistului romanului un flacon de pastile destinat acestui scop. Însă Elliot este sceptic și nu crede că o va putea revedea pe femeia iubită doar cu ajutorul unor pastile.

“Așa e viața, presupune riscuri. Nu încercase niciodată să trăiască sub un clopot de sticlă, nici să se protejeze cu orice preț de loviturile sorții. Într-un fel credea în destin. Lucrurile se întâmplă atunci când trebuie să se întâmple. Iar omul e dator să le îndure.”

După ce înghite prima pastilă și adoarme, Elliot își dă seama că bătrânul avea dreptate

Al doilea plan temporal îl prezintă pe Elliot la 30 de ani, un medic aflat la început de drum. Are o relație de ani buni cu Ilena, dar nu locuiesc împreună, ba chiar stau departe unul de celălalt. Se iubesc foarte mult, vor un viitor împreună, însă Elliot nu-și dorește copii.

Într-o seară, după ce și-a condus iubita la aeroport, Elliot observă un bătrân cu o figură familiară. Acesta din urmă îi spune lui Elliot că este tot el, dar cu 30 de ani mai bătrân, lucru de necrezut pentru cel de 30 de ani. Până la urmă, nu e chiar ceva la ordinea zilei să-ți spună cineva așa ceva, nu? Nici măcar cel mai bun prieten al lui Elliot, Matt, nu-l crede atunci când îi povestește întâmplarea. Și doar asta e reacția normală a fiecărui om atunci când aude astfel de lucruri.

Ulterior, Elliot cel tânăr își dă seama că bătrânul era cu adevărat el din viitor. Amândoi ar da orice ca să împiedice moartea femeii iubite, însă Elliot de la 60 de ani o pune pe fiica lui pe primul loc, indiferent de cât de mare e iubirea lui pentru Ilena. Protagonistul poate influența deciziile din trecut, însă orice mic detaliu poate produce o schimbare majoră și poate da lucrurile peste cap în viitor.

Călătoria în timp este o temă pe care nu am întâlnit-o în prea multe cărți. Mă așteptam să fie ceva mai fantasy, dar este tratată ca și cum ar fi ceva normal, ceva ce se întâmplă în viața de zi cu zi. Protagonistul nu călătorește cu mașina timpului sau cu portale, ci cu ajutorul unor pastile, în somn. Elementele fantasy din acest roman sunt foarte bine abordate astfel încât să pară ceva normal.

Călătoria în timp, tema romanului Vei fi acolo?

Atunci când auzim de călătorie în timp ne gândim instant la posibilitatea de a retrăi anumite momente, dar și de a schimba anumite lucruri. Dar, oare, aceste schimbări nu pot produce mai mult rău decât bine? Pentru că așa se întâmplă și în cazul lui Elliot, care s-a întors în timp cu dorința de a o revedea pe Ilena. Deciziile pe care le ia produc schimbări uriașe în prezentul lui Elliot cel de 60 de ani.

Până la urmă, poate că toate lucrurile se întâmplă, într-adevăr, cu un scop. Putem lua decizii, dar de ele depinde parcursul vieții noastre. Dacă vrei altceva, atunci va trebui să iei o altă decizie, dar să ții cont de consecințe. Lucru valabil și pentru Elliot.

“Avusese naivitatea să creadă că își va putea schimba destinul, dar acesta îl chemase la ordine. Căci era nevoit să se încline în fața evidenței: liberul arbitru, capacitatea de a-ți influența propria soartă, toate astea nu erau decât povești. Adevărul e că viețile ne sunt programate dinainte și că în van încercăm să ne împotrivim. Anumite momente sunt inevitabile, iar momentul morții e unul dintre ele. Viitorul nu ia naștere pas cu pas. Liniile mari sunt deja trasate și n-ai de ales, trebuie să mergi pe acea cale. Totul – trecut, prezent și viitor – formează un întreg compact, care răspunde la teribilul nume de fatalitate.”

Finalul este unul la care nu m-am așteptat. Inițial, autorul te face să crezi că povestea se va termina altfel, dar nu e așa. Lucrurile iau o altă întorsătură spre sfârșit, ceea ce m-a surprins plăcut. Mi-a plăcut și felul în care este scrisă cartea.

Fiind pe două planuri temporale, autorul a știut să facă trecerea de la trecut la prezent fără să deruteze cititorul. În plus, fiecare capitol are, la început, un citat reprezentativ pentru acțiunea care urmează. Narațiunea este la persoana a treia, însă autorul urmărește perspectiva mai multor personaje – Matt, Ilena –, nu doar pe cea a lui Elliot.

Acestea fiind spuse, recomand cartea Vei fi acolo? pentru oricine, va fi o surpriză cu adevărat plăcută. Povestea este una originală și plină de suspans, așa că nu voi ezita să citesc și alte cărți semnate de Guillaume Musso.

Titlu: VEI FI ACOLO?
Autor: Guillaume Musso
Traducător: Bogdan Marin
An apariție : 2022
Editura: ALL
Nr. Pagini: 344
Vizualizari recenzie: 5085

Alte recenzii de la Guillaume Musso:

Recenzie ”Animal pe moarte” de Philip Roth

Romanul "Animal pe moarte" de Philip Roth realizează o meditație profundă asupra iubirii, morții și trecerii timpului, străbătută de un fir narativ complex și captivant. Romanul explorează relația dintre un profesor universitar în vârstă, David Kepesh, și o tânără...

Recenzie “Problema Spinoza” de Irvin D. Yalom

Psihologul și psihanalistul Irvin D. Yalom, autor al mai multor lucrări de psihoterapie, a delectat publicul larg și cu câteva romane, între care și “Problema Spinoza”. Acest volum dezvoltă în paralel două planuri, la distanța de câteva secole, care se...

Recenzie ”Ispita bodyguardului” de Jennifer L. Armentrout

,,El o poate proteja de oricine, însă nu și de el însuși” Povestea din Ispita bodyguardului explorează aventura tumultoasă a unei jurnaliste, Alana Gore, și a bodyguardului ei, Chandler Gamble, într-o călătorie presărată cu provocări și atracție. Confruntată cu o...

Andreea Stănărîngă a fost redactor Booknation.ro și a scris 126 articole. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Andreea Stănărîngă aici.