Recenzie „Vrabia rosie” de Jason Matthews

de | mart. 28, 2019 | Beletristică, Conspirații și Scandaluri, Dragoste, Ficțiune, Mister, Mister, Recenzii cărți, Suspans

Romanul „Vrabia roșie” este primul volum din trilogia scrisă de fostul agent CIA, Jason Matthews. Este de altfel și romanul de debut al autorului. A fost publicat în anul 2014.

În țara noastră, romanul a fost publicat abia în 2018 la editura Meteor Press și conține 42 de capitole în cele 461 de pagini ale cărții. Lansarea cărții în țara noastră a coincis cu lansarea ecranizării cărții realizate de casa de producții Twentieth Century Fox. Filmul este disponibil în rețeaua HBO dar poate fi vizionat și la cinema din 2 martie fiind distribuit în țară noastră de Odeon Film.

Un element care mi-a atras atenția pe măsură ce am lecturat cartea este faptul că 41 din cele 42 de capitole se termină cu câte o rețeta culinară. Rețele culinare cu locații sau personaje din capitolul respectiv. Avem rețete rusești, turcești, spaniole, italiene sau thailandeze. Cu siguranță voi încerca și eu o parte din aceste rețete cu atât mai mult cu cât gradul de dificultate al acestora nu este foarte ridicat.

Vrabia roșie – o carte despre artă înșelăciunii

Romanul prezintă povestea unei tinere rusoaice pregătită pentru a deveni balerină cu care viața se joacă într-o manieră cât se poate de crudă atunci când se accidentează și orice șansă de a-și urmă drumul visat se năruie în față ei. Dominika Egerova trăiește în Rusia zilelor noastre. O Rusie modernă este drept, dar cu o mulțime de schelete în șifonier în continuare.

Sub aparențele unui stat modern, vechile concepte de organizare statală se păstrează. Și cei care resimt acest aspect sunt oamenii care au curajul să gândească. Dominika este fiica unor oameni culți. Un profesor de istorie la Universitatea din Moscova și o violonistă cu oarecare probleme de a se supune regimului. Ideile celor doi soți sunt departe de a fi supuse ideilor și doctrinei politice ruse. Cu toate acestea Dominika a fost crescută că un adevărat cetățean rus, învățată să-și raspecte și să-și iubească țara și conducătorii. Mai presus decât ideile lor despre politică care ar trebui dusă în Rusia, se află interesul pentru siguranța unicului lor copil. Din această cauza, cei doi nu vorbesc în casă despre ceea ce gândesc și simt referitor la ce se întâmplă în țară.

Însă nu pot să nu observe dotările extrasenzoriale ale fiicei lor și să încerce s-o ajute să și le controleze și să și le înțeleagă. Din teamă de ce i s-ar putea întâmplă fiicei lor dacă s-ar află de capacitățile ei, cei doi soți ascund acest aspect și o sfătuiesc și pe Dominika să nu le facă publice. Astfel, toate cunoștințele fetei consideră că această are doar un puternic simt intuitiv care o ajută să înțeleagă oamenii.

Pe de altă parte, cartea ni-l prezintă și pe Nathaniel Nash, un agent american al CIA menit să asigure legătură cu cel mai important informator rus pe care statul american îl are în interiorul Mamei Rușii. Nathaniel este tânăr și idealist. Crede că tot ce are el de făcut este să protejze și să alveze sursă. În realitate, totul este despre interesele politice și despre ascensiunea fiecăruia pe scară ierahica cât mai ridicată.

Vrabia roșie – impresii personale

Cum ajunge fosta balerină de pe scenă Baletului Național în cea mai importantă organizație de spionaj a Rusiei? Va las pe voi să aflați. De asemeni nu va spun nici cum se împletește viața ei cu cea a ui Nathaniel Nash.

Vreau însă să va spun că merită din plin citită. Este un român actual ce dezbate vechile probleme dintre Rusia Și Statele Unite ale Americii. Se simte din plin experiență autorului în domeniul de spionaj. Acest fapt conferă o anumită doză de realism întâmplărilor povestite care nu mai par simple elemente de ficțiune.

Pe de altă parte, recunosc că naționalismul autorului american se resimte în filele cărții transformând S.U.A. în personajul pozitiv și Rusia în personajul negativ al cărții.

Aștept cu nerăbdare să citesc și următoarele cărți din trilogie. Momentan la noi în țară este diponibila doar cea de-a două carte, Palace of Treason, dar doar în limba engleză.

Până atunci că invit să urmăriți și filmul că să facem o comparație între film și carte.