Recenzie „Frumoasele adormite” de Stephen King

de | nov. 24, 2020 | Horror și Thriller, Literatură Contemporană, Mister, Recenzii cărți, Science Fiction & Fantasy

Acest roman este scris în colaborare cu Owen, fiul său și sesizezi ușor schimbarea de la stilul tipic lui King. Nu te-ai aștepta ca un bărbat (chiar doi) să scrie o carte cu acest subiect în acest mod. E un subiect feminist ce explică și dezbate lucrurile care dau dreptul femeilor să se revolte pentru dominația și apucăturile sexului tare. E sexistă și părtinitoare și atât punctele de vedere ale personajelor feminine, dar și ale celor masculine insistă pe mărunțișurile zilnice, dar deranjante și nesfârșite, și acuză agresiunea și abuzul asupra sexului slab. E o carte cu puține personaje rezonabile și multe mai puțin sau deloc rezonabile. Nu știu cum a fost percepută de alții, dar pentru mine rămâne un manifest feminist ce argumentează discriminarea intenționată sau neintenționată a femeii. Și, în egală măsură, certifică empatia și spiritul de supraviețuire nativ al acesteia.

Da, uneori îi mai aducea câte un cadou sau o săruta cu tandrețe pe ceafă, dar toate astea nu erau decât glazura de pe un tort rânced și greu de mestecat. Tortul căsniciei! Nu putea spune că toți bărbații erau așa, dar majoritatea nu se deosebeau prin nimic de Frank, pentru că aceste reflexe le erau înnăscute. În fond, căminul bărbatului este castelul lui, așa se spune. Și în cromozomii lor este imprimată convingerea că fiecare bărbat este rege, iar fiecare femeie este servitoarea lui.

Intriga se axează pe o epidemie, un virus, care afectează doar sexul feminin și doar în timpul somnului. Astfel, în momentul în care adoarme, femeia devine captivă într-un cocon, o mumie care totuși respiră. Orice încercare de deteriorare a învelișului sau eliberare forțată o readuce la viață într-o stare de furie turbată soldată cu atacuri violente asupra oricărei ființe din apropiere. Adevărate mașini de ucis. Niciuna dintre femeile adormite nu s-a trezit din proprie inițiativă. Deși, au semne vitale, somnul pare etern, iar în câteva zile epidemia a adormit deja cam o treime din populația globului. Avand în vedere că nimeni nu poate rezista fără somn, finalul este inevitabil. Întreaga rasă feminină va beneficia de un somn de frumusețe fără sfârșit. Terifiant.

Există totuși și o excepție. O femeie imună, Eva care chiar acea Eva pare a fi…sau ceva la fel de vechi și controversat. Înger sau demon? N-aș putea să vă spun deoarece linia de demarcație este foarte subțire. Are un rol de judecător sau arbitru, deși puterile ei sunt evidente, refuză să intervină pentru a redresa situația. Puterea trebuie lăsată de data aceasta în mâna femeilor.

Dar, în timp ce între bărbați se instalează panica și acționează ca niște copii abandonați, femeile se trezesc într-un univers paralel, unde sunt, în sfârșit, cruțate de bădărănia și pretențiile sexului tare. Utopie, nu-i așa, doamnelor?? Vis, ce s-o mai lungim. N-o putem lungi la nesfârșit pentru că, la un moment dat, King trece iar de partea bărbaților și uită de feminism. Sau o fi fost tot influența lui Owen?

În centrul poveștii se află penitenciarul de femei din Dooling, unde o mulțime de femei, închise pentru fapte reprobabile, își ispășesc pedeapsa, dar sunt femei cu copilării nefericite, căsnicii abuzive, vieți extrem de dificile, cu probleme legate de alcool și droguri, cu copii rămași acasă cărora le duc dorul. Victime și vinovate în egală măsură. Tot aici ajunge și Eva când epidemia explodează și femeile încep să adoarmă.

Ce mi s-a părut îngrozitor de înspăimântător a fost viteza cu care lumea bărbaților a luat-o la vale. Antiteza dintre cele două lumi este extremă: una, ce pleacă la drum cu resurse minime, se dezvoltă miraculos, cealaltă, deja pusă la punct, se transformă într-o societate anarhistă unde pumnul face legea. O să fiu răutăcioasă și o să spun că n-ar fi trebuit să mă mire prea tare. Mi-a plăcut foarte mult în ciuda finalului.

Titlu: FRUMOASELE ADORMITE
Autor: Stephen King
Editura: NEMIRA
Nr. Pagini: 840
Gen Literar: Science Fiction
Vizualizari recenzie: 1054

Alte recenzii de la Stephen King:

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 2 luni, 13 zile și a scris până acum 579 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.