„Băiatul de acvariu”, de Lisa Thompson

de | iun. 5, 2022 | Recenzii cărți

🔥 CARTEA BĂIATUL DE ACVARIU ARE REDUCERE PE:

Matthew, personajul central din „Băiatul de acvariu”, este un copil de 12 ani care are tulburare obsesiv-comportamentală. Ca să mă folosesc de explicațiile terapeutei din carte, „partea obsesivă se referă la acele lucruri la care te gândești mare parte din zi. În cazul tau, este vorba despre microbi și despre faptul că te-ai putea îmbolnăvi. În TOC, obsesia poate provoca enorm de multă suferință și influențează puternic viața de zi cu zi – pe tine, de exemplu, te împiedică să mergi la școală. (…). Partea compulsivă se referă la impulsul de a curăța tot timpul și la nevoia de a o face de mai multe ori, până când ți se pare că este în regulă”. După cum reiese de mai sus, Matthew este speriat că se va îmbolnăvi și îi va îmbolnăvi și pe cei dragi, și prin urmare se spală pe mâini cu o frecvență înspăimântătoare, inclusiv cu înălbitor, până când mâinile îi supurează. De asemenea, spală tot ce e în camera lui și ajunge să nu mai iasă din casă.
Judecând după faptul că la finalul cărții, la Mulțumiri, autoarea menționează o doctoriță care a ajutat-o cu informații despre TOC, pare că informațiile și ideile din carte au fost verificate de cineva specializat. Mie însă mi s-au părut foarte improbabile unele situații, de exemplu faptul că un copil cu TOC, care este o tulburare în care temerile și gesturile sunt iraționale, reușește totuși să își alunge temerile și să își oprească gesturile pentru că a făcut o promisiune. Mi s-a părut mai degrabă că în carte se alege varianta mai ușoară și mai nerealistă, pentru ca acțiunea să poată merge mai departe.
Boala lui Matthew nu este subiectul propriu-zis al cărții, ea doar creează contextul în care se poate petrece adevărata acțiune, investigația dispariției unui băiețel din vecini. Investigația este coordonată de Matthew de la ferestrele camerelor sale. El comunică prin email cu o amică, Melody, o fetiță atipică la rândul ei, care face muncă de teren 😁, și primește puțin ajutor chiar din partea bully-ului școlii (a cărui poveste de viață o aflăm și pe care încercăm să o înțelegem).
Matthew pare să rezolve în paralel misterul dispariției copilului și problemele sale personale, pe cele din trecut și din prezent, probleme de singurătate, cu părinții, cu fostul cel mai bun prieten, cu prietenul său imaginar.
Cartea este deci și o poveste polițistă, una precum „O întâmplare cu un câine la miezul nopții” sau „Oameni anxioși”, care îmbină mai multe stiluri, polițist, psihologie pop, umor negru. Cele două exemple nu sunt de cărți pentru copii mici, și nici „Băiatul de acvariu” nu este o carte pentru copii mici, deși cartea a fost recomandarea unei învățătoare pentru niște copii de clasa a treia.

Cartea nu este pentru copii mici pentru că este, pe alocuri, de o tristețe insuportabilă (printre altele, Matthew a avut un frate care a murit în ziua în care s-a născut, și din motive care vor fi explicate în carte, el își asumă responsabilitatea pentru moartea lui).
Fiica mea m-a întrebat, după o repriză de plâns, de ce oamenii scriu cărți triste pentru copii. Răspunsul meu a fost că multe experiențe de viață sunt triste, pentru copii și adulți, și unele dintre poveștile pe care le citesc acești copii sau adulți au efect terapeutic, ei se simt mai puțin singuri și mai puțin triști când găsesc suferințele lor în paginile unei cărți. Totuși, după părerea mea, pe situația cu frățiorul mort nu se insistă cât să fie terapeutic pentru un copil/o familie care a trecut prin ceva similar, dar se insistă cât să planeze un aer irespirabil de tristețe asupra unei cărți altfel simpatice și alerte. Totodată, celelalte personaje din carte nu au psihologia unor oameni care au pierdut un copil, ceea ce mie mi s-a părut nefiresc (în cartea – și nu numai – „Adevărul despre marțieni” apare o asemenea situație, situație despre care e lesne de înțeles că face parte din viață, dar acolo sunt abordate și efectele depresiei și ale stresului asupra întregii familii, schimbarea de atitudine a părinților față de copiii rămași etc).
În carte sunt destule personaje neexplicate cu adevărat din punct de vedere psihologic (sora băiatului dispărut, bunicul băiatului, personajele vinovate, profesorul de sport), deși mențiuni diverse care să ne îndreptățească să sperăm într-o explicație există. Astfel, impresia mea a fost că, mai ales din punct de vedere psihologic, autoarea a ridicat mai multe probleme decât a putut cu adevărat rezolva, poate în încercarea de a face din carte mai mult una psihologică decat una polițistă. Nu mi se pare că i-a ieșit decât pe jumătate.

Chiar și așa, cartea este frumoasă, profundă, amuzantă, și merită citită, dar preferabil de copii de peste 12-13 ani.

Ți-a plăcut recenzia cărții BĂIATUL DE ACVARIU?

👉 Vezi toată lista de cărți scrise de Lisa Thompson

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA BĂIATUL DE ACVARIU CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Băiatul De Acvariu
Autor: Lisa Thompson
An apariție : 2020
Editura: ARTHUR
Nr. Pagini: 310
Gen Literar: Carti pentru copii
Publicată la 5.06.2022
Nota recenzorului: 8 / 10
Vizualizari recenzie: 4826

Recenzie „Castelul de hârtie” de Miranda Cowley Heller

Vreau să vă spun că această recenzie mă găsește extrem de confuză, pentru că eu eram sigură că aleg o carte cu o poveste de dragoste. WRONG!!! Nu am primit în niciun caz o poveste de dragoste, ci o poveste impactantă, șocantă, căreia i-am dat un rating mare pentru...

Recenzie „Șase cocori stacojii” de Elizabeth Lim

Atunci când eram mică, obișnuiam să ascult multe povești la casetofon. Îmi aduc aminte clar când stăteam în bucătărie și mama îmi punea caseta și eu ascultăm fascinată. A fost modul în care imaginația mea s-a dezvoltat și modul în care am cunoscut lumi și personaje...

Mihaela-Dana Stoica este redactor Booknation.ro de 136 zile și a scris până acum 15 articole. Se află pe poziția 28 din 52 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Mihaela-Dana Stoica aici.