Recenzie ”Abandon” de Abdulrazak Gurnah

de | mai 13, 2022 | Beletristică, Cărți Premiate, Dragoste, Familie, Ficțiune, Literatura Universală, Recenzii cărți

🔥 CARTEA ABANDON ARE REDUCERE PE:

După cum probabil mulți dintre voi știu, Abdulrazak Gurnah a câștigat în 2021 Nobelul pentru Literatură iar eu nici n-am avut nevoie de un alt motiv pentru a deveni curioasă. Următorul pas a fost să-i pun cărțile pe lista scurtă și Abandon n-a avut mult de așteptat. Am terminat-o acum câteva zile și între timp am pus pe lista de cumpărături și Paradis, cealaltă carte care urmează să apară pe piața românească luna aceasta. Azi deocamdată v-o recomand pe prima cu încredere. Mi-a plăcut mult, în ciuda reticenței autorului de a clarifica misterul și a menținerii nebuloasei până aproape de final, în ciuda rupturii dintre cele două epoci expuse și a saltului brusc de la una la alta, în ciuda abandonării unor personaje și chiar dacă mi-a impus un ritm mai lent decât cel cu care obișnuiesc eu să citesc. Autorul are talentul de a pigmenta din ce în ce mai accentuat cu fiecare întoarcere de pagină profunzimea emoțiilor și implicațiile dramelor ce se întind ca tentaculele unei caracatițe. Un început banal care nu promitea mare lucru, ce m-a dus cu gândul mai degrabă la legende cu djinni și ce călătorie fascinantă și reală mi-a oferit, cu câtă migală și perspicacitate a explorat sufletele personajelor și deciziile ce le-au marcat viața.

Povestea are ca punct de plecare anul 1899, undeva în Africa, mai exact un orășel de pe coasta Oceanului Indian lângă Mombasa, unde la începutul unei zile un fapt neobișnuit se petrece. Un străin, alb, englez după primele presupuneri, ajunge într-un orășel uitat de lume aflat în spațiul Protectoratului Ugandei de la acea vreme și se prăbușește epuizat la picioarele unui localnic fără a mai avea forța necesară de a da vreo explicație pentru starea deplorabilă în care se află.

Englezul este găzduit și readus cât de cât în simțiri în casa lui Hassanali, localnicul care l-a găsit, dar este relocat destul de repede în casa lui Frederick Turner, reprezentant al Protectoratului Englez din zonă, care este foarte curios să afle povestea proaspătului sosit. Martin Pierce este un aventurier, pasionat de istorie și orientalistică, scriitor și explorator, care a fost jefuit de călăuzele somaleze care-l însoțeau într-o expediție și părăsit în deșert.

Epoca este foarte importantă, diferențele culturale sunt iarăși capitale în derularea poveștii, ca și mentalitatea diferită dintre două personaje aparținând aceleași rase. Între Pierce și Turner, gazda sa engleză, diferențele de ideologie și concepții sunt de la cer la pământ. Pierce are un caracter tolerant, încrezător, prietenos, este deschis către socializare, în timp ce Turner se consideră net superior băștinașilor și îi tratează cu dispreț și suspiciune. Amândoi sunt oameni educați, care dau dovadă de un nivel de cultură superior și de un anumit rafinament, dar modurile lor de gândire sunt diametral opuse. Analiza trăirilor și a gândurilor este magistrală. E lucrul care m-a convins că autorul merită explorat în continuare.

Dacă îți place recenzia cărții ABANDON, atunci vezi 👉 lista cărților scrise de Abdulrazak Gurnah

În timp ce Turner este convins că familia de negustori indieni l-a jefuit și deposedat de bunuri și provoacă un episod neplăcut pentru aceștia când îi acuză fățiș, Pierce se reîntoarce în casa lui Hassanali pentru a-i mulțumi pentru găzduire, timp în care o cunoaște pe sora acestuia, Rehana, și toate planurile lui se schimbă. În ciuda faptului că totul le stă împotrivă, între cei doi se înfiripă o relație pasională. Pierce, scriitor, licențiat, oficial în administrația colonială, erudit și Rehana, sora unui negustor mărunt, jumătate indiancă, jumătate africană, musulmană, părăsită de soț, ce-și trăiește viața în curtea din spate a casei fratelui său.

O femeie care nu mai are nimic de pierdut, obișnuită cu un trai ascuns, educată să nu iasă în evidență, să nu încalce regulile stricte ale culturii și religiei în care s-a născut, dar pe care viața a asprit-o, care a devenit mai încăpățânată, mai hotărâtă, mai indiferentă la părerea celorlalți. O femeie care s-a săturat să rămână mereu pe loc în timp ce bărbații tot pleacă, care, deși în casa fratelui său beneficiază de niște reguli mai puțin stricte, își dorește să trăiască și pe care dragostea o face să renunțe la tot.

O aventură? O poveste lipsită de complicații? O relație sexuală de scurtă durată care poată fi ascunsă de ochii ambelor comunități cu puțină discreție și reținere? Dar care sunt limitele unei astfel de relații? Până unde pot merge cei doi pentru a evita revolta și dezaprobarea celorlalți? Și pot ei ține secretul?

Povestea se mută brusc (prea brusc și cu legături neclare) în anii 1950 și urmărește viața a trei frați: Farida, Amin și Rashid. Rashid va fi cel care va încerca să facă lumină în povestea dintre Pierce și Rehana în timp ce fratele său, Amin, se va îndrăgosti iremediabil și va avea o relație (condamnată din start) cu nepoata emancipată și divorțată a celor doi, Jamila. Destinele celor doi frați, Amin și Rashid, sunt puse la încercare din motive diferite: unul suferă după femeia pierdută, celălalt, plecat la studii în Londra, se trezește exilat și se chinuie să se integreze și adapteze într-o societate rasistă care îl privește cu dispreț.

Tema principală urmărită este dragostea interculturală, interrasială și interconfesională și încercările pe care o astfel de relație le ridică, dragostea de neconceput în acea epocă dintre Rehana și Pierce, o băștinașă de culoare și un englez și iubirea interzisă dintre Jamila și Amin. Pe lângă această temă, sunt tratate și alte subiecte interesante ca rasismul, colonialismul și persecuțiile acestuia, dezrădăcinarea, statutul inferior al femeii, sclavia, abandonul, depresia.

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA ABANDON CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Abandon
Autor: Abdulrazak Gurnah
An apariție : 2022
Editura: LITERA
Nr. Pagini: 352
Gen Literar: Fictiune
Nota recenzorului: 8 / 10
Vizualizari recenzie: 10619

Alte recenzii de la Abdulrazak Gurnah:

Recenzie “Solenoid” de Mircea Cărtărescu

Cu siguranță Mircea Cărtărescu a ridicat literatura românească la un alt nivel. Pot să afirm că mă simt mândră să-i fiu contemporană. Și deși sunt abia la a doua carte a autorului, am planuri să continui să-l descopăr. Solenoid scoate la iveală istoria unui profesor...

Recenzie ”Bărbați fără femei” de Haruki Murakami

Haruki Murakami este autorul care m-a cucerit de la prima carte pe care am citit-o acum câțiva ani. „La sud de graniță, la vest de soare” va rămâne, fără doar și poate, o carte foarte dragă sufletului meu, la care mă voi gândi mereu cu afecțiune, pentru că a fost...

Recenzie „Sezonul Uraganelor”, de Fernanda Melchor

Fernanda Melchor a reușit să stârnească vâlvă mare în sat, mai ales în satul cititorilor consacrati. Cele doua tabere în care s-au împărțit alesii notorii, sunt nimeni alții decât Pro sau Contra acestei cărți. Și poate nu atât contra, cât nu au reușit sa îi ducă...

Angela este redactor Booknation.ro de 1414 zile și a scris până acum 465 articole. Se află pe poziția 3 din 41 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.