Recenzie „Arta bucuriei” de Goliarda Sapienza

de | sept. 14, 2021 | Beletristică, Dragoste, Ficțiune, Istorie, Recenzii cărți

🔥 CARTEA ARTA BUCURIEI ARE REDUCERE PE:

Modesta s-a născut odată cu secolul XX, un copil sărac, lipsit de afecțiune sau atenție, orfan de tată și abandonat de mama în favoarea unei surori ce suferă de retard mintal. Este un copil curios, rebel și inteligent, dar mai ales independent. Cartea debutează violent, cu un viol și o incendiere, pe ultima nu sunt sigură cui să i-o atribui nici acum după ce am terminat cărămida asta de peste 800 pagini.

Modesta m-a speriat la prima întâlnire și sperietura mea n-a trecut cu una cu două, din contră, spaima s-a intensificat și risca să se transforme în dezgust și antipatie, moralitatea și buna mea cuviință s-au înfoiat ca niște balauri deranjați de niște gâze obraznice, dar n-a durat și, gândind și regândind, sucind personajul și actiunile ei pe toate părțile, n-am mai reușit să-i găsesc vină, nici în ură, nici în prefăcătorie, nici măcar în crimă. La fiecare în parte mi-a oferit justificare și, surprinzător pentru mine, am ajuns să-i dau dreptate. Modesta este o rebelă care-și urmărește stropii de bucurie și se desfată cu ei neținând cont de reguli sociale și cutume. Conștiința ei morală este diferită de ce promovează societatea, iar în multe cazuri lipsește cu desăvârșire pentru că și-o cultivă singură și acceptă doar educația care îi pare benefică pentru scopurile sale.

Modesta crește, se maturizează și se transformă într-o femeie cum mi-aș dori să fiu și eu, măcar un procent. Devine puternică și hotărâtă și prin mentalitatea ei feministă și libertină, asumându-și bisexualitatea cu o nonșalanță incredibilă într-o epocă închistată și catolică, își trăiește viața. Chiar o trăiește. Trece în revistă un șir de amanți și amante, le supraviețuiește multora dintre ei și de la fiecare-n parte învață ceva. Fără a pune condiții, fără a cere fidelitate, fără a aștepta formula atât de urmărită de lume „forever and ever”.

Bunătatea, lipsa răutății, este un lux. Săracii, eu am fost săracă și o știu prea bine, săracii n-au timp să fie buni.

Mintea și gândurile intime ale Modestei mi-au zdruncinat inițial normele decenței și ale moralității. Micile ei intrigi puse în practică pentru a-și atinge scopurile mi s-au părut perfide și mi-au trezit suspiciuni urâte. Dar, înaintând în lectură și cunoscând tot mai bine personajul, am fost cucerită și i-am acceptat și ticăloșiile când am înțeles că fără ele n-ar fi reușit să cunoască bucuria și să facă din ea principalul scop al vieții sale. Fiecare acțiune pe care o întreprinde definește și accentuează femeia care va deveni.

Un personaj pe care inițial l-am perceput ca depravat și sălbatic, mi-a câștigat admirația și pe alocuri chiar invidia prin dezinhibare, stoicism, curaj și forță. Aprigă, neîmblânzita, rebelă, indecentă, imorală, cu o minte deschisă și ascuțită, care n-are inhibiții în a face ce își dorește, genială și monstruoasă, cinică și empatică, criminală și victimă, principesă și curvă, nu se teme să-și asume înclinațiile sexuale și n-așteaptă aprobarea sau iertarea nimănui. Nu e genul care să-și facă griji că șochează, nu dă doi bani, de fapt o doare-n dos pe românește de ce crede lumea. S-a născut pentru a testa toate formele bucuriei, să iubească, să fie liberă și să experimenteze, fără limitări, fără dogme, fără prejudecăți, fără frică de bârfe, fără să o intereseze capra vecinului  Și-a scris propriul cod de principii și valori morale și s-a șters la cur cu cele impuse de societate. A refuzat să intre în rând și și-a cultivat sexualitatea pentru a se bucura de ea, într-o epocă în care femeia era doar iapă de prasilă aflată în proprietatea și la mâna bărbatului.

Este un roman manifest, o ficțiune istorică încărcată de feminism, sexualitate și libertinaj. Modesta nu pune preț pe normele morale impuse de societate. N-are nici cea mai mică intenție să se ghideze și să-și trăiască viața după niște parametri cărora nu le înțelege utilitatea și sunt doar un obstacol în calea libertății ei de gândire și mișcare. Pentru că libertatea este tot ce contează.

Încrengătura de relații din carte este amețitoare și fiecare nouă legătură consumată sau copil nou născut te iau prin surprindere și îți demonstrează că niciodată n-ai iubit destul și niciodată nu ești prea bătrân pentru a te îndrăgosti. Nu, Modesta nu este o romantică, Modesta este o învingătoare. Nu poate pierde, n-are ce pierde deoarece nu-și însușește niciodată nimic. E conștientă că nu poate fi sigură de dragostea necondiționată a nimănui, nici măcar de a propriilor copii și nici nu are astfel de pretenții. Ea doar trăiește bucuria momentului și trece mai departe pentru a testa următoarea aventură pe care viata i-o va scoate în cale, mulgând la maxim toate avantajele posibile și imposibile.

Modesta nu se uita în urmă și nu are regrete. Nu se lasă legată de nimeni și nu acceptă să i se impună nimic. Trăiește fără obligații, întâi pentru ea și apoi pentru ceilalți și nu dă bir cu fugiții când diavolul îi face cu ochiul.

Vorbește lumea prin online că i-ar lipsi editarea acestei cărți. E posibil să nu fi fost editată, nu zic nu, că nu mă pricep, dar vă zic sincer că de lipsit, nu i-a lipsit nimic. A fost minunată așa fără editare, mi-a pus mintea la contribuție și mi-a provocat toate simțurile și toate gandurile, mi-a deșteptat toate frustrările și revoltele, întortocheată, indecent de sinceră și intimă, complicată și atât de profundă, militantă și plină de aplomb, m-a obligat să-mi reconsider principiile și conduita morală, alea impuse de educație și societate, și să le caut rostul. Nu m-am gândit că această carte va fi așa o mare bucurie. O să mă gândesc mult timp la Modesta, la curajul și la pofta ei de viață pentru că e unul dintre personajele acelea care au marea calitate de a fi de neuitat. Un fel de Scarlett O’Hara, dar cu câteva trepte mai sus.

Politică, moralitate, religie, reguli patriarhale, ierarhie socială, sexualitate, senzualitate, maternitate, pe toate le găsești în acest roman cât o viață, o viață fără o clipă irosită.

Modesta pentru unii, Mody pentru alții, mamă pentru câțiva, iubită pentru mulți și curvă nebună pentru toți ceilalți, a mers mai departe și nu și-a plecat urechea la vorbe, dar nici nu s-a sfiit de nimeni și de nimic. Vă provoc să faceți cunoștință cu această eretică neinfricată și să învățați de la ea cum se trăiește viața.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții ARTA BUCURIEI?

Vezi toată lista de cărți scrise de Goliarda Sapienza sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA ARTA BUCURIEI CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Arta Bucuriei
Autor: Goliarda Sapienza
Editura: PANDORA M
Nr. Pagini: 834
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 14.09.2021
Nota recenzorului: 10

Recenzie ”Antrenează-ți creierul” de Joe Dispenza

Antrenează-ți creierul este o carte despre tehnicile și strategiile de transformare mentală, scrisă într-un mod specific, care poate fi asemănată cu o lucrare din domeniul medical. Joe Dispenza este, la bază, doctor în chiropractica și a studiat zeci de ani mintea...

Recenzie ”Fata din Zlataust” de Ionel Teodoreanu

"Fata din Zlataust" scrisă de Ionel Teodoreanu iarăși ne demonstrează cât de frumos și melodios scriu ai noștri. Nu trebuie să neglijăm literatura noastră română, pentru că așa perle nu se găsesc deseori printre cărțile renumite în toată lumea. Când de-abia la...

Recenzie ”Un fiu” de Alejandro Palomas

Recenzie ”Un fiu” de Alejandro Palomas

„Un fiu” de Alejandro Palomas este o poveste frumoasă, cu personaje care te fac să simți fiecare sentiment scris. Am citit foarte multe recenzii pozitive despre această carte și adevărul este că toate laudele erau meritate. O poveste care se întâmplă într-un timp...

5 3 votes
Angela este redactor Booknation.ro de 984 zile și a scris până acum 260 articole. Se află pe poziția 4 din 42 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.