Recenzie „Asasinul orb” de Margaret Atwood

Autor: Margaret Atwood
An apariție : 2000
Editura: Polirom
Nr. Pagini: 660
Recenzie de Cristian Cărpenaru
Publicată la November 28, 2017

Bucurându-se de o mare notorietate, atât pe plan local cât și internațional, scriitoarea canadiană Margaret Atwood,  laureată în anul 2000 cu Booker Prize pentru romanul ”Asasinul orb”, ne oferă o creație introspectivă în care filosofia existențialistă, istoricismul și descriptivismul canadian impregenează în aproape 700 de pagini saga familiei Chase cu șablonardismele și non-conformismul ei.

Deși titlul te poate duce cu gândul la o creație de factură polițistă, vă asigur că nu este deloc așa, căci dincolo de procedeul poveste în poveste, în care se intercalează cu dibăcie trecutul, prezentul și viitorul, romanul scriitoarei din țara frunzei de arțar este un vuiet post-ludic al faptelor într-un ceas al redeșteptări târzii, când deja malaxorul existenței a început să macine în gol.

” Asasinul” ar putea fi oricine și totuși nimeni. Ar putea fi un cuvânt care nu a fost rostit la timpul potrivit, o necesară faptă care încă mai așteaptă să fie înfăptuită, un regret, un strigăt sau o șoaptă. Poate câte puțin din toate sau poate cu mult mai mult de atât.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Margaret Atwood.

Nu, să nu vă gândiți că această carte are vreo confuză structură alambicată și derutantă. Nicidecum. Doar că nuanța literară pe care Margaret Atwood o răsfiră peste filele acestei povestiri te rătăcește printre rânduri, îndemnându-te să descoperi tâlcul de dincolo de tâlc, imaginea de dincolo de imagine și sensul de dincolo de sens, dezvelind treptat lăuntricele existențe ale unor oameni aparent normali, dar care trăiesc clipele într-o oclusivă intensitate a emoției, a dăruirii și a instinctelor între poetizare și prozaism într-o lume a nebuniilor angelice și a credinței colțuroase.

Clarviziunea sinelii cuvintelor, prinse într-o justă extroveritre a unor personaje penetrante, este pilonul de bază al succesului de care se bucură această carte.

Uneori descriptivismul anumitor trăirii pare mult prea amănunțită și uneori chiar de prisos, ca o tergiversare a lucrurilor.