Recenzie „Broscuța care locuia în Cișmigiu” de Sorin Tofan

de | dec. 11, 2021 | Cărți pentru Copii, Dragoste, Educație, Literatura Română, Părinți și copii, Recenzii cărți

Volum distins cu Premiul al II-lea în cadrul Concursului de manuscrise „Împlinește un vis” secțiunea LITERATURĂ PENTRU COPII, organizat de Editura Universitară în 2021, carte cu care Sorin Tofan, actor și scenarist până acum, debutează și ca scriitor.

Pentru că lumea câteodată este prea mică, copiii noștri au nevoie de povești, povești cu mesaj și cu teme despre dragoste, prietenie și viață. Știați că și printre necuvântătoare se ascunde o lume a prietenilor care împart, se ajută și descoperă miracolul vieții împreună? Dacă nu, e timpul să aflați.

În plină vară, cinci frați mormoloci se pregătesc pentru viață. Ce îi face așa deosebiți? Ei bine, trăiesc în Cișmigiu și au nume foarte bine alese pentru a fi reținute ușor de copii: Hei, Uite, Buni, Momo, Loci. Cișmigiul este deocamdată toată lumea lor chiar dacă Momo a aflat deja că, dincolo de parc, mai sunt și alte lumi mai mari și mai mici pe care este foarte dornic să le exploreze deoarece are o mare problemă: Momo este îndrăgostit de Andreea, fetița pe care n-a văzut-o decât o singură dată în ziua în care și-a primit numele de la aceasta și pe care trebuie s-o regăsească.

V-ați gândit că poate nu numai fetițele visează la un prinț-broscuță și că poate și unii dintre prinții-broscuță visează să devină OM și pentru a reuși au nevoie de sfaturi de la animăluțe și ființe care au trăit și au văzut multe cum ar fi Luna și Platanul, ba chiar și grațioasa Lebădă? Momo are un vis și este hotărât să-l transforme în realitate.

Andreea este crescută de bunici, dragostea și grija lui Buni și a Bunicuței Uța sunt perna moale și plină de puf pe care se leagănă copilăria micuței. Andreea este o iubitoare de natură și frumos, are o imaginație debordantă și o fire sociabilă și deschisă. Este un suflet cald, empatic și inocent care simte primii muguri ai prieteniei, dar se lovește pentru prima dată și de falsitatea acesteia.

Andreea este construită în antiteză cu Victoraș. Cei doi se cunosc ca urmare a unui incident nefericit în Cișmigiu în urma căruia Andreea își pierde mormolocii în lac iar Victoraș rămâne fără tricicletă. E greu de spus cine a fost de vină, dar este ușor de realizat cine a iertat și cine are gânduri de răzbunare. Povestea celor doi nu se oprește aici, continuă când în prima zi de școală realizează că împart aceeași bancă, dar cu sentimente diferite. Și nu doar povestea lor o urmărim ci și a celor cinci mormoloci frați, care, unii forțați de împrejurări și alții mânați de dragoste, ajung să părăsească Cișmigiul.

Povestea pune accent pe dragoste și pe lipsa ei, pe descoperirea primilor fiori, din perspectiva Andreei și a lui Momo, dar și pe rememorarea acestora, din perspectiva bunicilor, și nu e singurul tip de dragoste întâlnit. Nu uitați că avem cinci frați care trăiesc după deviza toți pentru unul și unul pentru toți și o grămadă de alte necuvântătoare prin parc, fiecare cu dragostea și dorința ei tainică.

Este o cărticică cu mesaje puternice despre ceea ce dai și ceea ce primești la schimb, despre empatie, respect și bunătate. Alternând între lumea animăluțelor și cea umană, Sorin Tofan construiește personaje animate pline de calități și defecte, curioase să exploreze lumea, să viseze și să spere, care luptă să-și rezolve problemele, învață să se ajute și înțeleg că unde-s mulți puterea crește, iar singurătatea, superioritatea și răutatea nu-ți aduc beneficii. Și la fel ca în lumea adulților, și cei mici se confruntă cu probleme de morală care le definesc caracterul și câteodată chiar soarta.

Împletind aspectele negative cu cele pozitive, autorul ne poartă într-o călătorie șugubeață prin Cișmigiu și București, prin suflete calde și reci, prin minți curioase și inocente, și cu puțin praf de realism magic ne convinge că miracolele există și depind de inima fiecăruia pentru a se produce. Ne vorbește despre vise, răzbunare, ambiție, emoții, lacrimi, frică, necunoscut, adevăr, minciună, eroi, idealuri, destin și raze de lună.

Mesajul, morala și temele alese sunt despre dragoste, prietenie, importanța de a fi un om bun și efectul bumerang al faptei și răsplatei. Este o carte care responsabilizează și conștientizează că și animalele pot fi rănite, că și ele au sentimente și îndeamnă la atenție și grijă, dar mai ales te avertizează să ai grija ce-ți dorești…pentru că chiar s-ar putea întâmpla. Și dacă nu credeți în miracole, vă invit să stați un pic de vorbă cu Luna, ea știe mai multe și sigur vă va convinge că magia n-a dispărut și că fiecare primește exact ce merită.

Titlu: BROSCUȚA CARE LOCUIA ÎN CIȘMIGIU
Autor: Sorin Tofan
Editura: UNIVERSITARĂ
Nr. Pagini: 126
Gen Literar: Carti pentru copii
Vizualizari recenzie: 2916

Alte recenzii de la Sorin Tofan:

5 1 vote
Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 2 luni, 14 zile și a scris până acum 579 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.