Recenzie „Clubul mincinoșilor” de Mary Karr

de | oct. 6, 2021 | Recenzii cărți

Mary Karr a decis să-și povestească copilăria în cartea „Clubul mincinoșilor”. Fata în numele căreia se spune povestea trăiește într-o familie neobișnuită. Mama este o femeie talentată, cu două studii superioare și ambiții uriașe. Tatăl este un muncitor care se mulțumește cu bucuriile simple ale vieții. Ambii sunt nefericiți în felul lor în căsătorie și beau ca niște cai. În acest context, două fetițe cresc ca iarba la marginea drumului. Înjură și merg la școala duminicală, se uită la albume cu picturi de capodopere și se bat cu băieții, devin victime ale violenței și supraviețuiesc aproape ca prin minune.

O dramă plină de viață, momente puțin plăcute, care la rândul lor au influențat-o pe autoare oferindu-i noi cunoștințe și puncte de vedere. Îmi pare foarte rău pentru ea, mi-au plăcut cuvintele pe care le scrie la începutul cărții. Oamenii care au trecut prin asta devin mai puternici, dar în același timp mai puțin deschiși. Uneori o povară prea mare cade pe umerii mici, deschizând prea devreme cortina secretelor vieții, care sunt de obicei dezvăluite mult mai târziu, în același timp cu creșterea.

O carte bună, însă nu pot numi povestea bună.

În această istorie sunt și litri de alcool, viol și o fetiță care crește și spune totul. Mary are șapte ani. Iată familia ei: un tată căruia îi place să bea bere alături de prieteni și să spună minciuni și povești complet neverosimile, o mamă interesată de artă, o soră mai mare, Lecia, care poate lupta chiar și cu băieții. Mary crește într-un mediu specific. De la o vârstă fragedă știe să trimită vecinii în patru direcții și înțelege că, dacă mama ei diluează vodca cu limonadă, probabil că se va îmbăta puțin mai încet. Mary se luptă cu copiii vecinului până la vânătăi, își amintește că, dacă cineva te-a jignit, trebuie să bați cu stânga sau, în cel mai rău caz, să aduci o armă.

Toate crimele întunecate de care ne crezuserăm vinovate erau mituri, povești pe care le ticluiserăm de frică. Nu ne așteptam la lucruri bune printre cele rele. Doar partea întunecată a tuturor poveștilor ne rămânea în minte. Nu știuserăm niciodată că disperarea poate să fie mincinoasă.

Mary Karr savurează cele mai groaznice detalii din copilărie. Deși, sinceră să fiu, undeva în mijlocul cărții, m-am gândit: „Este adevărat toate acestea?”. Își amintește cu adevărat Mary evenimentele atât de exact? Pe parcursul cărții, micuța Mary are doar șapte până la opt ani. Până la vârsta de opt ani, Mary are un întreg tren de frici: frica de a fi prinsă de bunica ei, teama că mama ei se va sinucide și frica de a fi singură și de a nu-și vedea niciodată tatăl.

Sincer, unele scene din această carte sunt șocante. Sunt atât de șocante, încât după 150 de pagini te vei gândi de mai multe ori: „Unde erau părinții când s-a întâmplat acest lucru?”. Nu mă înțelegeți greșit, dar când o mamă arde lucrurile copiilor pe un foc ritual și se plimbă prin casă cu un cuțit – asta, vedeți, este puțin ieșit din comun, nu-i așa? Deși; nu toate aceste evenimente sunt pictate în culori negre, memoriile lui Karr sunt bune cel puțin pentru că sunt scrise într-un limbaj viu. Iar amintirea tenace a protagonistului evocă o uimire plăcută, izbitoare.

Autoarea recreează lumea copilăriei ei bucată cu bucată.

Deci, ce concluzii se pot trage din această poveste? În final, mai multe evenimente remarcabile au loc simultan: toți demonii și secretele rușinoase ies la iveală, va avea loc conversația mult așteptată dintre mamă și fiică și urmează catharsis. În cele din urmă, toate crimele pentru care ne-am reproșat noi înșine s-au dovedit a fi țesute din temerile noastre. Deci, se poate de trăit în continuare.

Titlu: CLUBUL MINCINOȘILOR
Autor: Mary Karr
An apariție : 2014
Editura: PUBLICA
Nr. Pagini: 432
Gen Literar: Biografii si memorii
Nota recenzorului: 7 / 10
Vizualizari recenzie: 1281

Alte recenzii de la Mary Karr:

Recenzie ”Pasagerul” de Cormac McCarthy
Recenzie ”Pasagerul” de Cormac McCarthy

Cu toată bravada mea și cu toate că mă bat cu pumnul în piept că nu mă las influențată, n-am avut încotro și m-am aliniat și eu printre entuziaștii cititori ai lui McCarthy, stârnită de isteria din online la apariția pe piața românească a dipticului romanesc Pasagerul...

Recenzie ”Grădinile Finzi-Contini” de Giorgio Bassani

Grădinile Finzi-Contini este considerat deja un clasic al literaturii italiene, o poveste de dragoste (o dragoste adolescentină, cu fluturi în stomac, cu treceri repetitive de la clipe abisale pline de lacrimi amare la clipe de extaz absolut udate cu stropi de...

Anastasia Bodrug a fost redactor Booknation.ro și a scris 26 articole. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Anastasia Bodrug aici.