Recenzie „Conversații cu prietenii” de Sally Rooney

de | oct. 31, 2022 | noaff, Recenzii cărți

Sally Rooney este o autoare pe care o am de ceva vreme pe wishlist, dar niciodată nu am avut curajul să o explorez așa cum mi-aș fi dorit. Dintr-un imbold mi-am comandat două cărți și am sperat să reușesc să o înțeleg și să îmi și placă. Nu pot spune că sunt cea mai mare fană a ei după lectura celor 2 cărți, însă viziunea ei asupra lumii și sexualității omului este destul de atipică.

Consider că orice carte care te scoate din zona de confort și vine cu un concept nou merită să fie explorat și cunoscut la adevărată valoare. Povestea în sine este și ea o lecție de viață, dacă o privim strict din punct de vedere educativ. Mulțumesc frumos Libris.ro pentru carte.

Sally Rooney inventează și propune un nou limbaj prin care oamenii, legați unii de alții prin atașament sau iubire, să reușească să comunice și să supraviețuiască împreună. Ce se află în spatele unei discuții obișnuite cu cea mai bună prietenă, cu iubitul, cu mama sau cu tatăl alcoolic? Până unde merge un om atunci când tot ce vrea este să fugă de sine? Sally Rooney pune în personajele sale câte puțin din tot ce am putea fi oricare dintre noi.

Conversații cu prietenii” de Sally Rooney nu este o carte pentru oricine și trebuie citită cu mintea deschisă, pentru că tratează teme tabu sau mai puțin obișnuite în romanele contemporane. În plus, se adresează unei mentalități mai noi, mai tinere, cu o viziune complet diferită asupra vieții și a modului în care viața trebuie trăită. Așa că dacă te consideri o persoană tradiționalistă, probabil o să strâmbi din nas la această carte.

Frances are o viață reușită în Dublin, în care încearcă să păstreze un echilibru între pasiune pentru cărți și viața amoroasă. Este o fire mai boemă și își gasese sens printre paginile poveștilor sale preferate sau poemelor pe care le compune. În viața ei întră Nick, un actor extrem de arătos, care din nefericire (pentru Frances) este și însurat. Frances este și bisexuală, de aici oscilarea ei între o iubire interzisă și una din trecut, pentru fosta ei parteneră Bobby.

Practic, Frances se joacă cu focul și își asumă acest lucru într-o relație extra-conjugală pe care o începe cu Nick. Limbajul este destul de expresiv și modul în care cei doi evoluează este destul de vizibil. Nimic nu a fost făcut cu nevinovăție și Sally Rooney știa de la început în ce anume își implica personajele. Nu a început ca pe o discuție nevinovată, ce s-a transformat în altceva. Nu – Frances și Nick au înșelat cu bună știre, fiind atrași erotic unul de altul încă din prima secundă.

Deși la început ai impresia că o bună comunicare ar ajuta personajele să își înțeleagă situația și să găsească o cale de a ieși din ea, aceste conversații nu fac decât să adâncească o situație ce pare o bombă cu ceas. Frances este presată mereu de Bobby atunci când vine vorba de Nick, iar Nick are de ascuns un „secret murdar” față de soția sa. În același timp, cei doi nu vor să înceteze, dar nici nu vor să iasă din relațiile lor.

De ce recomand cartea? Pentru că îți dă de gândit, atât într-un mod pozitiv dar și negativ, și îți arată totuși că nu orice relație de dragoste poate începe într-un context pur și nevinovat. Arată un mod de gândire atipic, poate pentru noi ciudat, însă perfect normal pentru protagoniștii cărții. Este pentru oricine? Clar nu, însă eu cred că merită o șansă, chiar dacă la final o aruncați în celălalt colț al camerei.

Vezi Top 100 cărți ale anului 2023
Titlu: CONVERSAȚII CU PRIETENII
Autor: Sally Rooney
Editura: CURTEA VECHE
Nr. Pagini: 400
Nota recenzorului: 6 / 10
Vizualizari recenzie: 3207

Alte recenzii de la Sally Rooney:

Recenzie „Satantango” de Lazslo Krasznahorkai

Lazslo Krasznahorkai își amplasează povestea într-o comunitate izolată, ruptă de lume, de progres, de civilizație, o lume aflată într-o stare accentuată de degradare. Atmosfera este sufocant de apăsătoare și acest lucru este amplificat și de vremea mohorâtă,  o...

Recenzie „Povestea lui Casey Han” de Min Jin Lee

Nu sunt la prima întâlnire cu autoarea. Am devorat Pachinko care m-a purtat într-o lume și o epocă foarte diferite de ceea ce trăiesc și care m-au captivat de fiecare dată. Recunosc că abia așteptam Povestea lui Casey Han căreia nici măcar n-am avut curiozitatea să-i...

Ramona Alexandra Popescu este redactor Booknation.ro de 2194 zile și a scris până acum 501 articole. Se află pe poziția 2 din 41 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Ramona Alexandra Popescu aici. Ramona Alexandra Popescu are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.
Cititul este pasiunea mea si nu m-as vedea facand altceva. Orice carte reprezinta pentru mine un prilej de relaxare si nu exista un loc mai bun in care as vrea sa fiu.