Recenzie ” Copii ai timpului lor” de Knut Hamsun

by | May 17, 2016 | Recenzii cărți

🔥 CARTEA COPII AI TIMPULUI LOR ARE REDUCERE PE:

► LIBRIS.RO ► ELEFANT.RO ► CARTURESTI.RO ► EMAG.RO

Laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 1920, scriitorul norvegian Knut Hamsun ( 1959-1952), ne oferă în romanul ” Copii ai timpului lor” o minunată capodoperă, plină de un incisiv realism psihologic care zugrăvește avatarurile unei epoci în care aristocrația își picură ultimele clipe într-o amplă decădere în care chiar și ralul trăiește prăbușirea într-o partitură știrbă șoptită pe tonul șifonat al resemnării.

descărcare (2)

Întreaga poveste pare a se desfășura între două lumi: lumea aristocrației, reprezentată de familia Wilatz Holmsen și, pe de cealalaltă parte de afaceristul Holmengra. Primul reprezintă aristocrația, fastul și boemia de altădată, o lume pierdută în borcanul cu amintiri pe care copilul, care între timp a devenit adult, îl păstrează într-un cufăr uitat într-un colț penumbric din mansarda sufletului, cât mai aproape cu putință de mansarda sufletului. Al doilea este întruparea progresului, inevitabila lovitură de fulger a destinului care spintecă letargia a unei prăfuite epoci.

Este o luptă surdă între ceea ce a fost și ceea ce este, purtată în numele unui ceea ce va fi biciuit de tentația axiomizării. Într-un anume fel asistăm la dansul șchiop al tăvălugului istoriei, care niciodată nu-i va cruța pe cei deprinși cu comoditatea unei plafonări pe care ei, mângâiați de un caustic snobism, îndrăznesc să-l numească siguranță de sine.

fabdd5b0a11b4772be14fd4b8e2dacd2-6299084-235_235_11

Într-o lume în care ”ceea ce a fost cândva numai poate fi acum”, deși aristocrația, mult prea visătoare și letargică, se străduiește să încremenească timpul într-o pânză de păianjen a nejustificatelor capricii, familia Wilatz Holmsen își trăiește ultima desfătare pe cocoașa unui șubred piedestal, pierdută în valul spumegând al unui secol plin de gângureli moderniste, care deja a învățat să îmbine utilul cu plăcutul în numele necesității primordiale de a merge mai departe.

📚 Îți place cartea până acum? Vezi toată lista de cărți scrise de Knut Hamsun

Deși, reminiscențele răsfățului burghez încă mai persistă prin intermediul unui iz de atroce convenționalism al dialogului și al faptelor încorsetate de mecanicismul fiecărui gest cugetat cu minuțiozitate, lumea continuă să meargă înainte, în ciuda faptului că aristocrația refuză, sau poate că este chiar incapabilă de a vedea acest lucru. Într-un moment în care răscrucile epocii se răsfiră în alte răscruci, de parcă destinele oamenilor ar fi o plasă de vase sangvine care trăiește din tributul oamenilor naivi, pe domeniul Segelfoss, care aparține familiei Wilatz Holmsen, apare, din îndepărtate ținuturi, Tobias Holmengra, un om prins între mit și realism, cu un spirit ager și întreprinzător, care știe ce și cât vrea, dar mai presus de atât, știe când să ia.

Spirit mercantilist, zâmbitor, alunecos și spiritual, Tobias Holmengra vrea și chiar obține totul, dar nu o face prin vicleșug ci prin intuiție, prin intermediul unui fler ieșit din comun, care știe când să atace și când să aștepte, profitând de incapacitatea aristocrației de a-și câștiga banii prin sudoarea propriei frunți.

Este lovitura Istoriei dată celor care s-au obișnuit să-și odihnească nevoile în toiagul celor nevoiași, palma care izbește fruntea celor care nu pot zări linia frântă a orizontului din pricina lungimii propriului nas. Avem de-a face cu predarea ștafetei, cea care desparte capitolele eternității în etape distincte. Interferența între amurgul vitraliilor unui conservatorism miop și răsăritul eruptiv al celor care îndrăznesc și știu să cadă întotdeauna în picioare, este pilonul acestei extraordinare capodopere.

Citiți această minunată carte!

Titlu: Copii Ai Timpului Lor
Autor: Knut Hamsun
An apariție : 1989
Editura: CARTEA ROMâNEASCă
Nr. Pagini: 238
Publicată la 17.05.2016

Interferența dintre două epoci sunt zugrăvit într-un mod extraordinar de cel care a contribuit într-un mod decisiv la emanciparea romanului european.

Prea multă sobrietate și convenționalism.

Recenzie “Cartea oglinzilor” de Eugen Ovidiu Chirovici

Cartea oglinzilor este un thriller mystery scris de Eugen Ovidiu Chirovici ce a fost tradus în peste 38 de cărți, luând cu asalt piața de carte internațională. Un nume cu renume Acest roman este unul dintre puținele scrise de un român ce a făcut o adevărată vâlvă în...

Recenzie ”Văduva de safir” de Dinah Jefferies

Am ales să citesc cartea „Văduva de safir” datorită imaginii de pe copertă. Poate părea amuzant, însă așa este. Luna Octombrie este aproape gata, iar mie îmi este atât de dor de vară. Imaginea de pe copertă m-a dus cu gândul la o vacanță de vară pe malul mării și m-am...

Recenzie: “Moarte pe Nil” de Agatha Christie

În luna decembrie este programată lansarea filmului Moarte pe Nil de la 20th Century Studios, ecranizare a romanului celebrei scriitoare Agatha Christie. Ne vom reîntâlni cu detectivul belgian Hercule Poirot interpretat, de data aceasta, de actorul Kenneth Branagh...

Cristian Cărpenaru este redactor Booknation.ro de 2021 zile și a scris până acum 490 articole. Se află pe poziția 2 din 151 de redatori, fiind astfel un Erou Booknation.ro. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Cristian Cărpenaru aici.