Recenzie „Portofoliul fugii” de Julie Orringer

de | nov. 11, 2021 | Ficțiune, Literatură Contemporană, Recenzii cărți, Romantism

🔥 CARTEA PORTOFOLIUL FUGII ARE REDUCERE PE:

Portofoliul fugii pare a fi găsit formula pentru un succes răsunător, dar nu a fost o formulă care să-mi inspire mie personal prea mare încredere. Nu regret că am citit cartea, din contră, dar nu a fost deloc ce mă așteptam să fie. Cred că aș fi preferat ca centrul de  interes al autoarei să fie faptele pentru care este recunoscut Fry în istorie și nu această fictivă, incomodă, obsesivă și neconvențională poveste de dragoste care n-a făcut decât să complice și mai tare misiunea lui Fry în Marsilia și să ignore adevărul istoric.

Nu pot contesta că pasiunea și romantismul acestui cuplu, individualitățile partenerilor, frământările și nesiguranța lor n-au fost foarte bine conturate și modul de redare n-a fost de excepție,  dar, cu riscul să fiu acuzată iar de homofobie și închistare, deși chiar nu mă deranjează deloc orientarea sexuală a nimănui, consider că romantismul „a luat fața” și lumina celorlalte fapte și date istorice pentru care am ales să citesc cartea. Nu căutam un romance, ci o ficțiune istorică care pleacă de la un caz real.

Cele două personaje fictive, în jurul cărora se învârte intriga, au rămas enigme până la final pentru mine și deloc pe gustul meu. Zilberman și Grant, unul dispărut și altul regăsit, nu și-au demonstrat importanța și rolul în poveste pentru a le putea ierta că mi-au umbrit personajele pe care le consideram cu adevărat importante sau lupta lor disperată pentru supraviețuire. Au furat luminile rampei nemeritat.

Unii oamenii reprezentau o comoară, alții o povară.

Cam așa au fost și personajele pentru mine. Am admirat femeile și am fost dezamăgită de bărbați. De fapt, de modul în care sunt portretizați. Oamenii ăștia, mulți dintre ei, în frunte cu Fry, au avut curaj, curaj nebun și în loc să-mi argumenteze acest aspect pentru că este o chestie admirabilă, autoarea alege să-mi bată apa în piuă și ma obligă să citesc sute de pagini despre frământările și nehotărârea lui Fry în ceea ce priveste tendințele lui sexuale sau sinceritatea partenerului său.

La un moment dat, aproape de final, guvernul de la Vichy blochează tot traficul maritim dinspre și către Marsilia și abia atunci în fix două rânduri aflu că organizația avea pe acele nave vreo două sute și ceva de personalități, rămase blocate în diverse porturi de pe coasta Africii sau a Europei. Habar n-am cum și când au ajuns oamenii ăia acolo, pentru că în loc să-mi detalieze cum a reușit Fry să-i scoată din Franța a trebuit să mă concentrez la niște chestii romantice de umplutură care nu mă interesau. Frustrant tare!

Bile albe:
– frământările lui Fry că ceea ce face e prea puțin, prea nesemnificativ;
– conștientizarea și asumarea imposibilității misiunii sale;
– acceptarea pericolului ca pe o provocare;
– întrebarea constantă: era corect să-i salveze pe unii și să-i ignore pe alții. Pictor sau muncitor,  nu aveau toți același drept la viață?

Numele de pe lista înseamnă ceva. Fiecare dintre ele. Înseamnă ceva pentru mine.
Toată lumea înseamnă ceva pentru cineva.

– sentimentul copleșitor de vină, regretul că a eșuat în a salva viața lui Zilberman și minunata sa lucrare care sintetiza ororile războiului.

Bile negre de care mi-aș fi dorit să fiu scutită:
– sentimentul că se complace în niște minciuni confortabile;
– senzația transmisă că e prea laș pentru a-și afișa adevărata identitate;
– obsesia nejustificată și de neînțeles pentru Grant;
– scenele intime repetitive dintre cei doi;

Nu înțeleg de ce ai mai alege un fapt istoric, dacă decizi să ignori realitatea care îți pune la dispoziție figuri și personalități marcante ale epocii și alegi să creezi un personaj fictiv în jurul căruia se învârte toată acțiunea. De ce nu scrii un romance?

Fry a fost un personaj real, un jurnalist curajos, pasionat de artă, care în momentul în care Germania a invadat Franța și guvernul de la Vichy a preluat controlul ghidat din umbră de naziști, s-a oferit voluntar într-o acțiune kamikaze și a zburat la Marsilia cu o listă lungă de artiști și gânditori, o elită europeană, pe care să-i ajute să evadeze, înșelând vigilența autorităților, mituindu-le și apelând la subterfugii și falsuri, ducând în același timp o campanie neobosită de strângere de fonduri care să-i servească misiunii. Cum a jonglat cu acest pericol, cum s-a agățat ca scaiul de toată lumea, cum a acționat, cum a reușit să scape de atâtea ori, despre aceste lucruri voiam să citesc, nu despre tendințele lui sexuale.

Orringer a riscat cu această poveste de dragoste fictivă, reaprinsă după o pauză de 12 ani. Elliot Grant nu m-a convins și n-am înțeles obsesia lui Fry pentru el, un personaj șters care pare a avea nevoie întotdeauna de cineva să-l ghideze, să-l ajute, să-l salveze și să-l susțină. Naivitatea amândurora este suspectă, legat de afacerea Tobias și aș fi acceptat ca Grant să fie ușor de dus de nas, dar la Fry mi se pare imposibil să iau de bună această ipoteză.

Pasiunea lor suprimă orice alt interes ce s-ar fi putut dezvolta în carte. Realitatea istorică e pur și simplu pusă la colț de pasiunea celor doi. Scenele de romantism au fost mult prea reluate și repetate, au devenit un refren desuet și plictisitor. Preferam realitatea istorică în defavoarea acestei povești speculative de dragoste. Prea mult romantism imaginar și prea puțină istorie și realitate. Până la urmă Holocaustul este o pagină de istorie, una delicată care încă marchează umanitatea, e mult prea recentă și mult prea dureroasă pentru a fi folosită ca pârghie ajutătoare la stârnirea interesului pentru ca la final să constați că de fapt a fost surclasată sau băgată sub preș, pe românește, pentru a face loc unei povești de dragoste care n-a existat.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții PORTOFOLIUL FUGII?

Vezi toată lista de cărți scrise de Julie Orringer sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA PORTOFOLIUL FUGII CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Portofoliul Fugii
Autor: Julie Orringer
Editura: HUMANITAS
Nr. Pagini: 600
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 11.11.2021
Nota recenzorului: 5

Recenzie ”La cinci pași de tine” de Rachael Lippicott

La cinci pași de tine mi-a arătat că suntem mereu la cinci pași distanță de lucrul care ne va schimba  existența. De un eveniment atât de terifiant precum moartea, de o boală incurabilă, sau poate de descoperirea unei mari iubiri, de un miracol, de o fericire care ne...

Angela este redactor Booknation.ro de 1098 zile și a scris până acum 329 articole. Se află pe poziția 3 din 47 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.