Recenzie ” Ruta subterană” de Colson Withead

Autor: Colson Withead
Editura: Humanitas
Nr. Pagini: 328
Recenzie de Cristian Cărpenaru
Publicată la 19.02.2018
Acordă o notă

Pusă într-o lumină nouă, cultura sclaviei, manifestată de-a lungul vremii ca o chestie genetică de către albi, prin care celelalte rase umane au fost supuse la nenumărate atrocități, genociduri, masacre, pogromuri și mutilări de destine, arată o altă față a unor încâlcite timpuri.

Cam aceasta este premisa de la care pleacă Colson Whitehead în cartea ” Ruta subterană”, apărută în anul 2017 la editura Humanitas, reamintindu-ne,nicidecum cu ranchiună sau cu sarcasm, de faptul că, în marea lor majoritate, prosperitatea civilizațiilor extrem de avansate ale acestui prezent și-au ridicat progresul și hegemonia economică prin intermediul nemiloasei sclavii plină de o imundă dezumanizare, deși acum, în tangajul acestui prezent, ne vorbesc despre libertate și despre neîntinatele drepturi ale oricărei ființe umane.

Trăgându-și seva sclavia sudului Americii, Whithead ne prezintă situația umilitoare a negrilor care nu puteau să simtă, nici măcar pentru o secundă, vreun strop de libertate, nici măcar unul infim, viața lor fiind batjocorită în mod constant de către albii lipsiți de scrupule, existențele lor atârnând clipă de clipă de un fir capricios de șubredă ață.

Însă nu acest lucru este cu adevărat năucitor în această carte, ci încercarea autorului, folosind argumente amănunțit exemplificate, de a ne lămuri în privința continuei dorințe a rasei albe de sălbatică asuprire a celorlalte rase pe nenumărate căi, prezentându-ne această doleanță a rasei albe ca pe un soi de moștenire genetică în care ura, despotismul și dorința de rapidă înavuțire prin intermediul sclaviei lipsite de costisitoare costuri financiare au fost predat pe cale ereditară ca pe o inestimabilă comoară.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Colson Withead.

Apoi, pomenindu-se de mitul unei rute subterane, șoptit pe ascuns în cultura negrilor sclavi, o rută care îi ajută să scape de nenorocirea încarcerării, ducându-i pe tărâmuri libere, autorul strecoară în bezna vremurilor extrem de tulburi o ușoară tentă de poetizare, nu ca o caligrafiere a durerilor și atrocităților, ci doar ca o expresivitate a multiplelor dimensiuni ale existenței din acele timpuri.

Născând anumite semne de întrebare și poate chiar remușcări, această carte mi se pare mai mult decât interesantă.

Ineditul punct de vedere al sclaviei negrilor oferă acestei cărți o notă de netăgăduită autenticitate literară și nu numai.

Anumite pasaje par totuși ușor exacerbate.