Recenzie „Scrisoarea pierdută de la Auschwitz”, de Anna Ellory

de | dec. 13, 2021 | Beletristică, Dragoste, Ficțiune, Istorie, Literatură Contemporană, Literatura Universală, Recenzii cărți, Suspans

ACUM GĂSEȘTI CARTEA SCRISOAREA PIERDUTĂ DE LA AUSCHWITZ PE Cartepedia

Berlin, 1989. Miriam se află în mijlocul unui oraș proaspăt unit, cu Zidul proaspăt dărâmat și oameni capabili să treacă în libertate pentru prima dată după decenii. Ea se află în mijlocul unei asemenea euforii, dar nu o simte, pentru că nu a părăsit apartamentul tatălui ei de săptămâni, îngrijindu-l în timp ce el zace pe patul de moarte. Ei trăiesc într-un apartament standard, cu o odaie și baie, luxul anilor 80, cu toate acestea, ceva se schimbă când el icnește numele Frieda, pe care ea nu-l recunoaște – și vede pentru prima dată un tatuaj, care îl identifica ca deținut de lagăr, sub ceasul lui. „Explodează prim bombă” afară, apoi, și două înăuntru.

Vreau să vă spun cât mai multe despre cei doi…

Personajele principale sunt Miriam și tatăl ei Henryk. Miriam a scăpat de o relație destul de deformată, de control, cu soțul ei Axel. Ea a auzit că tatăl ei este pe moarte și a fugit literalmente din căsnicia ei, unde este supusă violenței domestice în fiecare zi. Miriam știe că este doar o chestiune de timp înainte ca Axel să o recupereze și să-și dezlănțuie temperamentul și violența asupra ei pentru că a avut îndrăzneala să fugă de el. Așa că, atunci când este înștiințată că tatăl ei, Henryk este de fapt pe moarte și apare o oportunitate de a scăpa de soțul abuziv, ea pleacă fără multe deliberări.

Deci, în timp ce caută confort în casa părinților săi, înconjurată de parfumul care persistă pe rochiile din garderoba mamei sale ,căutând mai multe indicii despre trecutul tatălui ei, unde găsește o uniformă de deținut din tabăra de femei Ravensbrück. Este o rochie veche, uzată, în dungi, decolorată, din material dur ascunsă, printre lucrurile mamei sale. În cusăturile sale se află zeci de scrisori către Henryk scrise de Frieda. Scrisorile dezvăluie adevărul tulburător despre „ the Rabbit girls” (titlul oficial al cărții, în engleză), pe care le-au experimentat tinerele în tabără. Și în mijlocul poveștilor lor despre sacrificii și rezistență, Miriam reunește o poveste de dragoste care a fost ascunsă în inima lui Henryk timp de aproape cincizeci de ani. Inspirată de aceste femei extraordinare, Miriam se străduiește să spargă zidurile pe care și-a construit în jurul ei. Pentru că și în cele mai întunecate vremuri, speranța poate supraviețui.

Sinceră să fiu, titlul de „The Rabbit Girls” se potrivește mai mult cu istoria lecturii, decât în ​​modul în care este tradus, pentru că Miriam seamănă mult cu un iepure timid, dar și cu restul personajelor feminine. Miriam are propriile sale ritualuri și obsesii pe care trebuie să le ducă la bun sfârșit pentru a simți măcar un fel de pace. De la așezarea unei pane între ușă și tocul acesteia, astfel încât să poată spune dacă cineva a deschis ușa de la intrare când iese. Deși nu iese prea mult, doar atunci când este absolut necesar.

Eroina noastră descoperă autorul scrisorilor, și este hotărâtă să afle ce s-a întâmplat cu Frieda. Poate că dacă trăiește, tatăl ei, Henryk, ar vrea să o vadă înainte să moară. Miriam dorește, de asemenea, să afle cum și de ce tatăl ei are numere tatuate pe braț și prin ce a trecut în timpul războiului. Ea este curioasă de ce niciunul dintre părinții ei nu i-a menționat nimic vreodată. Unele dintre lucrurile pe care o oripilează și pe Miriam sunt lucruri pe care naziștii le-au făcut femeilor din lagărele de concentrare. Tunderea părului, bătăile regulate, luarea oricărui control asupra propriului corp sau asupra vieții.

Pe urmele unei iubiri interzise, am descoperit plăcut surprinsă o femeie care a știut cum e să iubești necondiționat, fiind capabilă să facă sacrificii inegalabile, chiar și pentru cele mai străine persoane, care îi stau în calea fericirii depline, Frieda. Nu, nu era mama ei…

Primul lucru care m-a atras la carte au fost titlul și coperta. Imaginea inițială de pe copertă care m-a făcut să vreau să aflu mai multe a fost pana care apare proeminent pe fundalul albastru. Abia după ce am citit cartea, am observat imaginea lagărului de concentrare de la Auschwitz în partea de jos a copertei cărții. Odată ce am citit informația, am știut că vreau să citesc această carte, par atrasă de poveștile supraviețuitorilor holocaustului și ale familiilor lor. Bănuiesc că este pentru că simt că este important ca poveștile lor să fie spuse, auzite și, cel mai important, amintite. Genurile pe care le-am văzut listate pentru carte înainte de a o citi au fost Ficțiune generală și Ficțiune pentru femei, dar după ce am citit cartea, aș enumera Ficțiunea istorică, Holocaustul și Al Doilea Război Mondial pe listă. Această carte acoperă câteva subiecte cu adevărat serioase, dar diferite, din cel de-al Doilea Război Mondial, Holocaust, infidelitatea conjugală, cenzură, violența domestică, tulburarea obsesiv-compulsivă și autovătămarea, pentru a numi doar câteva dintre ele.

Gândurile mele imediate după ce am terminat de citit această carte au fost că este o carte uimitoare, plină de emoții, dureri de inimă și multe altele. Am avut atât de multe întrebări de-a lungul cărții, unele au primit răspunsuri, iar altele nu, ceea ce a făcut cartea să pară și mai realistă, deoarece nu ar fi existat înregistrări ale celor de la Ravensbruck, Auschwitz și Auschwitz-Birkenau.
Pentru a rezuma, Holocaustul este un eveniment istoric care provoacă emoții puternice în mine și simt că trebuie să citesc aceste povești, că merită să fie spuse, citite și amintite. Am citit atât cărți de ficțiune, cărți ficțiune bazate pe fapte, cât și povești biografice ale acestei epoci.
Mi-a plăcut povestea cu scrisorile cusute în rochie și mă întreb dacă aceasta se bazează pe vreun fapt istoric. Deși am citit despre experimentele Dr. Mengele și altele, nu auzisem niciodată de acest termen sau de cei experimentați din punct de vedere medical pentru a fi numite „Fetele iepure”. Voi recunoaște că am ghicit, sau mai degrabă am simțit o bănuială a unei posibilități despre întorsătura fantastică care se întâmplă la sfârșitul cărții, dar ce întorsătură uimitoare a fost!

Până aici am șters cred că jumătatea din ceea am scris inițial. M-am prins că dau spoilere un milion, prea multe detalii, și sunt prea emotivă. Iertată să-mi fie îndrăzneala și, poate, recenzia lungă, n-a fost intenționată pornirea mea cercetașă. Am mai zis-o o dată, și am de gând să repet, îmi este foarte greu să scriu despre cărțile pe care le plac cu adevărat!

Titlu: Scrisoarea Pierdută De La Auschwitz
Autor: Anna Ellroy
Editura: CORINT
Nr. Pagini: 478
Nota recenzorului: 8 / 10
Vizualizari recenzie: 857

Alte recenzii de la Anna Ellroy:

Recenzie ”Te rog, nu mă iubi” de Vi Keeland

Totul începe cu o iubire interzisă... Annalise și Bennett fac cunoștință în momentul în care află că se vor lupta pentru același post de muncă. Aceștia sunt gata să își pună armele la bătaie și să scoată tot ce au mai bun pentru a câștiga. Numai că între ei și...

Recenzie ”Perfecți” de Cecelia Ahern

Recenzie ”Perfecți” de Cecelia Ahern

Celestine North, perfectă printre Defecți... Celestine North este acum fugară, dar toată lumea o privește ca pe o eroină. Celestine este cea mai Defectă și cea mai însemnată persoană din toată țara, dar e un exemplu. Nimeni nu a făcut ce a reușit ea să facă față de...

Recenzie ”Defecți” de Cecelia Ahern

Recenzie ”Defecți” de Cecelia Ahern

Defecți într-o lume Defectă Celestine North este o tânără care trăiește într-o țară defectă și crudă. În lumea lor, greșelile, păcatele, minciunile și închipuitele trădări aduse statului sunt pedepsite crunt. Ghilda este cea care dă sentințele, iar din Ghildă face...

Stella Popa este redactor Booknation.ro de 569 zile și a scris până acum 133 articole. Se află pe poziția 7 din 40 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Stella Popa aici.