Recenzie “Zeus nu moare niciodată” de Cristian Coman

Autor: Cristian Coman
Editura: Cununi de stele
Nr. Pagini: 206
Recenzie de Mihaela NIta
Publicată la September 22, 2017

Cel puțin pentru mine, dacă o carte are o poveste, devine și mai specială. O să povestesc totul rapid, după cum și romanul lui Cristian Coman se încadrează în categoria de roman rapid. Am găsit cartea la Bookfest, la standul editurii Cununi de stele, unde am fost puțin confuză asupra cărții, dar doamna de la stand mi-a garantat că o să mă îndrăgostesc rapid de roman. Zis și făcut.

“Zeus nu moare niciodată” a lui Cristian Coman este genul de roman cu proză lejeră si degajată, dar care îți garantează un fir narativ complex din care nu o să scapi fără să îți creezi propriile ipoteze alături de personajul principal, Ștefan, un jurnalist aparte, care va fi integrat cu sau fără voia lui, ca și tine, în poveștile unor oameni din care nu va mai putea ieși fără să găsească sau să primească răspunsul.

Ce era mai potrivit, să separe viața de moarte decât o ușă albă, de termopan?

Toate capitolele au titluri care îți vor capta atenția, printre cele mai ingenioase fiind Smucitu are o viață și două morți sau Secretul lui Bachus de la Murtfatlar. Fiecare capitol prezintă un nou episod la care Ștefan și ajutoarele lui participă. Gigel, Sandu Ivan, Geta, Ion Smucitu’, președintele și soția sa sunt doar câteva nume implicate în povestea lui Ștefan, iar Rădulescu, Alexandru și Petru Sântion sunt oamenii care aprind și sting lumina pentru Ștefan, toți trei având tipologii bine definite și esențe unice, ceea ce nu transformă caracterele personajelor în firi clișeice. Doamna Elena stârnește întrebările în câteva capitole, iar tipologia ei de bătrânică tipică și atipică, în funcție de capitol, te va face să o îi cauți prezența la fiecare nou impas.

Diavolul îi oferise ceva la care nu putea ajunge niciodată. Apoi îi luase sufletul.

Cu toate că se trece destul de rapid de la un episod de la altul, nimic nu se lasă neanalizat, iar personalitatea lui Ștefan, un om realist, cu un umor ironic și ambițios te va impulsiona să ții pasul cu el în căutarea criminalilor, dar de fapt e mai mult de atât. Nu e vorba de vinovați sau de cariera lui Ștefan, ci de pasiunea pe care acesta o pune în cazurile lui, în oamenii care au murit și în poveștile lor, care devin parte din el, iar el parte din ele. Dacă ești puțin confuz asupra frazei anterioare, o să te lămurești după ce citești romanul.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Cristian Coman.

Dacă ești în căutare de un alt tip de roman, alte esențe și alt tip de narațiune, trebuie să citești cartea asta. Găsește Ștefan răspunsul sau este doar un pion? Salvează situația sau va fi salvat?

Până data viitoare, citiți cu drag!