Recenzie “Gambitul Damei” de Walter Tevis

de | mai 20, 2022 | Beletristică, Recenzii cărți, Suspans

🔥 CARTEA GAMBITUL DAMEI ARE REDUCERE PE:

Atunci când rămâne orfană la vârsta de opt ani, Beth Harmon este trimisă la un orfelinat. Acolo descoperă întâmplător că este înzestrată cu un dar, cel de a juca șah. Mai întâi prin observarea portarului orfelinatului, care juca cu sine însuși în subsol, apoi practicând cu acesta. Treptat ea descoperă pasiunea pentru șah și îi impresionează pe cei din jur prin talentul său. Dar pe lângă șah, în orfelinat ea descoperă și puterea pastilelor tranchilizante. Aici, lui Beth ca și celorlalți copii i se oferă pastile de culoarea verde, care în scurt timp o fac dependentă. Unde o vor duce aceste două dependențe, rămâne să descoperiți.

Cred că la fel ca și alți cititori am crezut la început că oferirea de tranchilizante copiilor este un nonsens, o ficțiune a autoarei care un pic a debordat de inspirație. Însă, am făcut cercetări pe internet și am descoperit cu stupoare că au existat o serie de rapoarte conform cărora orfelinatele din US au folosit sedative intravenos pentru a menține copiii calmi la mijlocul secolului al XX-lea.

Romanul te prinde printre rânduri de combinații de șah, jocuri în minte, anticipare de mișcări și competiții de șah. Lupta continuă între darul înnăscut (the prodigy), pornirea de geniu și dependența de tranchilizante și alcool.

Presupun că cartea este cu atât mai interesantă pentru jucătorii de șah. Pentru mine pasajele (nu puține) în care erau menționate mișcări de șah erau parcă o înșiruire de cuvinte într-o limbă străină. Acesta a fost un impediment pentru lecturarea cărții.

La autor nu aș avea nici o pretenție cu excepția celei menționate mai sus, adică a folosirii cu exagerare a termenilor din șah care pentru un necunoscător fac pasajele de neînțeles sau plictisitoare. În schimb la editură, da. Și mă refer aici la ediția în engleză pe care am citit-o eu. După numărul de pagini a traducerii în română realizez că pentru cei care au citit-o în română nu a existat această problemă. Mi-a luat ceva timp să mă deprind cu scrisul mărunt. La un moment dat chiar vroiam să renunț la cartea fizică și să trec la formatul electronic. Chiar nu au avut mai multe foi? Nu cunosc detaliile privind editarea cărților și anume după ce principii se alege fontul, însă în calitate de cititor, trebuie să recunosc că evit cărțile cu scrisul foarte mic.

Dincolo de acestea, romanul de față este o dovadă clară că suntem stăpânii propriului destin. În mâinele noastre stă alegerea cum ne construim viața și ceea ce vrem să obținem de la ea. Noi putem fi cei care ne autodistrugem, dar și cei care ne salvăm pe noi înșine. De multe ori întâlnim impedimente, lucruri care ne întorc din drum sau care ne sustrag de la esențial, însă prin muncă și perseverență poți obține orice lucru visezi. Problema e în cât de sus îți lași visele să urce.

Ți-a plăcut recenzia cărții GAMBITUL DAMEI?

👉 Vezi toată lista de cărți scrise de Walter Tevis

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA GAMBITUL DAMEI CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Gambitul Damei
Autor: Walter Tevis
An apariție : 2020
Editura: BOOKZONE
Nr. Pagini: 427
Gen Literar: Moderni, contemporani
Publicată la 20.05.2022
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 7391

Recenzie „Castelul de hârtie” de Miranda Cowley Heller

Vreau să vă spun că această recenzie mă găsește extrem de confuză, pentru că eu eram sigură că aleg o carte cu o poveste de dragoste. WRONG!!! Nu am primit în niciun caz o poveste de dragoste, ci o poveste impactantă, șocantă, căreia i-am dat un rating mare pentru...

Recenzie „Șase cocori stacojii” de Elizabeth Lim

Atunci când eram mică, obișnuiam să ascult multe povești la casetofon. Îmi aduc aminte clar când stăteam în bucătărie și mama îmi punea caseta și eu ascultăm fascinată. A fost modul în care imaginația mea s-a dezvoltat și modul în care am cunoscut lumi și personaje...

Taisia Crudu este redactor Booknation.ro de 312 zile și a scris până acum 155 articole. Se află pe poziția 6 din 52 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Taisia Crudu aici.
Mă numesc Taisia și sunt o cititoare înflăcărată! Citesc, pentru că este un mod agreabil de a petrece timpul liber și a îmbina utilul cu plăcutul. Îmi place lectura fiindcă îmi dă posibilitatea să evadez din realitate și să trăiesc mai multe vieți. Am oportunitatea să vizitez diferite locuri, să simt o multitudine de sentimente și senzații atunci când totul mă ține pe loc sau când cad în rutina zilnică. Și desigur, îmi place să cred că cu fiecare carte citită “cresc” un pic. Încerc să găsesc ceva “bun” în fiecare lectură. După fiecare carte devin mai curioasă și mai motivată să citesc mai mult, să descopăr lucruri noi și interesante. Este poate cel mai ușor mod de a te redescoperi și a te reinventa. Cititul e la modă!