Recenzie “Block 46” de Johanna Gustawsson

by | Apr 5, 2021 | Beletristică, Ficțiune, Horror și Thriller, Literatura Universală, Mister, Recenzii cărți, Suspans

🔥 CARTEA BLOCK 46 ARE REDUCERE PE:

Anul acesta a venit pentru mine cu multe suprize din partea editurii Tritonic. Spun surprize pentru că mi-a oferit ocazia să descopăr mulți noi autori ai genului crime&mistery atât din țara noastră cât și de peste hotare. Printre aceștia, am avut ocazia să o decopăr și pe Johana Gustawsson. Nu, nu mă refer la jucătorul suedez de golf profesionist Johanna Gustavsson ci la autoarea de origine franceză.

Despre aceasta pot să va spun că este originară din Marsillia. Are deci origini franceze. Cu toate acestea în cărțile ei descrie cu mult farmec Londra dar și Suedia. Pasiunea pentru cărți polițiste i-a fost insuflată de părinții săi dar și de imensa biblioteca plină de cărți cu detectivi pe care o avea în casa părintească.

Ideea cărții de față a pornit din dorința de a aduce un omagiu bunicului sau care a fost închis în lagărul de concentrare de la Buchenwald.

Ulterior cartea a fost inclusă într-o serie avându-le ca personaje principale pe scriitoarea Alexis Castells și profilerul Emily Roy. Seria conține până în momentul de față 3 cărți, din care două traduse și în limba română. Volumul al doilea al seriei, este Mor, acțiunea lui purtându-ne din nou între Marea Britania și Suedia, cu influențe istorice din perioada lui Jack Spintecatorul.

Cea de-a treia carte din serie se numește Blood Song și nu a fost încă tradusă în limba română. Cartea aduce influențe istorice din perioada spaniolă a dictaturii lui Franco.

Block 46 – impresii personale

De regulă în mai toate cărțile polițiste pe care le-am citit de-a lungul timpului, majoritatea investigatorilor sunt bărbați. E drept cu câteva excepții notabile în literatură. Perechi de investigatori feminini sunt cu atât mai puțîn întâlnite. Să fiu sinceră cred că nu am mai citit cărți cu o pereche de doamne care investighează de pe vremea când am citit Seria Fetelor de la Crimă de James Patterson.

Așa că pot să va spun sincer că am devenit fan declarat al personajelor Alexis Castells și Emily Roy. Sunt inteligente, ambițioase și foarte inimoase. Aș fi spus că sunt și feminine, doar că Emily Roy este genul de femeie puternic masculinizată emoțional și mental. Masculină e drept, dar sensibilă în același timp. Emily Roy este un profiler canadian pregătit și mereu aflat pe urma criminalilor în serie.

Alexis Castells este autoare franceză de romane polițiste și puternic interesată de subiectul criminalilor în serie. Este partea feminină și delicată a cuplului cu veleități detectivistice. Deși nu ia parte efectiv la anchetă, este cea care mereu se documentează, scormonește și află detalii noi menite să stârnească noi fire de investigat în ancheta oficială. Inteligența lor și felul cum își combină ideile le ajută să prindă mereu firul acțiunii și să descopere amănunte importante în investigație.

Începutul recunosc că mi-a dat puțîn de furcă. N-aș putea spune că autoarea a reușit să facă trecerea de la amănuntele legate de stilul ei de a scrie și comunicarea online cu părinții ei la momentul când realizează că prietena ei nu e de găsit într-un mod armonios. Mi s-au părut practic elemente desprinse din două povești separate. În plus, autoarea te transpune și în 1944 în timpul lagărelor de concentrare. Ceea ce e practic a treia poveste a cărții. Elementele în sine sunt foarte bine prezentate doar că trecerea realizată de la un tablou la altul se face abrupt, motiv pentru care ești nevoit să stai puțîn să te aduni și să vezi cum se încadrează toate informațiile în povestea pe care autoarea încearcă să ne-o descrie.

Aceeași problema am întâmpinat-o pe când Emily Roy își aduce aminte cum a descoperit victimele la Londra. În același capitol într-o parte ești la Londra și autoarea te introduce în atmosfera pădurii londoneze și a momentului când descoperă victima și un paragraf mai jos ești în Suedia într-un birou pe când aceasta analizează dosarele celor trei victime care aparent nu au nicio legătură între ele.

Pe cât de deconcertantă este trecerea această dintre un tablou în altul, pe atât de bine reușește autoarea să descrie ororile din lagărul de la Buchenwald. Personajul pe care Johana Gustawsson ni-l prezintă în capitolele referitoare la Buchenwald, Erich este atât de bine construit încât n-ai cum să nu rezonezi cu el. Trebuie să recunosc faptul că mereu m-au pasionat cărțile care prezintă perioada nazistă și autoarea se achita de această datorie într-un mod exemplar. Reușește să te transpună practic prin ochii lui Erich efectiv în miezul acțiunii. Vezi ororile pe care le vede el și ajungi să simți groază din sufletul sau, pe măsură ce-și duse existența chinuită în lagăr. Existența a cărui finalitate nu știe dacă va fi într-o ora, o zi, o săptămâna sau poate o luna. Cum nu știe nici care va fi această finalitate:gazare, spânzurare, disecare sau tortură. Chiar și numai pentru acestea și cartea merită atenția cititorului. Nu este o carte ușor de citit, dar este o carte care îți va rămâne în suflet la final. Ce este Block 46 și de ce nu trebuie ca praful istoriei sa se așeze peste ele, va las pe voi sa aflați.

Din fericire însă, odată ce ai trecut de primele 60 de pagini povestea devine mai consistentă și autoarea reușește să lege mult mai coerent elementele astfel încât în final îți dorești să mai citești și alte cărți semnate de ea. Că roman de debut este foarte bine realizat ceea ce creează premisele unor cărți din ce în ce mai bine realizate pe viitor. Se vede clar faptul că autoarea se documentează consistent pentru cărțile pe care le realizează. Toate informațiile de natură tehnică în ceea ce privește muncă de profiler sunt atent prezentate, realiste și foarte bine amplasate în context.

Cum se îmbină povestea din lagăr cu cea a crimelor din Londra și Suedia va las pe voi să descoperiți. Ceea ce pot să va spun este însă că finalul va va surprinde cu siguranță. Deși pare un roman axat pe tema crime&mistery, în final se dovedește a exploata într-un mod intens partea psihologică a poveștii.

Va urez lectură plăcută și va aștept cu impresii în comentarii.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții BLOCK 46?

Vezi toată lista de cărți scrise de Johanna Gustawsson sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA BLOCK 46 CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Block 46
Autor: Johanna Gustawsson
Editura: EDITURA TRITONIC
Nr. Pagini: 332
Publicată la 5.04.2021
Nota recenzorului: 8

Recenzie ”Central Park” de Guillaume Musso

Există momente în viață cand o ușă se deschide si ești inundat de lumină. Clipe rare când ceva se descătușează în tine. Plutești în imponderabilitate, gonești pe o autostradă fără radar. Alegerile devin limpezi, răspunsurile inlocuiesc întrebările, frica cedează locul...

Recenzie ”Hud Ranat” de Cecilia

Recenzie ”Hud Ranat” de Cecilia

Cum sunteți dragii mei? Acceptați invitația de a porni într-o călătorie inedită în următoarele minute? Cartea Hud Ranat scrisă de Cecilia cuprinde cadrul, personajele și situațiile perfecte pentru a evada memorabil pe o altă planetă din univers. Călătorim în acest...

Simona Mihalache este redactor Booknation.ro de 921 zile și a scris până acum 61 articole. Se află pe poziția 10 din 36 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Simona Mihalache aici.