Recenzie ” Cămașa arsă” de Anna Banti

Autor: Anna Banti
An apariție : 1973
Editura: Univers
Nr. Pagini: 221

Oferind un alt unghi de vedre asupra istoriei, autoarea ne oferă posibilitatea de a asista, prin intermediul lecturării, la umanizarea personajelor istorice, atât de rigidizate de canonismul secolelor de mult apuse.

O potecă în istorie naște alte poteci, azvârlind asupra trecutului stufărișul inceritudinii.

Pe numele său adevărat Lucia Lopresti,  scriitoarea italiană Anna Banti(1895-1985), ne oferă în romanul ” Cămașa arsă” o altfel de istorie. De fapt nu neapărat o altfel de istorie, ci mai degrabă o altă viziune asupra istoriei, presărând peste povestea capricioasei Marguerite Louise, fica lui Gaston de Orleans, unchiul regelui Ludovic al-XVII-lea.

camasa-arsa

Pilonul povestirii îl constituie căsătoria dintre ”Serenissima franțuzoaică” și Cosimo dei Medici, moștenitorul ducatului Toscanei.

Ceea ce ne oferă Anna Banti este smulgerea din tentaculele unei matrițate istorii, jalonarea cu conformismul istoriei scrise de scribi capricioși. Într-un anume fel această carte este un soi de exonerare a ”micuței franțuzoaice” despre care s-a șușotit neîncetat folosindu-se cuvinte precum adulter, desfrâu, lipsă de etichetă. Totuși, această presupusă încercare de exonerare a unui personaj istoric puțin cunoscut, nu o disculpă în vreun fel, ci doar încearcă să ofere un alt unghi, ușor feminin și poate mult prea laicizat într-o epocă a credinței oarbe, povestea semănând pe alocuri cu o pledoarie care se zbate între poetizare și incisivitatea cercetătorului istoric.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Anna Banti.

images (4)

Este palma dată de Destin căsătoriilor aranjate, cu iz politic, când doi oameni, care nu s-au văzut niciodată sunt căsătoriți de capriciile veșnic hămesite ale celor puternici. Totul este un Strigăt Oclusiv, un fel de zbatere al unei păsări născută fără aripi, o poezie a nepoeziei trăită într-o perioadă în care chiar și ritmul eternității era decisă de mofturile oamenilor puternici, dar și de misoginismul unor oameni care în numele unei etichete striveau pe cei mărunți , precum unii oameni strivesc boabele de rouă ce împovărează firele de iarbă.

Stilul narativ prinde numai decât interesul cititorului, prin sinceritatea care refuză înfloriturile redundante, deși pe alocuri, după pagini întregi de încercare de adaptare la narațiunile din secolul XVII, Ana Banti ne răsfață cu stilul modernist care se intercalează în poveste doar din pricina dorinței de umanizare a unor personaje istorice, parcă special pentru a ne face să-i iubim sau măcar să încercăm să-i înțlegem și să le găsim o scuză pentru escapadele, nebuniile și deraierile lor.

Câștigă cartea săptămânii
Peste 8000 iubitori de carte s-au alăturat Tribului Booknation.ro și participă săptămânal la concursul Cartea Săptămânii, în care oferim ca premii multe 📖 foarte faine! Hai și tu! 👍

Descoperă cartea săptămânii