Recenzie „Cinci. Povestea victimelor lui Jack Spintecătorul” de Hallie Rubenhold

de | ian. 21, 2022 | Recenzii cărți

ACUM GĂSEȘTI CARTEA CINCI. POVESTEA VICTIMELOR LUI JACK SPINTECĂTORUL PE Cartepedia

Nu am fost niciodată o persoană cu o singură pasiune. Mereu m-am axat pe ceva care să mă ajute să ies dintr-o anumită stare sau perioadă și întotdeauna am avut nevoie de ceva care să îmi ține mintea ocupată. Cu mult timp în urmă, mai precis pe la vreo 14, 15 ani, am descoperit documentarele forensic și de atunci pot spune că restul este istorie. Deși sunt reale și extrem de dramatice, aceste documentare mi-au deschis ochii asupra lumii și m-au făcut să înțeleg ce se află în mintea unei persoane cu un singur scop – acela de a ucide. Evident, o persoană care nu are acele tendințe nu poate înțelege un criminal, însă partea psihologică este extrem de interesantă și simți cum capeți dependență, pentru că fiecare caz este unic, are o anumită dilemă și vrei să descoperi din ce în ce mai mult.

De la cazuri necunoscute, la cazuri celebre, toate au elemente specifice și extrem de punctuale, care au constituit subiecte de ziar sau de emisiuni TV. Una dintre cele mai cunoscute cazuri de criminalistică îi aparține lui Jack Spintecătorul, un celebru criminal al Londrei secolului al XIX-lea, a cărei identitate rămâne încă un mister. Deși au fost foarte multe supoziții și foarte mulți detectivi au afirmat că au reușit să elucideze crimele sale, numele celui din spatele lui Jack Spintecătorul nu a fost dezvăluit nici până în ziua de astăzi. Ce-i drept, nici știința nu a fost de partea detectivilor din acea perioadă, însă trebuie să recunoaștem că Jack a acționat extrem de planificat, a fost inteligent și a știut să își aleagă victime, care după părerea lui erau lipsite de importantă – prostituate.

Cine este Jack Spintecătorul?

Ce a șocat cel mai mult în modul său de operare? Cruzimea. Cruzimea acestui ucigaș este ușor confundată cu sadismul, pentru că Jack își macelarea victimele în cel mai oribil mod, scoțând anumite organe sau mutiland până la nerecunoastere victimele sale. Unii spun că era pur și simplu bolnav, alții spun că avea un plan, însă nimeni nu a reușit să îi surprindă toate detaliile și să îl trimită la închisoare sau la moarte.

„Cinci. Povestea victimelor lui Jack Spintecătorul” de Hallie Rubenhold, a fost o surprinză plăcută în ideea în care nu a fost un documentar despre Jack și despre faptele lui oribile. Acesta a pus în prim plan cele 5 victime ucise într-un mod terifiant – Mary Ann Nichols, Annie Chapman, Elizabeth Stride, Catherine Eddowes și Mary Jane Kelly. Fiind prostituate, unii oameni fără suflet au avut impresia că ceea ce li s-a întâmplat a fost just, văzându-l pe Jack ca pe un „înger al întunericului” care a făcut curățenie în societatea londoneză.

Care era rolul femeii in societatea londoneza?

Realitatea este însă altă și acele păreri sunt clar eronate și ilogice. Adevărul este că rolul femeii în acel secol era incert și femeia nu era apreciată după absolut nicio valoare. Dacă aceasta era problema femeii care avea o familie sau o poziție socială, vă puteți imagina cum erau tratate femeie sărace, care nu aveau altă variantă decât să întrețină relații sexuale pe bani pentru a avea grijă de oamenii apropiați sau de copiii lor. Văzute ca plebea societății, ca pe niște gândaci care trebuiau exterminați, aceste femei curajoase au încercat să supraviețuiască cu acel stil de viață și nu pentru că era cea mai simplă cale, ci pentru că era singura care pe care o aveau liberă. Degradarea femeii se vede foarte mult în această carte și se scoate în evidență modul în care societatea a izolat prostituatele și mai rău, s-a bucurat atunci când auzea că mai piereau câteva din ele.

Am considerat această carte un prilej de a cunoaște aceste femei mai bine și nu pentru a le înțelege, pentru că nu aveam nevoie de niciun context pentru a înțelege de ce o femeie a dorit să se prostitueze, atâta vreme cât fiecare face ce dorește cu corpul ei. M-am bucurat că am putut să citesc această carte și să le cunosc, pentru că atenția mereu a fost îndreptată asupra lui Jack și asupra motivelor sale, dar aproape toată lumea a uitat că Mary Ann Nichols, Annie Chapman, Elizabeth Stride, Catherine Eddowes și Mary Jane Kelly aveau o viață, o familie sau pe cineva apropiat și absența lor a însemnat ceva pentru cineva. O carte foarte tristă, dar o bucată în acest puzzle imens reprezentat de misterul ce l-a învăluit pe Jack Spintecătorul și aceasta a fost șansa victimelor sale de a-și spune povestea.

Vezi și recenzia video disponibilă acum pe Youtube 🙂

Titlu: Cinci. Povestea Victimelor Lui Jack Spintecătorul
Autor: Hallie Rubenhold
Editura: CORINT ISTORIE
Nr. Pagini: 416
Publicată la 21.01.2022
Vizualizari recenzie: 18

Recenzie „Femeia în alb” de Wilkie Collins

Femeia în alb este un roman clasic, publicat în 1860, semnat de Wilkie Collins care încă atrage mulți cititori feroce, fiind considerat un înaintaș al romanelor contemporane cu detectivi. Povestea lui Collins, un mistery romantic cu accente gotice, este apreciat la...

Recenzie “Zborul albinelor” de Sofia Segovia

Trebuie să recunosc că nu am citit nicio recenzie până a începe această lectură, dar cumva deja aveam așteptări de la roman. Titlul și coperta cărții stârnește interesul. Am fost curioasă să aflu care este rolul albinelor în această poveste, dar și ce fac portocalele...

5 1 vote
Ramona Alexandra Popescu este redactor Booknation.ro de 1936 zile și a scris până acum 455 articole. Se află pe poziția 2 din 51 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Ramona Alexandra Popescu aici. Ramona Alexandra Popescu are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.
Cititul este pasiunea mea si nu m-as vedea facand altceva. Orice carte reprezinta pentru mine un prilej de relaxare si nu exista un loc mai bun in care as vrea sa fiu.