Recenzie “Ella” de Angela Becerra

Editura: RAO
Nr. Pagini: 384
Recenzie de Diana Daniela Macovei
Publicată la March 25, 2018
Recenzie “Ella” de Angela Becerra
3 (60%) 2 votes

Ella de Angela Becerra este una dintre cărţile pe care am încercat să le evit. Descrierea de pe verso mă trimitea cu gândul spre acel univers al oamenilor cotropiţi de depresie şi în ciuda coperţii luminoase, simţeam că povestea dintre pagini avea să fie una întunecată despre durere, tristeţe şi lipsa puterii de a te mai putea ridica. Trebuie să recunosc că nici design-ul coperţii nu mă oprea din fuga mea de poveste. În ciuda luminozităţii şi a expresiei de claritate, acea lacrimă din cristal prea părea aruncată din greşeală, stricând din perfecţiunea imaginii.

Lacrima aceea simboliza, în realitate, chiar asta: o lacrimă. Durerea pietrificată a unei fiinţe, prefăcută în cristal. Ceva ce n-a încetat niciodată să se prelingă… ca şi durerea ei.

Aveam totuşi să mă înşel amarnic, fiind Ella s-a dovedit a fi una dintre acele cărţi de care fugi şi pe care ajungi să le adori când eşti pus în situaţia de a păşi în universurile lor. Angela Becerra mi-a dăruit cu mult mai mult decât falsul univers schiţat pe verso-ul cărţii. Complex, ameţitor, un carusel al nebuniei unde orice poate fi important şi totul poate fi aparenţă, Ella este o poveste deosebită despre lupta minţii şi a sufletului pierdute într-o viaţă vitregă.

– Doamnă… îi zise, vi se vede în ochi o imensă rană.
Ea îl privi întrebătoare și, fără să știe de ce, îi răspunse.
– E tot ce mi-a mai rămas.
– Dar încă nu s-a vindecat, supurează. Puneți-i un bandaj, căci pe acolo vi se poate scurge viața… și, credeți- mă, să fiți fără viață și vie este tot ce vi se poate întâmpla mai rău.

Am păşit alături de Ella pe îngustul drum dintre sănătate şi nebunie, dintre vis şi realitate. Ca într-un labirint mi-am pierdut paşii într-un derilant film trecut-prezent, imaginaţie-realitate, adevăr-iluzie. M-am întrebat adesea dacă Ellei, soţul şi fetiţa i-au fost răpiţi sau ucişi în accident. Cum de asemenea m-am întrebat dacă Doamna Înlăcrimată este reală sau doar poveste.

Câteodată, aparenţele înşală. Putem fi atâtea lucruri în acelaşi timp! Pe deasupra, lumea greşeşte făcând mereu clasificări. Nu existăm prin ceea ce avem, ci prin ceea ce simţim.

Odată găsit un dram de forţă, am ieşit alături de Ella din chingile ce mă ţineau într-o stare bolnăvicioasă în spital, după drama trăită, şi am pornit în căutarea propriului suflet sau a propriei morţi care avea să mă ducă în lumea lor: a lui Mario şi Chiara. I-am căutat în mulţime, în panglicile plutitoare pe râu, le-am căutat amintirea în scoarţa copacului ce mi s-a pus în cale. Am oscilat spre o nouă menire. Am mirosit paginile trecutului din anticariatul ce mă atrăgea ca un magnet.

Ce contează să ştim de unde suntem dacă uneori nu reuşim să aflăm nici măcar cine suntem.

Am încercat să ajut la renaştere şi să încerc într-un fel să reconstruiesc restaurând cărţile distruse, încercând să aflu dacă un suflet mort mai poate da viaţă. Am căutat jurnalul trecutului plin de secrete, vrând parcă să-mi găsesc propriul erotism şi propriul trup tânjind după iubire. Am găsit însă un suflet ambivalent care n-au putut încăpea în acelaşi trup. Mi-am găsit viaţa fracţionată în două persoane ce şi-au croit propriul destin.

Unde, aşadar, se termina realitatea şi unde începea ficţiunea? Dacă închipuirile slujeau pentru a-şi alina zilele, n-aveau să ajungă mai rele decât viaţa însăşi?

Angela Becerra ne poartă paşii în suferinţă, durere, trecut, prezent, regăsire, iubire şi erotism. Ne ţine ancoraţi în viaţa a două persoane pierdute în aceeaşi solititudine a sufletului. Ella ne demonstrează cum urletul singurătăţii îşi poate găsi ecoul într-un alt suflet, recunoscându-şi durerea unul celuilalt şi atingând acea coardă ce ne poate ancora spre fantomatica lume a prezentului.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Angela Becerra.

Ce sens avea să exişti, să fiinţezi, când nu ştiai unde să-ţi îndrepţi paşii?

Romanul Ella e o poveste complexă în avalanşa căruia de pierzi încă de la primele rânduri. Pe tot parcursul poveştii am încercat să rămân ancorată de descrierea de pe verso. Şi pe tot parcursul poveştii am sperat totuşi ca prima mea impresie să fie mai reală, mai adevărată. Angela Beccera mi-a dezvăluit adevărul în final. Un final cutremurător care pe câte dezvăluiri a făcut pe atât de multe alte uşi întrebătoare a deschis. Ella are un final închis-deschis, depinde unghiul din care priveşti şi de felul tău de cititor de a privi o poveste. A închis o uşă pentru a deschide o alta.

Acelaşi roman nu e niciodată la fel pentru două persoane. Cuvintele au darul de a se strecura prin orificiile cele mai surprinzătoare ale sufletului şi a ajunge în locurile unde se înfiripă plăsmuirile cele mai ascunse, unde se zămisleşte adevăratul înţeles a ceea ce se citeşte.

În timp ce Ella e un suflet zbuciumat în căutarea fiinţelor dragi care să umple singurătatea lăsată în urma lor, Doamna Înlăcrimată e o stâncă a meditaţiei ce găseşte sensul vieţii printre cuvintele şi zbuciumurile celorlalţi. În timp ce cursul de restaurare a cărţilor îi oferă şansa de a învăţa să reînsufleţească, să recreeze, întunericul şi mirosul vechi al anticariatului îi oferă alunecare în singurătatea propriei fiinţe.

Viaţa nu-i altceva decât una şi aceeaşi melodie pe care fiecare o interpretează în alt fel.

Angela Becerra cântă suferinţa şi durerea în fraze filosofice, asta în timp ce ne ameţeşte cu singurătatea oamenilor din jur, ne amăgeşte cu recunoaşterea sufletelor pustii unul în tăcerea celuilalt, în timp ce închide colivia proprieiminţi, gratie cu gratie. Ella este mult mai mult decât suferinţă, durere şi singutătate. Este capcana propriei minţi pe care inconştient ţi-o făureşti pentru a fugi din viaţa dureroasă.

-Timpul nu trebuie omorât; blestematul ăsta nu moare niciodată, nu ştiaţi? Ce trebuie să facem este să-l înşelăm. Mi-am dat seama că nu e prost şi, dacă-l faci să creadă că eşti fericit, pleacă în altă parte. Nu-i necăjeşte decât pe cei trişti.

Recomand povestea Ellei pentru o lectură frumoasă, complexă, ce ascunde mult mai mult decât drama unei femei ruptă dezpărţită de iubita sa familiei şi tăcerea unei scriitoare refugiată în propria-i imaginaţiei.

Acest volum magic şi complex este disponibil şi pe site-ul Editurii RAO.

-Pierderea, atunci când survine, n-are nimic a face cu ce ţi-ai imaginat. Te întoarce pe toate părţile şi te violează iar şi iar, până ce durerea te face să te supui. E dezgustător s-o simţi cum îţi alunecă pe trup, cu balele-i scârboase, ca o lipitoare care-ţi suge sângele şi te vlăguieşte. Trebuie să te obişnuieşti cu prezenţa ei, chiar dacă o urăşti. Îţi ţii răsuflarea, sperând că lipsa aceea de oxigen se va îndura de tine şi te va elibera, dar viaţa te pedepseşte lăsându-te aici şi mergi mai departe, ducând o existenţă discontinuă: moartă, vie, moartă, vie, moartă. Ca şi cum ai depinde de un întrerupător la care nu te pricepi… aprins, stins… încercând sî omori timpul, ştiind că de fapt el e cel care te omoară fără un dram de milă.