Recenzie Ethan Frome de Edith Wharton

by | Jan 28, 2015 | Beletristică, Literatura Universală, Recenzii cărți, Romantism

🔥 CARTEA ETHAN FROME ARE REDUCERE PE:

► LIBRIS.RO ► ELEFANT.RO ► CARTURESTI.RO ► EMAG.RO

ethan-frome_1_fullsizeIndiferent că o carte  a fost scrisă la 1900 sau în anii 2000, dacă are ca personaje principale două femei și un bărbat, dintre care doi sunt soț și soție, acțiunea devine pentru cei mai mulți dintre cititori, cam previzibilă. Dar nu și în cazul autoarei de origine americană Edith Wharton, care a reușit să stârnească critici diverse cu romanul său Ethan Frome.

Romanul este scris cam pe la 1910 și este plasat în statul american Massachusetts într-un mic orășel Starkfield unde încă de la primul capitol facem cunoștință cu un pesonaj misterios pentru comunitate. Este chiar bărbatul care dă numele romanului, Ethan Frome. Am să fac acum precizarea, în special pentru fanii anotimpului rece iarna, că vor avea din belșug  în paginile cărții  descrieri poetice de peisaje hibernale.

Edith Wharton se folosește de un narator imaginar și anonim pentru a spune povestea lui Ethan Frome. O poveste ironică oarecum (și îmi doresc să mă contraziceți au ba după ce veți citi și voi cartea) care transmite un mesaj destul de dureros subliniind cu o tușă groasă  faptul că poate într-adevăr, nu e atât de important să ne dorim foarte mult un lucru, cât obligativitatea de a fi pregătiți pentru momentul în care respectiva dorință se împlinește. Dar care este oare dorința lui Ethan ?! Este  una veche de când lumea, și anume să iubească și să fie iubit. Însă atunci când găsește în persoana lui Mattie pe aceea cu care poate împărtăși aceste sentimente totul devine mai alert și literalmente o ia la vale pe derdeluș.

Femeile din viața lui Ethan Frome, Zeena și  Mattie sunt personaje cheie care își dispută cu rațiuni diferite atenția și respectul dar mai ales dragostea lui. Prima îi va deveni soție după ce mama lui va muri, Zeena asumându-și rolul de îngrijitoare asistentă pentru aceasta în perioada în care a fost foarte bolnavă. După moartea mamei cei doi hotărăsc să se căsătorescă nu dintr-o pasiune, ci mai mult pentru a împlini niște deziderate comune, ca nevoia de a avea pe cineva aproape, de a fi de folos cuiva.

Mattie la rândul ei este și ea un personaj feminin care își împlinește vocația de a oferi confort și suport unei persoane în nevoie  îngrijind-o chiar pe Zeena, care descoperă după ceva ani că este o fire bolnăvicioasă și are nevoie de cineva care să aibă grijă atât de ea cât mai ales de gospodărie. Tensiunile dintre cele două femei ocupă destule pagini în carte iar ele vor duce în final la decizia Zeenei de a o goni pe Mattie de la fermă. Dar nu va fi chiar atât de simplu pentru cele două să încheie socotelile de femei îndrăgostite de același bărbat, mai ales datorită faptului că Ethan simte multă pasiune pentru mai tânăra Mattie și plănuiște să își arate pasiunea față de ea cat mai repede, pentru că nu-i așa dragostea nu așteaptă.

📚 Îți place cartea până acum? Vezi toată lista de cărți scrise de Edith Wharton

Nu o să vă dezvălui decizia pe care fiecare dintre ele o vor lua în ceea ce privește viitorul relațiilor din interiorul triunghiului amoros, dar o să vă spun doar atât,  finalul  imaginat de Edith Wharton îi găsește după 20 de ani tot împreună în aceiași casă pe cei trei însă rolurile sunt acum schimbate.

Deși critica vremii a scris prea puține cuvinte de laudă la adresa romanului, considerându-l plictisitor, neautentic , cu personaje care nu își justifică acțiunile, Ethan Frome a trecut suta de ani cu ajutorul cititorilor care poate au văzut în subiectul romanului scriitoarei americance un fel de răzbunare a zeilor, o ironie a sorții care poate fi inspirată din viața reală.

Pentru fanii situațiilor în care un roman este și ecranizat, vă avertizez că există cel puțin trei episoade de importanță majoră care în film sunt total schimbate față de ce este în carte, dar merită văzut și filmul măcar pentru prestația lui Liam Neeson care joacă lui Ethan Frome.

Așadar vă doresc mai întâi lectură plăcută și apoi vizionare plăcută.

Titlu: Ethan Frome
Autor: Edith Wharton
An apariție : 2012
Editura: ALL
Nr. Pagini: 304
Publicată la 28.01.2015

Ethan Frome a trecut suta de ani cu ajutorul cititorilor care poate au văzut în subiectul romanului scriitoarei americance un fel de răzbunare a zeilor, o ironie a sorții care poate fi inspirată din viața reală.

Critica vremii a scris prea puține cuvinte de laudă la adresa romanului, considerându-l plictisitor, neautentic, cu personaje care nu își justifică acțiunile.

Recenzie ”Aici, acum: Astăzi” de Răzvan Ianculescu

Iubiți cititori, sunteți grozavi! Astăzi vreau să vă mulțumesc pentru că sunteți de atâta timp în această armonie a pasionaților de lectură, cu devotament și încredere. La rândul meu, să știți că mă gândesc la voi des, de fiecare dată când citesc ceva interesant și...

Recenzie ”Orbi” de Petronela Rotar

Recenzie ”Orbi” de Petronela Rotar

Am fost curioasă să citesc cartea „Orbi” încă de când am auzit de ea. Dintr-un motiv sau altul, acum am considerat că este cel mai bun moment. Și ceea ce am descoperit în carte m-a determinat să iau anumite decizii în propria viață. Cred că poate să fie considerată o...

Recenzie “157 de pagini cu povesti”

Recenzie “157 de pagini cu povesti”

Nu este ușor în ziua de astăzi să-ți convingi copiii să citească. Și dacă i-ai convins să deschidă cartea, este cu atât mai dificil să-i convingi să o citească până la capăt. Poveștile pe care noi le citeam pe vremuri, pur și simplu nu se mai potrivesc copiilor...

Florentina Turcanu este redactor Booknation.ro de 2190 zile și a scris până acum 92 articole. Se află pe poziția 13 din 151 de redatori, fiind astfel un redactor în creștere. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Florentina Turcanu aici.