Recenzie ”Fata cu fragi” de Lisa Stromme

Titlu: Fata Cu Fragi
Autor: Lisa Stromme
Editura: Humanitas
Nr. Pagini: 329
Recenzie de Cristian Cărpenaru
Publicată la 10.09.2017

Lisa Stromme, dovedind o deosebită acuratețe lingvistică dar, mai ales un extrem de bine dezvoltat simț psihologic, cu ajutorul căruia creionează, nu numai personaje, ci și caractere puternice și durabile, care, cu o indubitabilă forță de penetrare, reușește să se inoculeze cu o indubitabilă forță de penetrare, reușește să inoculeze în ospitaliera minte a cititorului.

Cam acestea sunt coordonatele unui magnetizant modus vivendi literar al scriitoarei născută la Leeds și școlită la Universitatea Strathclyde din Glasgow, care concepe în romanul ”Fata cu fragi” o poveste de dragoste cu totul și cu totul specială, care reușește să evadeze maiestuos din colivia stereotipurilor lacrimogene și siropoase, oferindu-ne povestea de amor nebun, sufocant și delirant, dintre pictorul norvegian Edvar Munch și Tullik, o tânără adolescentă din modesta așezare Asgardstrand.

poate că dacă această poveste de iubire obsesivă și mistuitoare nu ar fi fost cea care a inspirat celebrul tablou ” Strigătul”, totul nu ar fi fost altceva decît un capriciu al unor amorezi năbădăioși și terifiant de non-conformiști. Însă, pătrunzând dincolo de pervazul acestei ficțiuni care are la bază un caz real, Lisa Stromme croșetează trăirile pătrunzătoare ale  unor personaje care, poate din pricina imprevizibilului capriciu al destinului sau poate din cauza unui motiv care nu va fi vreodată deslușit cu adevărat, reușește să fie altfel față de canoanele societății vremurilor respective.

Povestea este narată prin ochii avizi ai domnișoarei Johanna Lien, prietena tinerei Tullik, o jună care vede în Munch un apostol, ea fiind înamorată de ideea de a deveni pictoriță.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Lisa Stromme.

Oscilând între vitralii și tenebre, între naivitate și obsesiva consumare lăuntrică a pasiunii Lisa Stromme încondeiază jocul spiritual cu recrudescența carnală a devorării reciproce dintre două existențe care dansează entropic între congruență și incongruență, într-o poveste cu parfum de iconoclasm perturbator.

Îmbinarea realității cu ficțiunea nu întinează cu nimic istoria evenimentului în sine.

Stilul literar britanic are un ușor iz ermetizant.