Recenzie “GOG” de Giovanni Papini

de | nov. 26, 2021 | Beletristică, Recenzii cărți

Lansată la începutul secolului trecut, cartea este scrisă cu măiestrie și poate fi citită cu plăcere și în zilele noastre. Giovanni Papini s-a dovedit un vizionar, iar sub masca sarcasmului a adus în atenția publicului subiecte profunde, care au preocupat omenirea din cele mai vechi timpuri.

Autorul ne prezintă lumea prin ochii lui Gog – un „ignorant” care dorește „să fie inițiat în misterele cele mai rafinate ale unei culturi în putrefacție”.

Cartea este prezentată ca un jurnal, în care personajul trece prin diverse situații, întâlnește diverse personalități și călătorește în cele mai diferite locuri ale lumii, în încercarea de a experimenta toate emoțiile. Pentru a gusta pe deplin umorul lui Giovanni Papini, e recomandat ca cititorul să aibă câteva repere de bază despre literatură, arte, științe și politică.

Autorul ni-l înfățișează în primele pagini pe Gog ca pe un bogătaș excentric, pe care l-a cunoscut la o casă de nebuni, la care acesta venise fără a avea un diagnostic.

Fiind necăsătorit și plictisit de viață, Gog se hotărâse în anul 1920 să înceapă o viață nouă „de cercetări febrile, de călătorii în lungul continentelor, de surprize, de nebunii, de goană”, iar personajul afirma „am fost sclavul banului, de acum înainte banul trebuie să devină sclavul meu.”

Personajul prezintă sumar și hilar totodată creațiile literare de cea mai bună calitate ale vremii „Hoarde de oameni, numiți eroi, care se măcelăresc timp de zece ani neîntrerupți, sub zidurile unui târgușor pentru o biată bătrână sedusă; călătoria unui om viu în pâlnia morților, un pretext pentru a-i vorbi de rău pe morți și pe vii; un nebun slab și un nebun gras, care pleacă în lume să se aleagă cu ciomăgeli […]  aventurile unui om mediocru care face pe uriașul între pigmei și pe piticul între uriași, totdeauna inoportun și ridicol […]„ și trage concluzia că „literatura atât de lăudată e abia în epoca pietrei”.

Pe parcursul cărții, autorul atinge și alte subiecte delicate, între care și suprapopularea planetei. Într-un capitol arată cum locuitorii unei insule de mici dimensiuni au grijă ca în fiecare an numărul deceselor să fie egal cu cel al nașterilor și aplică diverse variante de selecție a celor ce vor fi sacrificați. În alt capitol prezintă misiunea unei organizații secrete (FOM-Friends of Mankind) care „își propune să accelereze în mod rațional dispariția celor mai puțin demni de a trăi”.

Întâlnirea lui Gog cu Gandhi are darul să scoată în evidență faptul că, în ciuda originii, cultura și educația lui Gandhi au fost de tip european și, tocmai datorită acestei formări, a avut o influență semnificativă în cadrul mișcării de alungare a englezilor din India.

Cu ocazia întâlnirii lui Gog cu Knut Hamsun, scriitor norvegian, ne sunt prezentate problemele cu care se confruntă celebritățile. „De când am primit Premiul Nobel, nu mai scap de solicitările de bani. Toate pretextele sunt bune: boli, brevete, taxe școlare, călătorii indispensabile, tați paralitici, mame nebune, surori tuberculoase, căsătorii urgente, subscripții pentru monumente, centenare, morminte, colegii, nobili scăpătați, spitale zoologice, explorări arctice, catastrofe. Dacă aș fi dat ascultare tuturor, ar fi trebuit să am la dispoziție întreg patrimoniul lui Nobel și aș fi fost din nou muritor de foame. […] În fiecare săptămână se găsește câte unul care pretinde de la mine imposibilul: să-i găsesc un loc bun de toboșar, să fac în așa fel încât să i se publice cartea de către un mare editor […] să mă adresez miniștrilor sau academiei ca să-i dea un ajutor bănesc, o bursă de cătorie, o pensiune. […] Scriitorul celebru e încojurat de paraziți, de cerșetori cu talgerul, de ciocli și de hoți. Celebritatea nu e o recompensă, ci un blestem”.

În capitolul „Boala ca leac” autorul prezintă situația absurdă în care un medic susține că o sănătate perfectă  este îngrijorătoare, trebuie intervenit, și, printr-un tratament energic să îi fie transmisă omului maladia potrivită organismului său.

Cu ocazia vizitei lui Gog la Universitatea din W., ne aduce la cunoștință faptul că „Inima porcului seamănă cel mai mult cu inima omului, ca formă și dimensiuni. Prin urmare, sperăm să putem încerca experimentul pe specia noastră, dacă obținem permisiunea necesară”. Citind acest paragraf, am căutat pe internet articole referitoare la transplantul de organe animale la om. Dintr-un articol publicat în anul 2019 pe pagina https://greatnews.ro/ rezultă că, la aproximativ 90 de ani de la apariția cărții, această idee ar putea fi transpusă în realitate „Inimi de porc modificate ar putea fi transplantate la om în aproximativ 3 ani, se arată într-un raport care îl citează pe chirurgul britanic Sir Terence English, un pionier al transplantului de inimă în Regatul Unit, relatează publicația „The Guardian”.”

Fiecare capitol al cărții tratează un alt aspect, uneori la modul serios, în alte rânduri ironic, absurd. Spre exemplu, într-un capitol se tratează proiectele unor orașe deosebite, de pildă un oraș fără case (compus în întregime din clopotnițe), sau Orașul Egalității Perfecte (compus din case absolut la fel), în timp ce într-un alt capitol de discută despre înființarea unei noi științe – Ftiriologia, care să se ocupe cu studiile despre păduchi.

Cartea se încheie într-un mod optimist, în măsura în care Gog a hotărât să renunțe la avantajele bunurilor materiale și să trăiască în sărăcie,  colindând lumea și bucurându-se de milostenia oamenilor simpli. Mușcând din bucata de pâine neagră primită de la o fetiță, după ce făcuse foamea, Gog se întreabă în final „Aceasta să fie adevărata hrană a omului? Aceasta adevărata viață?”

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții GOG?

Vezi toată lista de cărți scrise de Giovanni Papini sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA GOG CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Gog
Autor: Giovanni Papini
An apariție : 2012
Editura: POLIROM
Nr. Pagini: 272
Gen Literar: Fantasy
Publicată la 26.11.2021
Nota recenzorului: 10

Recenzie ”La cinci pași de tine” de Rachael Lippicott

La cinci pași de tine mi-a arătat că suntem mereu la cinci pași distanță de lucrul care ne va schimba  existența. De un eveniment atât de terifiant precum moartea, de o boală incurabilă, sau poate de descoperirea unei mari iubiri, de un miracol, de o fericire care ne...

Elena Constantin este redactor Booknation.ro de 306 zile și a scris până acum 26 articole. Se află pe poziția 23 din 47 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Elena Constantin aici.
Pasionată de lectură și de psihologie, îmi place să încurajez dezvoltarea unei vieți armonioase. Valorile personale sunt: autocunoaștere, dragoste, prietenie, bunăstare, spiritualitate.