Recenzie ”Narziss și Goldmund” de Herman Hesse

Autor: Herman Hesse
An apariție : 1968
Editura: Biblioteca pentru toți
Nr. Pagini: 321
Recenzie de Cristian Cărpenaru
Publicată la November 21, 2017

Laureat al premiului Nobel pentri Literatură, cunoscut pentru ”Jocul cu mărgele de sticlă” și ” Lupul de stepă”, scriitorul Herman Hesse, prins într-un  mare angajament scriitoricesc în care împletește cu abilitate vizionarismul, filosofia introspectivă și geografia lăuntrică a simțurilor deslânate, ne oferă în ”Narziss și Goldumnd” o filosofie a luptei dar și a întrepătrunderii dintre sacru și profan, ca o cuneiformă contopire a celor văzute și nevăzute în bulgări de trăiri oscilatorii pline de voluptate.

Da, o voluptate interioară și una exterioară, care se ciocnesc, se mușcă, se iubesc și se iubesc într-un flexionarism lăuntric care prozelește, răspopește și excomunică în ritmul clipelor care își deșiră conjugările în supinul dorințelor, dar și-n sufixele ondulatorii ale spasmelor lăuntrice care, în flux-refluxul căutării, clădește șuierul rătăcirii și apostazia regăsirii.

” Narziss și Goldmund” sunt asemeni lui Alfa și Omega, completându-se reciproc, deși, în esență, sunt două elemente contrare.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Herman Hesse.

Întrebări și răspunsuri scăldate în cristelnița nemărginirii concep în ”Narziss și Goldmund”, personaje și întâmplări penetrante prin intermediul cărora Herman Hesse evidențiază cartezianismul dualității și jocul de lumini și umbre al iluziilor care, între angelic și demoniac, naște trăiri aflate în dansul apostazico-serafic, ca o continuă remodelare a existenței, nu ca un capriciu, ci ca o necesitate sau o inevitabilă stare de fapt care colorează sau depigmentează destine.

Ciocnirea cataclismică dintre rațional și senzorial este creionată sublim.

Discrepanțele dintre cei cu carte și pleava societății sunt ușor exacerbate.