Recenzie ”Regina desculță” de Ildefonso Falcones

de | oct. 27, 2022 | Beletristică, Dragoste, Ficțiune, Istorie, Recenzii cărți

🔥 CARTEA REGINA DESCULȚĂ ARE REDUCERE PE:

Am primit recomandarea acestei cărți la o provocare și recunosc că am început-o cu inima strânsă. Nu auzisem de autor, iar numărul de pagini m-a speriat un pic. Dar am avut o mare surpriză, foarte plăcută și sunt bucuroasă că o pot trece în lista cărților de care să-mi aduc aminte.

E o frescă a vieții țigănești din Spania, în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. O carte plină de suferință, umilință, trădări, prigoană, abuzuri, dar și dans, pasiune, cântec, dragoste, mândrie și prietenie. Este o carte despre perioada prigonirii, arestării și încercării de exterminare a țiganilor. Este de remarcat curajul, îndrăzneala și mândria ce-i caracterizează pe țigani, modul în care sunt marginalizați și obligați să trăiască din furtișaguri, șiretlicuri și contrabandă datorită refuzului lor de a sa adapta la societatea și legile spaniole.

De asemenea, o altă temă dureroasă este situația femeii în acea perioadă. De la sclavă la aristocrată, toate sunt inferioare și tratate abuziv de către bărbați. Este o vreme în care femeile sunt proprietatea bărbaților, iar drepturile lor sunt practic aproape inexistente. Bărbații le puteau trimite în închisoare fără motive solide, le abuzau, le munceau, le umileau, și chiar le obligau să se prostitueze fără a fi pedepsiți sau trași la răspundere.

Ficțiunea se împletește cu adevărul istoric, iar viața și legea țigănească a acelor timpuri sunt conturate în detaliu, pe fondul Marii Întemnițări din 1749 când familiile de țigani din diverse cartiere ale orașelor spaniole au fost ridicate, arestate, condamnate la moarte sau muncă silnică, înfometare și umilințe.

Dacă îți place recenzia cărții REGINA DESCULȚĂ, atunci vezi 👉 lista cărților scrise de Ildefonso Falcones

În mare parte scena romanului este Fundătura San Miguel din cartierul Triana al Sevilliei, un loc unde se aciuaseră câteva clanuri de țigani. Aici este adusă fosta sclavă Caridad, mai neagră ca noaptea și ca toți țiganii din fundătură la un loc, de către bătrânul țigan Melchor Galerianul, fost condamnat la galere și șef al clanului de Vega. Aici, negresa o întâlnește pe Milagros Carmona, tânăra nepoată a Galerianului, și prietenia lor începe să înflorească în ciuda contrastului izbitor dintre caracterele celor două tinere femei. Făcându-și confidențe, Milagros află de abuzurile suferite de recent eliberata sclavă și într-o încercare nebunească de răzbunare declanșează o serie de urmări sângeroase, pline de ură și dușmănie.

Milagros este ingenuă, dezinvoltă, ironică şi senzuală, rebelă, mândră și sigură pe ea, susținută și iubită de familie. Caridad a trăit ca sclavă toată viața pe o plantație de tutun din Cuba, abuzată și exploatată, speriată, umilă, singură și recent eliberată ca urmare a morții vechiului său stăpân. Pe tot parcursul cărții, temperamentele și caracterele celor două femei au parte de transformări uluitoare, influențate de intrigi, dușmănii și iubire, dar și de prietenia dintre ele.

Mi-a plăcut evoluția lui Caridad, deși a fost foarte lentă, și-a însușit foarte greu statutul de femeie liberă și au fost momente în care lipsa ei de reacție m-a făcut să-mi mușc pumnii. În timp ce Milagros face greșeală după greșeală, fosta sclavă ce nu știa ce înseamnă dezgustul și revolta, tratată toată viața ca o bucată de carne fără sentimente, învățată să acționeze doar la comandă, prinde gustul libertății, învață ce e curajul și iubirea și prinde rădăcini printre țigani.

Personajul care mi-a trezit simpatia și admirația a fost Melchor. Un luptător, un contrabandist bătrân, mândru și descurcăreț, fost condamnat la galere, gata să omoare pentru onoarea sa și a clanului său, iubitor de plăceri lumești, care a reușit să vadă dincolo de trupul ispititor și tăcerea negresei și să-i înțeleagă și respecte durerea. Sufletul ei brăzdat de cicatrici nu și-ar fi găsit niciodată vindecarea, și mai ales fericirea, fără blândețea și răbdarea lui.

Titlul este foarte interesant ales și foarte sugestiv. E vorba de femei cu inițiativă, dar „desculțe”, fără drepturi și averi care reușesc să se impună într-o lume a bărbaților și a abuzurilor acestora. Dar din punctul meu de vedere, adevărata regină desculță din carte a fost Ana Vega, mama lui Milagros, o femeie pe care destinul n-a reușit s-o înfrângă în ciuda tuturor încercărilor crude.

M-au încântat detaliile despre stilul de viață al acestui popor nomad. Un popor mândru și liber, persecutat și detestat în Spania, care n-a încetat să lupte pentru tradițiile, stilul și legile lor diferite. Încăpățânarea și traiul după propriile legi le-au atras ura și disprețul spaniolilor. Iar ura acestora s-a transformat în legi și reguli din ce în ce mai aspre: le era interzis să-și practice meseriile, să se mute sau deplaseze după voia lor, să poarte straiul specific și să vorbească în propria lor limbă. Deși societatea spaniolă frivolă, vanitoasă, ignorantă și ipocrită i-a prigonit neîncetat, ei au reușit să îndure totul și să supraviețuiască, ironizând autoritățile și privind viața ca fiind doar clipa prezentă.

Puțin prea descriptivă, cu un stil romanțat și dulceag, cu multe detalii neinteresante ce puteau lipsi, cartea e foarte captivantă, chiar dacă unele situații și întâmplări sunt grotești și greu de digerat, te revoltă și te fac să blestemi printre dinți destinul nemilos și soarta crudă a acelor femei.

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA REGINA DESCULȚĂ CU REDUCERE DE PE:

Titlu: REGINA DESCULȚĂ
Autor: Ildefonso Falcones
An apariție : 2014
Editura: RAO
Nr. Pagini: 704
Gen Literar: Fictiune
Nota recenzorului: 8.5 / 10
Vizualizari recenzie: 2027

Alte recenzii de la Ildefonso Falcones:

Recenzie “Vei fi acolo?” de Guillaume Musso

L-am descoperit pe Guillaume Musso prin intermediul cărții Vei fi acolo?, pe care am citit-o recent și care mi-a plăcut foarte mult. Am “pus ochii” de ceva timp pe cărțile autorului, dar abia de curând am decis să citesc una, iar lectura m-a surprins plăcut....

Recenzie ”Între acele ziduri blestemate” de Lauren Blackwood

Dacă sunteți fan cărți și filme cu case bântuite și aveți ceva neastâmpăr romantic în vene, această carte este un must pentru voi. Este un horror paranormal construit în jurul unei povești de dragoste, pentru că dragostea salvează tot, după cum bine ați învățat la...

Recenzie “Te urăsc, te iubesc” de Sally Thorne

Sunt momente în care citim cărți grele, care necesită mult timp și o răbdare de fier, iar la finalul lecturii simți că ai, cu adevărat, o reușită. În același timp, sunt și cărți lejere, cu o acțiune liniară și previzibilă, dar pe care nu le poți lăsa din mână....

Angela este redactor Booknation.ro de 1420 zile și a scris până acum 466 articole. Se află pe poziția 3 din 41 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.