Recenzie ”Și mă întunec” de Kiersten White

by | Apr 18, 2021 | Fantezie, Ficțiune, Recenzii cărți

🔥 CARTEA ȘI MĂ ÎNTUNEC ARE REDUCERE PE:

Trilogia Saga cuceritorului mi-a fost recomandată de către o prietenă acum ceva timp. Mă bucur că am ascultat-o, deoarece așa am făcut cunoștință cu una din trilogiile mele favorite din toate timpurile. Titlu interesant și o copertă superbă? Da. Istorie rescrisă? DA. O poveste despre Valahia, Vlad Dracul, moștenitorii săi și Imperiul Otoman? De o mie de ori da!!!

Am citit trilogia pe nerăsuflate, am adorat fiecare părticică din ea. Astfel, vreau să vă fac și vouă cunoștință cu primul volum al acesteia, Și mă întunec.

Sinopsis

Nimeni nu se așteaptă ca o prințesă să fie violentă.
Dar așa este Lada Drăculea. Încă de când ea și blândul ei frate mai mic, Radu, au fost smulși din țara lor, Valahia, și au fost lăsați de tatăl lor la curtea otomană, pentru a fi crescuți acolo, Lada a știut că neîndurarea este cheia supraviețuirii. Ea și Radu sunt sortiți să fie pioni într-un joc plin de cruzime, în care la fiecare mișcare a lor o sabie nevăzută li se leagănă deasupra capului. Căci descendența lor, care îi face atât de speciali, îi transformă totodată în ținte.
Lada îi disprețuiește pe otomani și așteaptă răbdătoare, plănuindu-și răzbunarea pentru ziua în care se va întoarce în Valahia și își va cere dreptul câștigat prin naștere. Radu tânjește doar după un loc în care să se afle în siguranță. și când cei doi îl cunosc pe Mehmed, fiul singuratic și sfidător al sultanului, Radu simte că și-a făcut un prieten adevărat – iar Lada speră că în sfârșit a găsit pe cineva vrednic de iubirea ei. Dar Mehmed este moștenitorul imperiului împotriva căruia Lada a jurat să lupte – și pe care Radu îl consideră acum căminul lui. Lada, Radu și Mehmed ajung să formeze un triunghi toxic ce întinde legăturile dragostei și loialității până la punctul de rupere.

Păreri personale

Inițial am crezut că Și mă întunec este o carte young adult fantasy, dar este de fapt o istorie rescrisă. Recunosc că am fost destul de reticentă când a venit vorba de a începe această trilogie: istoria Valahiei și a Transilvaniei scrisă de o scriitoare de origine americană. Însă, nu mă așteptam absolut deloc să-mi stârnească atât de multe emoții, încă de la primele pagini.

Această carte nu respectă în totalitate adevărul istoric, dar poate reprezenta totuși o lecție de istorie, atât pentru noi, românii, cât și pentru străini. Și mă întunec este o fascinantă incursiune într-o perioadă istorică (mai exact între 1435 și 1448) mai puțin cunoscută și foarte puțin explorată în literatura universală.

Citind această carte, am trecut printr-o gamă largă de emoții, dar pe tot parcursul acesteia m-am simțit mândră că o scriitoare străină a reușit să redea atât de bine istoria noastră și să dea viață personajelor istorice, care sunt complexe și foarte bine conturate.  Am fost fascinată de această lume întunecată și sângeroasă. Acțiunea este lentă, însă deloc plictisitoare, cu multe răsturnări de situație și intrigi politice. Este construită pe o bază solidă, bine executată. În prima parte a cărții ne sunt prezentate personajele, le cunoaștem, ni se povestesc toate întâmplările de la nașterea celor două personaje principale până ce ajung la vârsta adolescenței.

Abordează tangențial și alte teme, cum ar fi religia, homosexualitatea sau rolul femeii într-o societate medievală.

Personajele principale

Lada

În timp de copilașul se prinse de ea cu o înverșunare surprinzătoare, doica își înălță propria-i rugăciune.

Să fie puternică, să fie vicleană […]

Și să fie urâtă.

În această carte, Vlad Țepeș, unul dintre moștenitorii lui Vlad Dracul, a fost transformat în fată, purtând numele de Ladislav. Lada este o eroină fantastică! Nu este una dintre acele anti-eroine false care își proclamă răutatea și nu fac altceva decât să-i învingă pe băieții răi și să se îndrăgostească. Pe măsură ce crește, Lada devine din ce în ce mai rece și mai crudă.

Este foarte, foarte furioasă. Și mă întunec explorează disprețul Ladei față de femei și repulsia sa față de feminitate. La un moment dat, va avea revelația că există multe tipuri de putere și femeile au propriile lor modalități de a o exercita, oferindu-și timpul și obținând în cele din urmă ceea ce își doresc.

O admir mult pe Lada. Este puternică și are o voință de fier. Știe ce vrea și nu va lăsa pe nimeni să o doboare. Știe că femeile ar trebui să fie supuse bărbaților, însă ea este complet opusul.

Radu

Dar există multe căi de a fi puternic. Există putere și în tăcere. Există putere și în privit, în așteptare, în spusul lucrului potrivit persoanei potrivite. […] Când ai ceva ce altcineva își dorește, există întotdeauna un element de putere.

Radu este fratele mai mic al Ladei, un personaj care evoluează foarte mult pe parcursul romanului. La început, este un copil blajin, fricos și nesigur pe el. Este complet opus surorii sale. Pe măsură ce am citit, am observat cum s-a transformat într-un tânăr care nu știa să mânuiască o sabie, însă era un maestru desăvârșit al vorbelor. Era priceput, calculat și abil în descifrarea ițelor politice. În ciuda cruzimii de care dă dovadă Lada, Radu nu încetează să o iubească și să o respecte, deoarece face parte din familia lui.

Dacă vă plac romanele istorice, bine structurate și captivante, cu intrigi politice, personaje complexe și puternice, vă recomand Și mă întunec de Kiersten White din toată inima. Consider că această carte poate fi citită de oricine de la paisprezece ani în sus. Este o călătorie în care învățați despre caractere călite în luptă încă de la o vârstă fragedă, despre idealuri periculoase care vor fi atinse prin modalități necruțătoare, despre cuvinte care pot să taie mai adânc decât un pumnal și alegeri care îți pârjolesc sufletul.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții ȘI MĂ ÎNTUNEC?

Vezi toată lista de cărți scrise de Kiersten White sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA ȘI MĂ ÎNTUNEC CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Și Mă întunec
Autor: Kiersten White
Editura: LEDA EDGE
Nr. Pagini: 480
Gen Literar: Istorica
Publicată la 18.04.2021
Nota recenzorului: 10

Recenzie „Între două fronturi” de Oana David

La ceas târziu, înșir aceste rânduri de suflet fericit. Mă copleșește un sentiment de mândrie pentru simplul fapt că cunosc scriitori contemporani, contemporanii mei, care scriu bine. Și când zic bine, sunt în totalitate îndreptățită să îi declar oameni care au...

Recenzie ”Sărbătoarea continuă” de Ernest Hemingway

Am citit această carte după ce am citit Soția din Paris și a fost un avantaj deoarece eram deja familiarizată cu anumite evenimente și cu multe dintre personajele despre care Hemingway povestește. Soția din Paris este de fapt o replică la această carte în care...

Călina-Ioana Păunescu este redactor Booknation.ro de 36 zile și a scris până acum 4 articole. Se află pe poziția 27 din 36 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Călina-Ioana Păunescu aici.