Recenzie “The life we bury” de Allen Eskens

Nr. Pagini: 306
Limba: Engleză
Recenzie de Angela Serban
Publicată la 16.03.2019
Nota recenzorului: 9/10

🔥 CARTEA THE LIFE WE BURY ARE REDUCERE PE:

Crezi că o persoană se poate schimba dramatic în urma unei experiențe traumatizante? Crezi că există acea lege nescrisă a compensației şi fiecare faptă bună sau rea îşi primeşte, la un moment dat, răsplata? Îți trăieşti viața, crezând că dincolo o să dai socoteală pentru faptele tale? Dar, dacă ai şti sigur că după această viață nu mai e nimic, ai acționa altfel, ai privi lucrurile diferit, ai fi alt om?

What if I was wrong? What if there was no other side. What if, in all the eons of eternity, this was the one and only time that I would be alive. How would I live my life if that were the case?

Există autori care scriu şi autori care au harul vorbei şi când scriu îți ating sufletul. Scrierea lui Eskens este simplă, nesimandicoasă şi nepretențioasă, dar are acel ceva care ajunge unde trebuie. Este prima parte dintr-o serie şi debutul scriitorului. A primit o grămadă de premii, dar chiar dacă nu le-ar fi primit, pe mine mă convingea oricum să-i urmăresc şi celelalte cărți. Promite, clar.

Este povestea a doi bărbați ce par a nu avea nimic în comun, care ajung să interacționeze accidental şi să se ajute reciproc să depăşească vina şi teama cauzate de evenimente din trecut.

Joe Talbert este un proaspăt student la Universitatea din Minnesota şi a primit ca temă pentru un proiect la cursul de engleză să intervieveze un necunoscut şi să-i scrie biografia. Căutând pe cineva care să-i asigure o poveste deosebită, Joe îl găseşte la un azil din apropiere, pe Carl, un veteran decorat al războiului din Vietnam, condamnat, însă, pentru violarea şi uciderea unei fete de paisprezece ani cu treizeci de ani în urmă. Carl fusese eliberat recent şi mutat în azil deoarece cancerul său ajunsese în fază terminală. Acceptă propunerea lui Joe, privind interviul ca pe o ultimă confesiune înaintea morții iminente şi îi promite să-i spună doar adevarul.

No sin could be greater than a sin that cannot be rectified, the sin you never get to confess.

Joe este hotărât să facă o lucrare bună, se implică, face rost de dosarul cazului şi de consemnările din timpul înfățişărilor de la tribunal, se întâlneşte cu unul dintre avocații apărării, dar şi cu un prieten vechi al lui Carl, şi cu fiecare informație descoperită este din ce în ce mai convins de nevinovăția bătrânului. Toate probele însă îl acuză, dar Joe nu se dă bătut.

Ce secret ascunde Carl? Oare un om poate fi construit din două jumătăți diferite? Dar dacă este nevinovat, de ce ar lua asupra sa o faptă pe care n-a comis-o? Şi, dacă nu el a comis-o, cine este vinovat de această crimă oribilă? Mai contează o reabilitare după treizeci de ani?

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Allen Eskens.

Mi-au plăcut mult personajele. Carl îți câştigă simpatia treptat, dar pe Joe îl iubeşti de la prima pagină. Este un tânăr încercat, cu o copilărie grea, care nu prea s-a întâlnit cu fericirea şi care a trebuit să lupte pentru fiecare lucru mărunt în viață. S-a trezit obligat să-şi asume responsabilități mai mari decât ar putea să ducă cineva de vârsta lui. Nu-şi cunoaşte tatăl, iar mama, o alcoolică ce suferă de un comportament bipolar este prea pasionată de jocuri de noroc şi relații nepotrivite pentru a-şi mai face timp să-şi onoreze şi statutul de părinte, drept urmare nu l-a ajutat cu nimic niciodată, din contră.

Joe se zbate între dorința de părăsi mediul toxic de acasă în favoarea studiului şi vina că-şi abandonează fratele. Acesta suferă de autism şi, deşi are deja 18 ani, comportamentul lui va rămâne întotdeauna cel al unui copil de şase ani. M-a topit abnegația şi dragostea necondiționată de care dă dovadă Joe când vine vorba de fratele său. Îşi asumă responsabilitatea de a-l îngriji şi proteja ca un părinte, nu ca un frate. Tot ceea ce simte este atât de atent redat şi intens, frământările lui pentru siguranța şi liniştea celuilalt ți-l apropie instantaneu. N-ai cum să nu empatizezi cu el. Joe este atent, cald, altruist, sensibil, este tot ceea ce nu te-ai aştepta să găseşti la un tip care se întreține având un job part-time ce presupune să evacueze dintr-un bar bărbații întărâtați de aburii alcoolului şi puşi pe scandal.

Povestea de dragoste ce se înfiripă între el şi Lila mi-a trezit fluturaşi în stomac, ca în adolescență. Atâta tandrețe, bunătate,  sensibilitate, duioşie şi maturitate, toate la un loc şi în acelaşi om nici nu ştiu dacă am mai găsit în vreo carte. Joe e numai suflet, e genul de om căruia, pur şi simplu, îi pasă, l-am adorat.

Găseşti de toate în cartea asta: dragoste, război, crime, suspans, răsturnări de situație, şi, mai ales găseşti speranța că umanitatea nu s-a pierdut. În ciuda detaliilor oribile ale crimei şi scenelor crude ale războiului, optimismul reuşeşte să-şi facă loc şi termini cartea zâmbind.

Este despre dreptul la o a doua şansă, despre loialitate şi cinste, despre reabilitare şi acceptarea faptelor ce nu mai pot fi schimbate, despre dragoste, curaj, importanța familiei, responsabilitate şi empatie umană.

În română, cartea este pe lista noutăților în această primăvară la editura Paladin şi vă promit să nu vă dezamăgească.