Recenzie ”Ultima ispită a lui Hristos” de Nikos Kazantzakis

by | May 22, 2019 | Beletristică, Ficțiune, Recenzii cărți, Spiritualitate

🔥 CARTEA ULTIMA ISPITĂ A LUI HRISTOS ARE REDUCERE PE:

Pentru mine cartea lui Kazantzakis”Ultima ispită a lui Hristos” – a fost de-a dreptul amețitoare prin modul cum sunt construite personajele. Umanizate până la limita blasfemiei, personajele sunt departe de tot ceea ce te aștepți să întâlnești într-o carte cu subiect religios. Niciunul nu este așa cum ți s-a spus de-a lungul timpului, iar defectele lor îi fac în unele cazuri nu numai antipatici ci și meschini.

Hristos este construit gradual și atât de frământat încât până la final îți rămâne întrebarea: a fost el totuși Mesia? Cartea se deschide cu refuzul lui constant și furios de a răspunde chemării divine, chiar cu prețul propriei sănătăți mentale. Într-o formă de rebeliune cam adolescentină, fiind tâmplar, face cruci pe care să fie răstigniți evreii, sperând că astfel devine nedemn pentru misiunea încredințată.

Când această strategie eșuează, decide să se retragă la o mănăstire în pustiu, unde o revelație neîmpărtășită cititorului, pe care acesta poate doar să o ghicească prin prisma evenimentelor, îl face să își schimbe decizia.

Din acest moment pare să își ia în serios rolul de Mesia, poate prea extremist chiar și de aceea nu am reușit să mă simt în comuniune cu personajul nici în această postură. Acest Mesia e insensibil, aproape își reneagă mama, e instabil emoțional și nu m-a convins că a trecut cu adevărat peste atracția pe care o simte pentru Maria Magdalena deși încearcă din răsputeri să se convingă că e așa.

Maria, mama lui Hristos, este lipsită de orice strălucire, nemulțumită de viața ei, nefericită în căsnicie, neîmplinită de fiul în care și-a pus toate speranțele doar pentru a și le vedea spulberate. Ea își dorește un fiu normal, căsătorit și cu copii, un om normal adică, și faptul că el este Mesia nu numai că nu o impresionează ci o înfurie și o jignește ca un afront adus valorii ei de mamă. Încearcă cu disperare să îl aducă pe drumul considerat de ea cel bun și nu renunță până la final să spere că va reuși.

Iuda este un personaj de asemenea construit diferit de toate rolurile ce i-au fost conferite până în prezent. Ceva între patriot și criminal religios, rolul pe care și-l asumă este acela de a se asigura că Hristos îi eliberează pe evrei de romani, în caz contrar fiind hotărât să îl asasineze. Pe parcursul întregului roman este în dubiu permanent, mereu cu mâna pe cuțit, mereu nehotărât dacă Hristos trebuie să trăiască sau să moară. Când în final, Hristos însuși îi cere să îl trădeze pentru a-i îndeplini destinul, Iuda nu mai e sigur că asta vrea sau trebuie să facă. Îndeplinește cererea sfântă dar numai pentru că nu e în stare să ia o altă decizie. Cu toate acestea, mi-a inspirat cea mai  mare simpatie în această carte.

Dintre toate personajele însă, apostolii par să sufere cea mai mare laicizare. Certăreți, avari, nu foarte inteligenți și nici prea iertători, îl urmează pe Hristos la început numai pentru că, în înțelegerea lor, Mesia va aduce eliberarea pe pământ, nu în ceruri și în acest fel vor ajunge să intre în posesia unor mari bogății. Când înțeleg că lucrurile stau în mod diferit în sufletele lor se nasc mari supărări și frământări. În apărarea lor trebuie spus totuși că la final par să reușească să treacă peste valorile lumești și să primească cuvântul Domnului pentru a-l duce mai departe.

Scrisă într-un limbaj care imită textele sfinte, ”Ultima ispită a lui Hristos” nu este în nici un caz o lectură ușoară de vacanță. Încărcată de misticism, cu trimiteri numeroase la Evanghelii, cartea te provoacă și îți răscolește credința. Trebuie să recunosc că, la o lună după ce am citit-o, nu m-am hotărât încă dacă îmi place sau nu 😊.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții ULTIMA ISPITĂ A LUI HRISTOS?

Vezi toată lista de cărți scrise de Nikos Kazantzakis sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA ULTIMA ISPITĂ A LUI HRISTOS CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Ultima Ispită A Lui Hristos
Autor: Nikos Kazantzakis
An apariție : 2011
Editura: HUMANITAS
Nr. Pagini: 580
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 22.05.2019
Nota recenzorului: 8

Recenzie “Psycho” de Robert Bloch

Recenzie “Psycho” de Robert Bloch

"Psycho" este un roman horror absolut scris de autorul american Robert Bloch. Cartea a fost publicată în anul 1959, și la un an după lansare a avut parte și de prima sa ecranizare, filmul Psycho din 1960, regizat de Alfred Hitchcock.  Cartea "Psycho" de Robert Bloch...

Recenzie “Pastorala americană” de Philip Roth

În ciuda titlului, doar începutul cărții  poate fi privit ca fiind idilic, și nici acesta integral, ci dacă ne referim strict la amintirile scriitorului din copilărie. Este o carte premiată şi își merită elogiile dacă ținem cont de ideea de bază, de scriitură, și dacă...

Recenzie “Garda” de Ken Bruen

Recenzie “Garda” de Ken Bruen

Acesta e genul de roman care, citindu-l, te face să te simți ca la o ieșire cu prietenii la bere. E spus pe un ton sarcastic, fluid, prietenos și direct, are un final previzibil și un erou imprevizibil. Un tip antisocial, rebel, indecis și imatur, al cărui drum prin...

Anca Ivanov este redactor Booknation.ro de 704 zile și a scris până acum 12 articole. Se află pe poziția 1 din 25 de redatori, fiind astfel un redactor în creștere. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Anca Ivanov aici.