Recenzie „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Ken Kesey

Autor: Ken Kesey
An apariție : 2013
Editura: Polirom
Nr. Pagini: 400

Lupta la vedere dinte Alb și Negru într-o lume de gri.

Americanismul mult prea șlefuit.

zbor deasupra unui cuib de cuciDin mormanul de cărți pe care le-am citit puține au reușit să mă impresioneze cu adevărat, iar Zbor deasupra unui cuib de cuci este una din creațiile pe care îndrăznesc să le introduc în categoria de capodoperă a capodoperelor, alături de creații ale unor „monștrii sacri” precum Faulkner, Fitzgerald, Steinbeck, Lawrence sau Hardy.

Ken Kesey a fost un romancier american, care întotdeauna s-a autointitulat liantul dintre generația „beat” a anilor 50 și cea „hippies” a anilor 60. S-a născut în Colorado,În anul 1935, absolvind Universitatea din Oregon în anul 1957. Dincolo de arestările pentru posesie de marijuana și încă nedovrditele încercări de sinucidere, dincolo de viața boemă, poleită cu derapări nejustificate sau mai puțin justificate, Ken Kesey oferă serenității o creație fascinantă prin noutatea metodei de abordare a luptei împotriva rigidului sistem american din perioada postbelică.

20110901_kesey_33

Oscilând între simbolistica unor cuvinte împletite în penetrante unități frazeologice și dialogul plin de o terifiantă franchețe. scriitorul american dezbracă orizontul societății americane de după cea de a doua conflagrație mondială de falsele prejudecați și de pudorile care de fapt mascau o lume aflată în cădere liberă.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Ken Kesey.

Într-un anume fel este lupta lucrurilor simple împotriva celor complicate și false, războiul contrastelor care numai pot să conviețuiască împreună în patrulaterul unor existențe însetate de adevăruri netrunchiate.

Deși a fost încadrat în categoria de ”antiroman”, îndrăznesc să afirm că ” Zbor deasupra unui cuib de cuci” este unul din cele mai incisive romane din epoca postbelică, una din puținele creații care încearcă cu adevărat să separe Albul de Negru într-o lume care devine tot mai gri. Este pumnalul necesar al unui Brututs care își caută busola uitată de cei de dinanintea lui prin hățișurile slutelor înșelătorii, otrava servită în numele unei trădări primordiale care poate să clădească templul adevăratei religii panaceice.

O carte fabuloasă! Lectură plăcută!