Recenzie „ Zei americani” de Neil Gaiman

Autor: Neil Gaiman
An apariție : 2014
Editura: Paladin
Nr. Pagini: 666

noua ediție Paladin, 2016M-am întâlnit prima dată cu Gaiman acum vreo 2 ani, când am citit Pulbere de stele și nu pot spune că am rămas foarte plăcut impresionată. Cu Zei americani Gaiman a reușit să mă cucerească prin tehnica narativă atât de complicată, și totuși superbă. Cu zeci de premii literare la activ, Zei americani concentrează în peste 600 de pagini esența mitologiilor europene (și nu numai!), fiind un roman SF mai mult decât excepțional.

Cum spuneam, am trăit 600 de pagini de fericire, furie, tristețe și dezamăgire. Nu știu însă dacă am înțeles cum trebuie romanul ăsta sau am tras concluzii abrupte. Stilul lui Gaiman e…diferit, întortocheat, te poartă pe poteci ale minții tale de care nici nu știai că există. Reușește astfel să creeze un cadru în care fiecare fir de praf capătă un alt sens, un sens la care nici nu te-ai fi gândit. Zei americani are în centrul poveștii veșnicul război dintre prezent, trecut și viitor. Ce am fost? Vom mai fi?

Zeii antici sunt dezamăgiți și nemulțumiți de cum merg lucrurile în lume. De ce nu mai primesc jertfe umane? De ce nu mai sunt la fel de apreciați? De ce nu se mai roagă nimeni la ei? Deci da, romanul lui Gaiman poate fi considerat, zic eu, și o lecție mai altfel de istorie. Am învățat o mulțime de lucruri despre antichitate, minotauri, păcatele omenirii, spiriduși și, evident, zei.

Nici măcar nimicul nu este veșnic.

Dacă zeii antici distrug, ucid, și își fac voia peste tot în lume, acțiunile lor având efecte secundare asupra omenirii, zeii noi, cei actuali, sunt zeii care ne ucid mult mai încet, dar sigur. Internetul, drogurile, televizorul, alcoolul sunt doar câțiva dintre zeii care ne provoacă o moarte lentă.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Neil Gaiman.

Shadow, protagonistul, este un tip tare ciudat, de a cărui origine nu sunt sigură nici acum. Gaiman are o plăcere în a da naștere unor personaje pe care le creionează extrem de sumar, după care le lasă în voia sorții, pentru a-și alege singure destinul. Shadow realizează că Wednesday și „gașca” lui nu sunt doar oameni. Sunt, mai degrabă, zeii la care oamenii s-au închinat secole întregi, zei care au revenit în lumea muritorilor pentru a-i amenința pe actualii zei.

Fiecare oră te rănește. Ultima te ucide.

Zei americani e un roman stufos la prima vedere, complicat și greu de înțeles, dar care reușește să te captiveze prin originalitatea scriiturii, prin fiecare zeu evocat în care, garantez, vei găsi o parte din tine. Un strămoș de-al tău poate, un tu mai vechi, mai tânăr, mai neexperimentat.

*Canalul de televiziune Starz lucrează la producerea serialului American Gods, care-i va avea în rolurile principale pe Ricky Whittle (Shadow), Emily Browning (Laura), Ian McShan (Wednesday).