Ferbonia – Ioana Nicolaie

de | mai 17, 2022 | Recenzii cărți

🔥 CARTEA FERBONIA ARE REDUCERE PE:

Ferbonia este prima carte de Ioana Nicolaie pe care o citesc. Mi-a lăsat o impresie atât de proastă, încât cu siguranță nu voi mai atinge nicio carte pentru copii scrisă de ea. Aveam pe lista de cărți de citit și „Tot înainte”, pe care cred că totuși o voi citi, poate în cărțile pentru adulți adoptă alt stil (și mă atrage subiectul).

Cu tot respectul pentru munca depusă (și presupun că a fost de muncă, este o carte groasă) nu m-am putut reține să nu mă întreb ce a a fumat autoarea când a scris-o (m-am gândit că același lucru ca soțul, Mircea Cărtărescu, când a scris „Orbitor”). Din mare parte din carte nu am înțeles nimic, citeam și mă întrebam „ce doamne iartă-mă citesc?!” și speram că pe parcurs să se mai lege câte ceva (se mai lega, e drept, dar exact atât: câte ceva).
Cartea urmează povestea a două personaje, Fil și Luvia (sau poate trei, dacă îl adaugi pe Piper, o creatură de companie), care asistă la un accident ciudat în urma căruia Luvia e spitalizată iar Fil e nevoit să elucideze ce s-a întâmplat.
Ferbonia, țara/lumea în care trăiesc aceste personaje, este o lume inventată. Mie mi s-a părut o lume urâtă, așa plină de țevi cum era, pe tot parcursul cărții am simțit că am deasupra, ca în desene animate, un nor de gri murdar și că miroase a canalizare 😁.
Din descrieri, Ferbonia pare lipsită de altfel de viață decât cea umană, nu sunt flori, copaci, animale, insecte, păsări. Lumea este, deci, inventată, dar nu până la capăt: personajele (nu îmi e clar dacă sunt oameni) trăiesc normal, ca oamenii, doar că se folosesc de alte unelte, de câteva cuvinte care în DEX nu există și au alte meserii. Treaba asta mi-a amintit de „Familia Flinstone”, unde, în glumă, personajele trăiesc fix ca azi, fac exact ce facem și noi azi, doar că în loc de ziare au bucăți de piatră, în loc de ouă prăjite de găină au ouă de dinozauri, în loc de chiuvetă au un elefant. Și în Ferbonia, o lume inventată dar nu prea, fiecare are o meserie, urmează o școală/o specializare, există profesori și sisteme de notare, există spitale, ore de vizită, paznici de spitale, paznici care pot fi mituiți :))) gropi de gunoi. Și chiar dacă nu au violență și rele (cum se menționează de câteva ori în carte), violențele și relele totuși se petrec :))) Și situația asta m-a dus cu gândul la (alt)ceva – cam totul te duce cu gândul la ceva în această carte, pentru că din păcate este lipsită de originalitate în ansamblul ei, în ciuda țevilor pe care le întâlnești la tot pasul și a cuvintelor inventate: la filmul „Inventarea minciunii”, unde, într-o lume în care minciuna NU EXISTA, cuiva îi vine de nicăieri ideea să mintă. Or, mie asta mi se pare absurd, mă scoate pe loc din pactul ficțional. Ori explici cum anume a ajuns cineva să spună minciuni, să fie violent, într-o lume în care așa ceva nu exista în prealabil, ori doar te prefaci că ai adus un element de noutate. Nu poti să pretinzi că ești original și că inventezi o lume dacă alegi ceva inerent lumii în care trăim, pretinzi că în lumea inventată acel ceva nu există dar apoi apare fără explicații la cineva, ca o mutație :)))
Revenind, răul și violența nu existau în Ferbonia înainte ca un profesor să le aducă acolo (cred că mai plauzibil era dacă aducea răul într-o pungă, într-un lighean, ceva, cum voia Păcală să aducă soarele înăuntru) dar când sunt aduse, ele seamănă izbitor cu relele din filmele americane, infractori mascați sar pe victimă, o leagă fedeleș și o duc la Marele Șef :)))

În povestea principală sunt inserate tot felul de mici povestiri, idee cu potențial, ce ar fi putut îmbogăți mult cartea, dacă prin fiecare povestire erau explorate diverse personaje, psihologii, idei, lumi. Din păcate povestioarele păreau scrise de copii de școala primară. Și când spun „școala primară” nu o spun la întâmplare, am citit povești scrise de fiica mea și de prietena ei. Personajele lor sunt la fel de schematice, de unidimensionale, ca personajele din „năzărelile” Ioanei Nicolaie. Dialogurile sunt la fel de stângace, acțiunea lâncezește la fel, punctul culminant e tot la genunchiul broaștei. Aceste lucruri sunt firești la copii de 10 ani care acum descoperă lumea, literatura și propriile idei, dar sunt peste poate de supărătoare la scriitori cu multe cărți publicate la activ. Mai mult de atât, povestirile sunt mai toate străbătute de personaje care își doresc să fie altceva decât sunt (și, bună lecție de viață dată copiilor, ei chiar devin altceva). Îmi displac profund poveștile în care un personaj miorlăie* că nu e mai frumos/mai deștept/ mai înalt/mai bun la geometrie/mai lebădă sau mai dragon, și apoi la finalul poveștii, fără să aibă vreun merit pentru asta, devine cum își dorește!
Notez și ironia faptului că aceste năzăreli au, în carte, rolul de a o ține în viață pe eroina Luvia, dar sunt atât de plicticoase încât au șanse reale să îi bage pe cititori în comă! (Chiar nu credeam să ajung să citesc o carte publicată în 2022 în care un personaj se duce să recupereze o cheie de pe fundul unui lac, misiune ce pare imposibilă, și pe drum salvează în treacăt un pește și peștele îi spune că îi va fi si el de folos cândva și apoi își adună tot bancul de pești și îi aduce cheia personajului!)

*Las aici și niște mostre de miorlăieli, că nu trebuie să mă credeți pe cuvânt:
– De ce mă ocolește toată lumea? De ce nu am reușit să îmi fac nici măcar un prieten? Oare se sperie toți de urâțenia mea?
~
– Dar niciodată nu am întâlnit pe cineva ca tine…
– Respingător ca mine, vrei să zici! Știam eu, nu te mai osteni!
~
– Cum adică? Când te-ai uitat ultima dată în oglindă?
– Ca să văd ce? Un ratat ca nimeni altul?

Ți-a plăcut recenzia cărții FERBONIA?

👉 Vezi toată lista de cărți scrise de Ioana Nicolaie

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA FERBONIA CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Ferbonia
Autor: Ioana Nicolaie
An apariție : 2022
Editura: ARTHUR
Nr. Pagini: 280
Gen Literar: Carti pentru copii
Publicată la 17.05.2022
Nota recenzorului: 4 / 10
Vizualizari recenzie: 7817

Recenzie „Castelul de hârtie” de Miranda Cowley Heller

Vreau să vă spun că această recenzie mă găsește extrem de confuză, pentru că eu eram sigură că aleg o carte cu o poveste de dragoste. WRONG!!! Nu am primit în niciun caz o poveste de dragoste, ci o poveste impactantă, șocantă, căreia i-am dat un rating mare pentru...

Recenzie „Șase cocori stacojii” de Elizabeth Lim

Atunci când eram mică, obișnuiam să ascult multe povești la casetofon. Îmi aduc aminte clar când stăteam în bucătărie și mama îmi punea caseta și eu ascultăm fascinată. A fost modul în care imaginația mea s-a dezvoltat și modul în care am cunoscut lumi și personaje...

Mihaela-Dana Stoica este redactor Booknation.ro de 136 zile și a scris până acum 15 articole. Se află pe poziția 28 din 52 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Mihaela-Dana Stoica aici.