Recenzie „1793: În umbra morții” de Niklas Natt och Dag

de | mart. 9, 2019 | Horror și Thriller, Recenzii cărți

Dinte pentru dinte şi ochi pentru ochi sau de ce este nevoie ca să transformi un om într-un monstru.

Stockholmul lui Natt och Dag din iarna lui 1793 nu este un loc unde ți-ai dori să-ți petreci vacanța, iar cartea lui sigur nu e lectură de citit pe plajă pentru relaxare. Dacă ai o fire sensibilă şi un stomac mai slab e de preferat să cauți altceva. E un horror macabru şi grotesc în care cele mai bolnave şi animalice porniri umane îşi ițesc capetele monstruoase şi îți zguduie din temelii concepțiile idilice despre umanitate. O lume dominată de violență şi cruzime, agresivă şi pusă pe uneltiri, clădită parcă doar pentru a provoca suferință, durere şi umilință. O lume guvernată de frică.

Niklas Natt och Dag înfățisează o epocă sumbră, când în regatul suedez, agitat de ecourile proaspetei Revoluții franceze şi de asasinarea regelui Gustav al III-lea, societatea se zbătea să supraviețuiască corupției, sărăciei, bolilor, mizeriei, hoției şi depravării. Starea economiei este la pământ, cârmuirea denotă doar nepricepere, iar țara se sufocă sub nevoia grabnică de schimbare.

Tabloul alcătuit este apocaliptic şi degradant. Păturile inferioare se luptau cu foametea şi-şi asigurau supraviețuirea prin mijloace care mai de care mai ticăloase şi mai josnice, în timp ce aristocrația coruptă se lăfăia în dezmăț şi orgii greu de închipuit, ce adânceau vulnerabilitatea populației. Singura care mai impune cât de cât ordinea în acest purgatoriu este frica de secure şi ştreang, dar glasul rațiunii îşi pierde vocea cu fiecare zi trecută.

Suntem lupi care aşteaptă cel mai mic semn de slăbiciune ca să atacăm?

În acest decor sumbru, moartea e mult mai prezentă şi mai uşor de găsit decât viața. Dar, în ciuda acestui lucru, trupul mutilat pe care-l găseşte, plutind printre gunoaiele lacului urât mirositor al oraşului, îl face pe Mickel Cardell, un fost soldat obişnuit cu ororile trăite într-un război inutil, să se cutremure. Un cadavru fără brațe, fără picioare, cu ochii şi dinții scoşi şi fără limbă este prea mult chiar şi pentru Cardell, un om destul de greu de impresionat.

Această descoperire declanşează o investigație, care pe fondul corupției şi a numeroaselor schimbări de putere, este hotărât a se desfăşura neoficial. Cardell, făcând echipă cu un avocat strălucit şi incoruptibil, consultant al poliției, dar aflat aproape de sfârşitul vieții din cauza tuberculozei, se angajează să scormonească prin gunoiul şi mârşăvia oraşului pentru a descoperi cine a fost cel omorât, sperând că asta va desconspira şi numele ucigaşului.

Pe cât de tare mi-a repugnat la primul contact personajul Cardell, pe atât de tare am ajuns să-l apreciez şi să-l admir până la sfârşit. Pe cât de bine pare că se încadrează în societatea obscură la începutul cărții, pe atât de tare te convinge până la sfârşit că este unul dintre puținii oameni de onoare ce existau în acea lume. Ambii investigatori sunt hotărâți să ducă treaba la bun sfârşit şi să pună mâna pe criminal, în ciuda faptului că indiciile sunt aproape inexistente.

Cartea are patru părți, şi abia în ultima parte, primele trei poveşti se leagă, inițial, derulându-se fără nici un punct comun.

Winge, un avocat temut, dar muribund, Cardell, un străjer alcoolic, dar empatic, Johan Kristofer Blix, un chirurg aspirant, care, căutându-şi norocul, este atras într-un joc traumatizant şi sângeros şi Anna Stina, o tânară vânzătoare de fructe, orfană şi acuzată de prostituție. Patru personaje fără nimic în comun ale căror destine sunt împletite în mod neaşteptat şi original de către scriitor. Toți sunt meticulos şi profund analizați, şi, dacă unii, inițial, nu-ți trezesc chiar simpatia, pe parcurs ajungi să le înțelegi comportamentul şi să rezonezi cu temerile, vina si frustrările fiecăruia.

Va reuşi Winge să mai înşele moartea puțin? Va putea Cardell să-şi învingă nevoia de alcool? Vor reuşi ei să găsească singurul indiciu care le-ar putea dezvălui identitatea cadravului?

Cartea e construită foarte ingenios şi captivează prin suspans. Autorul nu are nici un fel de scrupule sau reținere în a explica acțiunile şi a da detalii teribile. Rezultatul este înspăimântător şi greu de digerat, dar te ține captiv până la final.

O lume întunecată, o crimă oribilă şi trei planuri paralele ce se leagă abia spre final par a fi coordonatele exacte pentru un debut de succes. Am devorat cartea, şi o recomand fanilor lui King.

Titlu: 1793: ÎN UMBRA MORȚII
Autor: Niklas Natt och Dag
Editura: LITERA - COLECȚIA BUZZ BOOKS
Nr. Pagini: 456
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 1117

Alte recenzii de la Niklas Natt och Dag:

Recenzie ” Sărmane creaturi” de Alasdair Gray

Evident, am fost influențată de apariția filmului, însă am de spus în apărarea mea faptul că nu am văzut filmul și nici măcar nu știu ideea principală. Doar știu că este ciudățel și că Emma Stone joacă magistral, în rest, haide să vedem cum este cartea, pentru că...

Recenzie ”Tăcerea vine prima” de Ioana Maria Stăncescu

Pentru că știu cât este de criticată și cu ce ochi suspicioși este privită literatura română, vin cu o recomandare de carte care demonstrează că și ai noștri merită timpul și banii. Nu am auzit de Ioana Maria Stăncescu (dar am pus deja pe lista scurtă și prima ei...

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 3 luni, 4 zile și a scris până acum 586 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.