Recenzie ”Abația Portocalului” de Samantha Shannon

de | nov. 7, 2022 | Recenzii cărți

🔥 CARTEA ABAȚIA PORTOCALULUI ARE REDUCERE PE:

Cartea Samanthei Shannon intitulată „Abația Portocalului” se numără printre puținele cărți ale căror traducere în limba română am așteptat-o cu sufletul la gură. Apărută la începutul anului 2019 în limba engleză, Abația portocalului este o altă carte cu care Samantha a reușit să își surprindă cititorii. S-a autodisciplinat scriind încă de la vârsta de cincisprezece ani, dar timpul petrecut studiind la Oxford literatura engleză a ajutat-o să se perfecționeze. În calitate de studentă, s-a apucat de trilogia care o va face cunoscută, The Bone Season. Primul volum al seriei eponime, The Bone Season, va fi catalogat de New York Times drept un bestseller. Mai târziu, se depășește pe ea însăși cu o nouă carte care face furori în rândul cititorilor, The Priory of the Orange Tree, roman ce a văzut lumina tiparului în 2019.

M-am îndrăgostit din prima clipă de volumul The Priory of the Orange Tree al seriei The Roots of Chaos. Îmi amintesc că, la începutul anului 2019, am dat din întâmplare de Abația Portocalului. La acel moment, nu mă puteam gândi decât la cât de mult îmi doresc acea carte și la cât de frumoasă este. Mă impresionase coperta, chiar dacă deseori îmi spun să nu judec o carte după copertă. Dragonul de pe coperta galbenă îmi luase pur și simplu răsuflarea și mă gândeam constant la el. Am fost fericită când, anul acesta, în 2022, am reușit să ajung la Bookfest. Astfel, am avut oportunitatea de a mă alege cu un frumos volum al Abației Portocalului, de la editura LedaEdge, cu cele 735 de pagini ale sale.

Deși volumul a fost tradus mai demult, cu sinceritate spun că mi se părea o carte de-a dreptul sacră. Obișnuiam să mă uit în librării la ea și, în mod deosebit la Humanitas Cișmigiu, să o admir și să casc ochii minute în șir. Nu știu de ce, dar mi se părea sfântă ca o Biblie. Chiar și după ce am achiziționat-o de la Bookfest am pus-o la loc de cinste în biblioteca mea. Au trebuit să treacă mai multe luni până să îmi fac curajul să o încep. În mintea mea, dragonul mov de pe coperta galben cu portocaliu deja intrase într-o altă lume, greu accesibilă.

Dacă îți place recenzia cărții ABAȚIA PORTOCALULUI, atunci vezi 👉 lista cărților scrise de Samantha Shannon

Recunosc că, la început, m-am temut că o să fiu dezamăgită și am tot amânat-o, spunând mereu, ca o mantra „Nu este momentul.”. În final, am luat-o și am răsfoit-o, gândindu-mă că mă uit peste ea și o admir, pentru că deja aveam începute alte opt cărți. Ce este drept, m-am trezit holbându-mă la dragonii desenați în primele pagini ale cărții și apoi la hărți. Am ajuns să mă strecor în lumea lecturii, pe nesimțite. Am devorat cincizeci sau o sută de pagini, apoi luam o pauză ca să mă gândesc la evenimente. Obișnuiam să îmi imaginez scene din carte în „pauzele” mele de la citit în speranța că aș fi putut înțelege mai bine romanul.

Numărul prea mare de pagini sperie, însă, la prima vedere. Cele 735 de pagini puteau fi împărțite foarte simplu în două cărți. Ar fi fost pur și simplu devorate de cititori. Trebuie să ai răbdare să treci peste pasajele care, cel puțin mie, mi s-au părut irelevante sau „de umplutură”. Unele paragrafe s-au dovedit a fi destul de plictisitoare, dând informații nesatisfăcătoare. Autoarea cred că ar fi putut să abordeze mai mult psihologia personajelor. Spre exemplu, în cazul lui Tané și a lui Loth. Ar fi fost mult mai interesant să observe cititorul felul în care se văd personajele unele pe celelalte.

Personal, aș fi preferat ca Tané să fie un personaj mai „exploatat”, așa cum a fost, spre exemplu Ead. Perspectiva lui Niclays mi s-a părut deseori exagerată, prea multe pagini dedicate unui alchimist care a distrus destine. În contrast, Loth mi s-a părut a fi prea puțin sesizabil în poveste, perspectiva lui uneori lipsind cu desăvârșire. Cu toate acestea, o admir pe Samantha Shannon pentru faptul că a realizat ceva aproape imposibil. Autoarea a reușit să scrie o poveste foarte complexă, feministă, în care eroinele sunt niște personaje incredibile și puternice.

În ceea ce privește structura cărții, este interesant felul în care romanul a fost împărțit. Evenimentele au fost, uneori, puse în paralel în cadrul aceluiași capitol, separate între ele de un simbol. În acest fel, firul narativ este ușor de urmărit. Această reîmpărțire a capitolelor m-a făcut să mă gândesc la o punere în oglindă sau la mai multe universuri paralele. Totodată, de remarcat sunt și citatele puse la început de capitol, foarte bine alese și care sintetizează tema centrală a evenimentului abordat. Cercetarea din spatele acestui roman este, prin urmare, încă un punct bonus la numirea operei ca fiind una aproape perfect realizată.

Și am văzut un înger, pogorându-se din cer, având/ cheia adâncului și un lanț mare în mâna lui./ Și a prins pe balaur, șarpele cel vechi, care este/ diavolul și Satana, și l-a legat pe mii de ani./ Și l-a aruncat în adânc și l-a închis și a pecetluit/ deasupra lui, ca să nu mai amăgească neamurile,/ până ce se vor fi sfârșit miile de ani.

Apocalipsa 20, I-3

La finalul cărții am fost profund mișcată și uimită de ceea ce am citit. Pot spune că am avut un milion de simțăminte. Nu regret nici timpul pe care l-am petrecut citind, nici pe cel în care nu am citit, dar în care m-am gândit la carte. Opera Samanthei Shannon, chiar dacă este foarte mare, este totuși una care impresionează până la paroxism. Reprezintă munca unui om care a adunat mii și mii de cunoștințe din diferite colțuri ale lumii. În acest fel, putem spune că Samantha a realizat o muncă herculeană. Nu mulți autori, aflați la început de drum, ar putea să reușească această performanță. Romanul este de o complexitate memorabilă și care te dă pe spate.

Clipa în care lumea se apropiase cel mai tare de sfârșit era aceea a sosirii Nenumitului și a urmașilor lui. Oare acele ființe fuseseră zămislite e un soi de dezechilibru în univers?

Samantha Shannon, Abația Portocalului

După părerea mea, volumul este dedicat în mod deosebit celor însetați de cunoaștere. Numeroasele Informații interpretabile, regăsite pe parcursul cărții, reprezintă sarea și piperul unui roman de succes. Este imposibil ca un cititor să nu se lase vrăjit de universul livresc al Samanthei Shannon. Abația Portocalului este, în ciuda dimensiunilor impresionante, un volum alături de care vrei să îți savurezi cafeaua! Și, ce este și mai palpitant, este faptul că anul viitor urmează să vadă lumina tiparului și volumul doi din seria The Roots of Chaos, intitulat A day of Fallen Night.

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA ABAȚIA PORTOCALULUI CU REDUCERE DE PE:

Vezi Top 100 cărți ale anului 2023
Titlu: ABAȚIA PORTOCALULUI
Autor: Samantha Shannon
Traducător: Alexandru Szöllö
Editura: LEDAEDGE
Nr. Pagini: 735
Gen Literar: Fantasy
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 2980

Alte recenzii de la Samantha Shannon:

Recenzie „Decizii scandaloase” de Nova Riley

Nu mai citisem de mult ceva scris de un autor român. Și iată că pe la sfârșitul anului 2022, în decembrie, s-a ivit ocazia să o fac. "Decizii scandaloase" este un historical romance scris de Nova Riley E de fapt vorba de o scriitoare al cărei pseudonim este Nova Riley...

Recenzie „Poștașul sună întotdeauna de două ori” de James Cain

"Poștașul sună întotdeauna de două ori" este prima carte pe care o citesc de la James Cain. Este probabil totodată și cea mai cunoscută carte a sa, care a avut parte de succes nu numai pe plan literar, dar a și fost ecranizată, fiind la fel de iubită în această formă....

Maria Magdalena Viorean este redactor Booknation.ro de 95 zile și a scris până acum 2 articole. Se află pe poziția 41 din 41 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Maria Magdalena Viorean aici.