Recenzie ” Abația portocalului” de Samantha Shannon

de | aug. 8, 2021 | Beletristică, Dragoste, Fantezie, Ficțiune, Mister, Recenzii cărți

🔥 CARTEA ABAȚIA PORTOCALULUI ARE REDUCERE PE:

Scriu recenziile la cald de obicei. În timp ce încă citesc cartea și imediat ce o termin, dar de data aceasta n-am făcut-o. Am stat puțin când am terminat-o și m-am gândit ce variantă de recenzie să aleg? Să o desființez sau s-o promovez? Încă sunt indecisă așa că aleg o variantă de mijloc, nici în căruță, nici în teleguță, sau, pe românește, mă situez cu curu-n două luntre.

Să le luăm pe rând. De ce aș scrie o recenzie negativă? Din frustrare. Pentru că a început perfect, a construit minunat, promitea enorm și s-a pierdut în detalii și amănunte (care nu m-ar fi deranjat deloc) uitând să crească ritmul și să mențină suspansul. Nu mi-a pus inima pe jar, nu mi-a făcut sângele să curgă mai năvalnic, nu m-a făcut să mor de ciudă sau de bucurie. N-am așteptat să se întâmple nimic, nu mi-am dorit să iasă nimeni biruitor, nu mi-am găsit tabăra. Autoarea a greșit, zic eu, când a introdus zeci de personaje cu nume tot mai complicate care au sfârșit fără a avea niciun rol în poveste. Doar au îngreunat-o, fără a mări tensiunea, fără a crea emoție, fără a-mi oferi motive de empatie.

Și apoi vine și cealaltă opțiune. De ce aș promova-o? Pentru că am citit mult fantasy în ultimul timp, promovat și aclamat, care n-a fost în stare nici măcar să-mi construiască în linii mari o lume sau un concept decent. Fantasy-ul din ultima perioada merge pe un fel de sirop romantic, penibil, comercial și de prost gust, nu urmărește un scop, un țel, o misiune imposibilă asumată de un personaj fantastic care luptă să-și salveze lumea, urmărește în general jocul de-a șoarecele și pisica dintre doi protagoniști descriși a fi perfecți în lupta lor de a ajunge-n pat. Și din fericire cartea asta construiește un univers fain, complex, alimentat cu legende, mituri, credințe, sfinți și profeți, vrăjitoare și abatese, ucigașe periculoase și magi, alchimiști și călăreți de dragoni, virusuri mortale și antidoturi magice și o întreagă galerie de personaje fantastice. În afară de personajele fantastice la care sper că autoarea va lucra mai mult în următoarea parte, lumea înfățișată este încântătoare, captivantă și foarte diversificată. Și mi-a plăcut foarte mult. Pentru asta cartea chiar merită promovată și citită.

Dacă și personajele s-ar fi ridicat la nivelul acestei lumi,  lucrurile ar fi stat mult, mult mai bine. Dar pana autoarei a insistat pe scenă și atmosferă, nu pe indivizi și acțiune.

Dacă îți place recenzia cărții ABAȚIA PORTOCALULUI, atunci vezi 👉 lista cărților scrise de Samantha Shannon

Lumea este împărțită de Hău și de credințe ce au la bază legendele și miturile unor eroi. Oameni și creaturi fantastice sunt slăvite din dragoste sau teroare. Am adorat poveștile secundare care susțineau figurile mitice dispărute pe care se bazează credințele din prezent, personaje ca Regele Trist și Regina Fluture, Domnița-care-umblă-prin-zăpadă, Fetița Umbrelor, Neporo, Glorian Pavăza-Inimii sau Kalyba.

Două personaje mi-au captat cât de cât atenția, deși unul dintre ele m-a dezamăgit cumplit spre final: Estina Melaugo, șefa echipajului de pe Trandafirul Veșnic, din păcate slab exploatată, și alchimistul Roos, singurul personaj care a mai dat zvâc acțiunii cu ideile lui netrebnice și egoiste. Și aștept ca Gian Harlowe să revină în forță în următoarea parte pentru că încă nu mi-a demonstrat nimic. Dar marea speranță pentru viitor stă în Fyredel căruia îi aștept povestea completă – a lui, a seminției lui, dar și a seminției potrivnice. Siden sau sterren, magie de pământ sau magie siderală, care va avea ultimul cuvânt?

Răsăritul este interzis Apusului prin Marele Edict emis acum cinci veacuri pentru a împiedica Boala Roșie să se împrăștie. Dragonii de Apă sunt priviți de apuseni ca frați ai dragonilor de foc, wyrmii, răuvoitorii care înspăimântaseră lumea cu secole în urmă și care, învinși, își dorm somnul de 1000 de ani sub pământ. Apă și foc, elementele celor două specii de dragoni. Focul cerea hrană, era simbolul războiului și al lăcomiei, al cruzimii și al răzbunării. Focul era veșnic flămând și nemulțumit. În timp ce apa n-avea nevoie de cărbuni și scânteie pentru a exista. Apa hrănea pământul fără a cere nimic în schimb. Apa avea să dăinuie și când pamantul va dispărea.

Dar timpul păcii se apropie de sfârșit. Regele suprem al tuturor făpturilor care scuipă foc, cel care ieșise cu 1000 de ani în urmă din Muntele Groazei aducând haos și prăpăd, Nenumitul, își întinde iarăși umbra teribilă asupra lumii. Wyarmii adormiți din toate colțurile lumii au început să se trezească și să semene groaza. Cei cinci Înalți Apuseni își întind umbra aripilor peste pământ.

La Apus trei mari credințe împart pământul.

🗡👑La Nord, Întinderea Virtuților stăpânită de Sabran, tânăra regină a Ynsului, cea care poartă pe umeri moștenirea Sfântului Înșelător, întemeietorul Casei Berethnet, cel care a susținut că a adus blestemul asupra bestiei și a eliberat lumea, cel care a profețit că atât timp cât stirpea lui va stăpâni în insulele Ynsului bestia nu se va întoarce.

🐉⚔🐉La Miazăzi, întinderea pârjolită a Yscalinului care a căzut deja sub puterea lui Fyredel, mâna dreaptă a Nenumitului, ținutul care și-a închis hotarele și din care nimeni nu s-a mai întors pentru a povesti ce se întâmplă.

🌴🍊🔥🦅La Sud, stau stavilă Ersyr, unde Cel ce Cântă în Zori este slăvit, și Lasia în mijlocul căreia dăinuie Abația Portocalului, o casă a războinicelor binecuvântate cu flacăra sfântă, întemeiată de Maică, Cleolind, domnița care ajutată de vraja portocalului a nimicit Nenumitului și i-a legat sub vrajă puterea draconică.

🐲🏯🌠📚 La Răsărit, două nații rupte de restul lumii care-și urmează și proslăvesc zeii dragoni, una la Nord, condusă de Împăratul Neîncetat al celor Douăsprezece Lacuri, fiul Marii Împărătese Văduve și la Sud, regiunea Seiiki condusă de Marele Despot cu ajutorul guvernatorilor.

⛵⚓🌊🐙Și între ele, Hăul stăpânit de ape și întuneric, de furtună și pericol nevăzut. Hăul, casa creaturilor înspăimântătoare, pe care saltă corăbiile flotei Împărătesei de Aur, temuta ticăloasă ce s-a dezis de credința Răsăritului, a fost scoasă în afara legii și vânează dragoni pentru negoț de carne.

Și plutind peste toate, pe aripi de dragon și flori de dud, promisiunea elixirului vieții, speranța fiecărui monarh de a deveni nemuritor și de a stăpâni lumea.

Răsăritul și Apusul trebuie să formeze o alianță care să țină piept puterii draconice. Trebuie să treacă peste neînțelegerile provocate de credințe și să lupte împreună pentru a salva pământul de urgie. E singura lor șansă pentru ca binele să învingă.

Mai sunt două aspecte de care vreau să vorbesc. Aspecte care nu mi-au picat bine. Primul ar fi relațiile și înclinația către LGBT. N-am nimic împotriva homosexualității, dar sunt de modă veche și prefer poveștile cu un el și o ea, le savurez mai bine. Iar iubirile din aceasta carte nu m-au convins deloc. N-am simțit chimia dintre personaje și nu din cauza faptului că erau de același sex, ci pentru că s-au stârnit fără explicații și fără sens.

În al doilea rând, vorbește lumea că e o carte feministă. O să contrazic această afirmație. De ce este o carte feministă? Pentru că doar femeile conduc? Pentru că doar femeile par a fi în stare să țină o sabie în mână și să lupte? Pentru că împărații preferă să privească dragonii zburând, lenevind printre perne de puf, în loc să-i călărească? Bărbații în cartea asta sunt redusi la statut de semiretardați, iar cei inteligenți nu pot fi numiți sex tare, pentru că le lipsește curajul sau „ouțele”. Preferă să studieze și să cerceteze arhive și formule alchimiste. Îmi miroase a altfel de preconcepție, nu a feminism. Vouă cum vi s-a părut?

Știu că e o recenzie lungă, dar în apărarea mea pot să spun că n-am menționat nici măcar 10% dintre personaje sau legende și, lăsând la o parte toate nemulțumirile mele, v-o recomand cu inima deschisă.

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA ABAȚIA PORTOCALULUI CU REDUCERE DE PE:

Vezi Top 100 cărți ale anului 2023
Titlu: ABAȚIA PORTOCALULUI
Autor: Samantha Shannon
Editura: LEDA EDGE
Nr. Pagini: 735
Gen Literar: Fantasy
Nota recenzorului: 8.5 / 10
Vizualizari recenzie: 988

Alte recenzii de la Samantha Shannon:

Recenzie ”Îngerul meu secret” de Federica Bosco

Povestea unui înger păzitor: După ce Patrick a murit, Mia și-a dorit ca toată lumea ei să se sfârșească. Și aproape că a reușit să facă asta după ce s-a aruncat în marea care i-a răpit viața celui pe care îl iubea. A lăsat valurile să îi înconjoare trupul, însă ceva...

Recenzie ”Interzis” de Vi Keeland

Recenzie ”Interzis” de Vi Keeland

O seară de poker, un show și o iubire interzisă... Ea este cea mai bună jucătoare de poker, el este un magnat arogant care, uneori, după o zi de muncă, preferă să joace poker cu niște prieteni vechi. Așa se întâlnesc Kate Monroe și Cooper Montgomery, într-o seară când...

Recenzie ”Femeile lui Lazăr” de Marina Stepnova

Am de mult timp cartea aceasta în lista de must read și habar n-am de ce mi-a luat așa mult timp să ajung s-o citesc având în vedere cât de mult mi-a plăcut. Am auzit multe lucruri bune prin online și de data asta chiar au fost pe bună dreptate deoarece a fost scrisă...

5 3 votes
Angela este redactor Booknation.ro de 1478 zile și a scris până acum 484 articole. Se află pe poziția 3 din 41 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.