Recenzie ” Alte glasuri, alte încăperi” de Truman Capote

Autor: Truman Capote
Editura: Polirom
Nr. Pagini: 240
Recenzie de Cristian Cărpenaru
Publicată la 20.08.2018

ACUM GĂSEȘTI ALTE GLASURI ALTE ÎNCĂPERI PE:

Ieșind din șabloanele normalității, romanul lui Truman Capote, intitulat ” Alte glasuri, alte încăperi”, sfidează ideea de literatură estetizată, încercând o altfel de nuanțare a realității sub păienjenișul unei împletituri de gotic și baroc în care rudimentarismul și descriptivismul brut și nealterat pastelizează o lume oarecum fantasmagorică, dar care,datorită forței sale de penetrare, reușește să dea naștere unei povești suficient de verosimile.

Narcotizant până la ultimul semn de punctuație, romanul ” Alte glasuri, alte încăperi” zugrăvește personaje și locuri cețoase în care nimic nu este ceea ce pare. Dialogurile având un ireal oarecum bucolic și totuși strangulator, se strecoară nestingherite în fiecare ungher al conjugării, exorcizând și exonerând cu aceeași nemiloasă mână a destinului.

Inocență și culpabilitate, zbor și prăbușire, viața oamenilor din micuțul orășel sudist Noon City se deșiră într-un ritm oscilant, în care bezna și întunericul unor existențe, modeste și precare, orbecăie între sfidare și superstiție, îndrăzneală și teamă, dincolo de rugozitatea unor chipuri aparent reținute, mustind de vulcanice simțiri încă închise în coliviile unui rigorism exacerbat ale unei societăți care mereu a preferat cârjele în detrimentul aripilor.

Personajele din ” Alte glasuri, alte încăperi” țâșnesc pur și simplu din magma incertitudinii, oferind impresia că înoată în sens invers în căutarea unor explicații convenabile care să le fie veșmânt în nopțile de nostalgie și solitudine, când bilanțurile, teama și regretul lucrurilor făcute, dar mai ales a celor nefăcute, își șuieră intempestiv austrul strangulărilor hulpave.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Truman Capote.

Cu personaje înnegurate și cețoase, cu simțiri care par a trăi cât mai departe de lumea dezlănțuită, diindu-le îndeajuns propriile frământări înspinate, romanul ” Alte glasuri, alte încăperi” este tăios, insinuant, răsfirând peste pleoapele cititorilor un underground nemilos și totuși just în care albul și negrul se învolbură într-un parteneriat prohibit care crestează drame, iluzii și speranțe desenate cu o molipsitoare stângăcie caracteristică îndârjitului dualism al firii umane.

O carte extraordinară.

Vizionarismul introspectiv al lui Truman Capote este de-a dreptul fascinant.

Amestecul de real și ireal poate părea mult prea complicat.