Cartea a fost tipărită ca fiind scrisă de Carmen Mola, o scriitoare spaniolă care susținea că preferă anonimatul și își ținea cititorii în șah așa cum face Elena Ferrante cu publicul său. Dar secretul lui Mola a fost dezvăluit chiar la decernarea premiului Planeta pe care l-a și câștigat cu această carte și bineînțeles că a reușit să ia prin surpindere lumea literară când s-a aflat că în spatele pseudonimului nu se ascunde un singur om, ci sunt chiar trei bărbați, scenariști de televiziune: Agustín Martínez, Jorge Díaz și Antonio Mercero.

Scriitoarea spaniolă Carmen Mola ne pune în fața unei răsturnări de situații mai uimitoare decât cele din thrillerele ei: ea nu există, iar cărțile sale sunt scrise de trei bărbați”, titra Daily Mail.

Se pare că munca în echipă prezintă avantaje deoarece Bestia este un thriller apreciat la scară largă. Pe principiul, unde-s mulți, puterea crește. Personal, nu cred că era cartea care să merite un premiu de 1 milion de dolari, dar aceasta este părerea mea. Bineînțeles că au existat și mulți cârcotași care au susținut că pseudonimul feminin a fost ales special și a favorizat vânzarea cărților.

Bestia nu se rezumă la a fi doar un thriller deoarece poate fi considerat pe bună dreptate atât o ficțiune istorică cât și un horror. În 1834, Madridul lovit crunt de o epidemie de holeră se confruntă și cu alte evenimente macabre. În mahalale mărginașe ale orașului sunt descoperite cadavrele dezmembrate ale unor adolescente. Aceste crime, datorită detaliilor violente, sângeroase și brutale, sunt puse pe seama unui monstru înfricoșător. Frica taie ca o sabie și comunitatea îngrozită încearcă să afle dacă se confruntă cu un animal sau cu o bestie cu chip de om.

Din bordeiele mizere până în palatele încărcate de opulență și lux, toți resimt presiunea terorii și fiecare își formează propria concepție. Poliția pare a nu fi capabilă să desfășoare o investigație coerentă din cauza panicii populației, dar și datorită fondului social tulburat de holeră. Singurul care se implică și pleacă pe urmele criminalului este un tânăr reporter, Diego. Acesta află amănunte și detalii despre această așa-zisă Bestie de la o fată nevoiașă și orfană care își caută cu disperare sora mai mică dispărută.

Documentarea este excelentă și acest lucru se observă din modul în care este construită fresca socială, cu detalii și amănunte, cu expunerea fără inhibiții a răutății și depravării umane și probabil aceasta este axa în jurul căreia este schițată povestea. Deoarece fără această latură întunecată a naturii umane, ce apare chiar și la cele mai ingenue și mai tinere personaje, credibilitatea poveștii ar avea foarte mult de suferit.

Suntem aruncați într-un Madrid murdar, mizer, plin de cadavre și corupție, cu societăți secrete, cu ritualuri barbare, o intrigă plină de dramatism și cruzime într-o epocă întunecată.

Se pune accent, de asemenea, pe situația nedreaptă și inferioară a femeii expusă mai ales prin personajul Luciei, dar nu numai, urmărind degradarea morală și fizică în care este nevoită să se complacă pentru a-și putea întreține sora. Situația disperată a fetelor orfane și sărace face ca realitatea să fie șocantă și greu de acceptat, modul în care sunt nevoite să renunțe la valorile morale ce le-au fost insuflate de părinți pentru a se putea adapta la această realitate crudă precum și compromisurile pe care sunt nevoite să le facă.

Un thriller cu potențial, cu o atmosferă hipnotică și electrizantă facilitată și de epoca întunecată în care este amplasată povestea. Mi-a plăcut mult datorită curajului autorilor care n-au ezitat să scoată din scenă persoanje importante înainte cu mult de final. Mi-a adus aminte de George Martin și modul absolut crud în care mă obliga să merg mai departe fără persoanje de care prinsesem drag.

Probabil m-ar fi captivat mai tare dacă misterul era menținut până aproape de final. Dezvăluirile au fost făcute prea devreme și doar curiozitatea pentru soarta Luciei m-a determinat să merg până la capăt cu citirea ei. Deoarece în ciuda intrigii ce promitea, finalul este mult prea simplificat. Mă așteptam la cu totul altceva nu la această rezolvare rapidă și abruptă ce dă senzație de abandon, că și cum scriitorii s-ar fi plictisit și pierdut interesul. În schimb, câștigă datorită modului dinamic în care sunt schimbate rolurile și importanța personajelor, unii dispărând total, alții câștigându-și strălucirea pe parcurs.

Ideea este macabră, dar este perfect ancorată în realitatea istorică a vremii. De fapt, tocmai această epocă o ajută și îi oferă credibilitate și autenticitate.

• o societate secretă ce practică ritualuri barbare și crude; simboluri și eresuri oculte;
  • fetițe de 10-14 ani sacrificate pe altarul unor speranțe nebunești;
  • corupție, influență, secrete, frică; iubire și crimă;
  • diferența colosală dintre modul de viață al celor bogați comparativ cu al celor săraci;
  • mizerie, boală, pericol; epidemie de holeră și revoltă civilă;
  • degradare morală și lupta pentru supraviețuire; maturizare forțată;
  • fresca socială magnifică a Madridului secolului al 19-lea.

Este o lectură ce se parcurge pe repede înainte datorită începutului foarte alert și foarte brutal. Își pierde intensitatea pe parcurs, dar captivează la alte capitole: ficțiunea istorică expune excelent ambientul și personajele sunt construite în așa fel încât ți-e imposibil să nu empatizezi cu tragediile pe care le trăiesc.

Titlu: BESTIA
Autor: Carmen Mola
Traducător: Ana Maria Tamas
An apariție : 2022
Nr. Pagini: 576
Nota recenzorului: 7.5 / 10
Vizualizari recenzie: 4239

Alte recenzii de la Carmen Mola:

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 3 luni, 4 zile și a scris până acum 586 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.