Recenzie ,,Caietul Mayei” de Isabel Allende

Autor: Isabel Allende
An apariție : 2013
Editura: Humanitas Fiction
Nr. Pagini: 336
Recenzie de Alexandru Niță
Publicată la 2.08.2016

Caietul Mayei, publicat pentru prima dată în 2011, este un roman ce prezintă ironic drama familială prin ochii autoarei Isabel Allende, nepoata fostului preşedinte chilian, Salvador Allende, nevoită să se refugieze în timpul dictaturii. Romanul conturează greutăţile pe care un adolescent rebel le depăşeşte pentru a se maturiza timpuriu.

Maya Vidal, personajul reflector, îşi istoriseşte viaţa încă din primii ani, aducând detalii retrospective despre prinţesa din Laponia, mama ei care o părăseşte în casa paternă, şi grija nemăsurată a acestora, mai ales a bunicului adoptiv, Popo, al doilea soţ al bunicii. Moartea acestuia îi pune capăt copilăriei şi proaspăta adolescentă devine cea mai rea versiune a ei.

După câteva incidente pornite din cauza dependenţei de droguri, Maya ajunge într-un centru de recuperare de unde evadează şi îşi distruge şi mai mult viaţa cu ajutorul traficanţilor. Caietul Mayei este, de fapt, descărcarea de sentimente şi gânduri a adolescentei, din momentul în care ajunge pe o insulă aparţinând Chile, dar şi mărturisirea dragostei pe care o găseşte acolo, de asemenea, prima adevărată din viaţa ei.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Isabel Allende.

Pe lângă încurcăturile pe care le are, tânăra ajunsă acum la douăzeci de ani descoperă şi răsturnările de situaţie în urma cărora s-a născut ea, dar acest lucru nu o împiedică să treacă peste inconvenientele vieţii de adult, deşi există o parte mică din ea care duce dorul drogurilor, astfel că, la sfârşit, dă impresia că toţi oamenii au trăit acest lucru.

Caietul, jurnalul care serveşte ca o mărturisire, poate fi considerat şi o monografie a diferenţelor din America de Nord şi Chile, sugerând contrastul dintre dependenţa Mayei şi viaţa liniştită de după. Stilul autoarei abordează diferit problemele tinerei, transformând-o chiar într-o eroină compusă din lumini şi umbre: aceasta se bucură de necazuri şi este conştientă.

,,Omul care sunt e rezultatul trăirilor mele anterioare, chiar a marilor mele greşeli.”