Recenzie “Clopotele” de Richard Harvell

Autor: Richard Harvell
An apariție : 2011
Editura: Litera
Nr. Pagini: 464

richard-harvell-clopoteleÎnainte de toate, romanul de debut al scriitorului american Richard Harvell este o carte a sunetelor, ce-ți ascute simțurile și te face să plutești deasupra Alpilor elvețieni de secol XVIII, acolo unde, o surdo-mută, considerată nebună, dă naștere unui băiețel în clopotnița în care locuiește. Peste ani și printr-o întâmplare nefericită, copilul ajunge în abația Sankt Gallen, în grija a doi călugări, Nicolai și Remus, și își descoperă talentul remarcabil.

Este că deja vă atrage cartea asta? La fel am fost și eu când am aflat de ea. Cred că titlul a fost cel care m-a incitat prima dată… ,,Clopotele”… sună atât de grav, de misterios și de tentant. Care o fi povestea lor, a clopotelor? Dar a oamenilor care le ascultă dangătul strident în fiecare zi? Iată doar câteva întrebări la care aflăm răspuns pe parcursul celor peste 450 de pagini pe care eu le-am savurat la intensitate maximă.

Povestea tristă a micului Moses din Uri, care ajunge unul dintre cei mai mari musico ai scenei italiene, te poartă prin excitația supremă a muzicii de operă, prin vibrația dragostei adevărate, care nu ține cont de opreliști, și prin căldura prieteniei sincere și devotate. “Clopotele” lui Harvell se citește cu sufletul deschis la frumos și la sensibilitate. Scriitorul descrie sunetele atât de viu și de clar, încât le simți în urechi, în stomac, în plămâni, în fiecare celulă a corpului tău. Mare talent!

Atunci, Cele Mai Răsunătoare și Mai Frumoase Clopote de pe Pământ au pornit a bate. Văzduhul s-a cutremurat. Dangătul a inundat valea. Era ascuțit ca o balama ruginită, tunător ca o avalanșă, pătrunzător ca un țipăt și mângâietor ca șoapta unei mame

Moses Froben este simbolul copilului sărac, inadaptat, blamat, căruia cei din jur nu-i dau șanse nici măcar la supraviețuire, darămite la o viață decentă, un copil special, care își descoperă talentul și ajunge să strălucească. Nimeni nu-l întreabă pe Moses cine a fost, cum a crescut printre clopotele bisericii din Nebelmatt. Toți sunt fascinați de noul Orfeu, de glasul lui care le pătrunde inima și le invadează ființa; femeile leșină la o simplă fluturare a mâinii lui, iar bărbații storc lacrimi pe care nici măcar nu se sinchisesc să le ascundă.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Richard Harvell.

Destinul eunucului Moses se aseamănă cu cel al lui Orfeu, poetul și muzicianul pe care-l  intepretează pe toate scenele de operă, de la Veneția până la Napoli și, apoi, Londra. La fel ca Orfeu, Moses își află dragostea, dar o pierde atunci când, de fapt, o regăsește. „Clopotele” au cadența, tragismul, sensibilitatea și înflăcărarea unei arii de operă. După mine, este una dintre cele mai frumoase cărți ale ultimilor ani.

Richard Harvell s-a născut în New Hampshire, S.U.A și a studiat literatura engleză la Dartmouth College, pe care l-a absolvit în 2003, dar în prezent trăiește în Basel, Elveția, cu soția și copiii, unde predă la o școală generală matematica și engleza.

Câștigă cartea săptămânii
Peste 8000 iubitori de carte s-au alăturat Tribului Booknation.ro și participă săptămânal la concursul Cartea Săptămânii, în care oferim ca premii multe 📖 foarte faine! Hai și tu! 👍

Descoperă cartea săptămânii