Recenzie „Crescătorul de gorile” de Roberto Arlt

Autor: Roberto Arlt
Editura: ADENIUM
Nr. Pagini: 152

Care este legătura dintre un scriitor argentinian și lumea arabă? Fiind în căutare de subiecte pentru articolele sale,  Roberto Arlt, care profesa și ca jurnalist, începe în anul 1935 o călătorie în nordul Africii. Vizitează locuri precum Maroc, unde întâlnește o civilizație care se află la confluența mai multor culturi: arabă, africană, europeană-franceză, spaniolă, portugheză, iudaică.

Cartea cuprinde 15 scurte povestiri ce înfățișează această lume. Prima dintre ele este și cea care dă numele cărții, Crescătorul de gorile. Inițial, am crezut că subiectul se referă la un fel de Tarzan care trăiește, înțelege și prețuiește aceste animale. În schimb, Farjabi Bill Alli este un interlop african care crește gorile pentru a le vinde grădinilor zoologice, elefanți pentru a face trafic cu fildeș și pentru a-i folosi în  munci foarte grele, omoară fără remușcări, întreține corupția.

Lumea descrisă este departe de a fi una de poveste; în schimb, este descrisă lumea mafiei arabe, cămătăria, traficul de persoane, alcool, arme, realități precum exploatarea copiilor în câmpul muncii, a femeilor bănuite de infidelitate pedepsite prin tăierea unei mâini sau a capului, repercusiunile tragice de a fi îndrăgostit de o femeie de altă religie, antropofagie, pedeapsa cu moartea, magie neagră, intervenția străină în domeniile statului. Veți descoperi această civilizație cu toate contrastele ei, de la  mirosea a santal, iasomie și tămâie și străduța care miroase a amestec de condimente, piei de animale, brânză în curs de fermentare.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Roberto Arlt.

Cartea poate surprinde prin cruzimea descrierii și tragismul întâmplărilor, limbajul dur. Predilecția pentru astfel de subiecte, spun criticii, este o caracteristică definitorie a autorului, având ca sursă propria viață.

Recomand cartea pentru că m-a scos din zona de confort, am pătruns într-o lume care îmi era cunoscută superficial; așa am făcut cunoștință cu sarcasmul arab: Te-ai încurcat ca o cămilă în propriile sfori /Știi tu ce ascunde creierul de berbec al unei femei de altă rasă sau religie?