Recenzie ”I put a spell on you” de Alexandru Trușcă

by | Dec 14, 2020 | Literatură Contemporană, Literatura Română, Recenzii cărți

🔥 CARTEA I PUT A SPELL ON YOU ARE REDUCERE PE:

Sunt foarte puține cărți scrise de autori români contemporani pe care le recomand. Cartea lui Trușcă este una dintre ele. Este originală față de ceea ce găsim pe piața noastră, destul de săracă de altfel, pune pe tapet subiecte de actualitate din viața de zi cu zi, are un personaj principal care se confruntă cu probleme și anxietăți de care te izbești zilnic, iar scriitura este lejeră și directă, încărcată de elemente de folclor și fantasy local și legende populare oltenești. Cartea a apărut la editura Litera, într-o nouă colecție, coordonată de Doina Ruști, numită Biblioteca de Proză Contemporană și promite un suflu nou și modern, ancorat în realitatea imediată. Este o altfel de literatură, față de cea clasică cu care am fost educați pe băncile școlii, se adresează, bineînțeles, noii generații care vede programa școlară ca fiind obositoare și greoaie și inutilă. Cred trebuie recomandată adolescenților, în ciuda limbajului brut, deoarece reprezintă o lume tangibilă, în care trăiesc și ei și îi poate ajuta în înțelegerea propriilor experiențe și aspirații și dezvoltarea și exprimarea emoțiilor simțite, este o lume pe care o înțeleg foarte bine și ar fi atrași și preocupați de multe dintre problemele puse pe tapet de autor.

Am citit că ar fi o carte cu finalul deschis. Mie nu mi-a lăsat impresia asta. Pentru mine e clar că Cristian Paraschiv, personajul principal, e hotărât să o ia de la capăt și să facă lucrurile altfel și mult mai bine de data asta. Cu cine pleacă iar la drum, e mai puțin important pentru mine. Pentru mine a contat conștientizarea și schimbarea. De asemenea, nu văd cartea ca pe un fantasy, tot fantasy-ul din ea se întâmplă-n capul personajului principal și cred că, în funcție de imaginația fiecăruia, toți batem câmpii mai mult sau mai puțin, auzind diverse povești, citind tot felul de întâmplări halucinante, etc. Felul în care vede și transpune el propria realitate este deosebit și e clar că e un mare consumator de literatură fantasy și horror și muzică bună.

E, totodată, evident că Cristi a ajuns la saturație și trăiește un moment de cotitură. Realizează că viața lui e rutină, e fadă, a devenit antisocial, nimic nu-l incită, nimic nu-l ridică deasupra celorlalți, n-are nimic cu care să se mândrească, n-are pasiuni (decât d-alea periculoase care se consumă din pahare mici), n-are hobby-uri, e plat. E o umbră, visurile lui au murit și habar n-are când s-a întâmplat asta. Merge pe un drum trasat de alții care nu-i oferă nicio bucurie. Nici jobul, nici căsnicia nu-i aduc satisfacții. Și vinovat pentru toate astea nu e nimeni decât el.

Și abia atunci când realizează acest lucru, când începe să facă comparații între ispite imaginare și ce-l așteaptă acasă, nevasta, Marcela, începe să se transforme. Cu un pas înaintea soțului, femeia decide să-și ofere șansa unei vieți pline, să renunțe la “trebuie” și “se cuvine”, și să-și hrănească pasiunile. E ca și cum ar fi preluat disperarea lui Cristi, dar ea și-a canalizat frustrarea în direcția bună și chiar a reușit să se scuture de stereotipuri și rutină. Iar Cristi o invidiază, reușește aproape să se convingă că nu vrea s-o piardă, deși e clar că între ei nu este iubire. Cel puțin nu genul acela de iubire pe care-l întâlnim în filme. E o căsnicie fără numitori comuni, în care cei doi s-au înstrăinat încet de-a lungul anilor și nu fac nimic s-o redreseze. E o căsnicie impusă, fără copii, fără realizări, fără prieteni comuni, o căsnicie tristă, lipsită de pasiune, asta pâna când mirajul Ilenei, dezgropat dintr-un mit cunoscut prin părțile Olteniei, și suprapunerea umbrei ei pe noua Marcela, îi atenuează confuzia lui Cristi și-l aruncă în disperare. Șabloanele celor două femei se suprapun din ce în ce mai tare, devenind la un moment dat una și aceeași. Un vis și o realitate combinate într-o singură imagine, o imagine care-l dezorientează pe Cristian. Pentru că Marcela nu mai e Marcela. Marcela e altcineva și problema lui Cristi e de ce s-a schimbat Marcela sau mai bine spus pentru cine?? Marcela lui nu mai e a lui și numai gândul că ar putea fi a altuia îi scoate peri albi.

Relația dintre Cristi și personajul secundar, Marina, deși pare a avea conotații romantice în carte, pe mine m-a dus cu gândul la un gen de întâlniri terapeutice. Marina putea fi din punctul meu de vedere și bărbat sau doar psihologul de serviciu, deoarece importante sunt sfaturile ei care prind rădăcini și au ecou în gândurile și schimbările pe care Cristi le trăiește.

Cartea lui Trușcă nu desface la microscop doar căsnicia, ci și viața asta antisocială și plafonată care a devenit un tipar în zilele noastre. Gândurile lui Cristi, care nu e nici erou, nici antierou, ci doar un om ca mine și ca tine, sunt ancorate în realitatea contemporană, de zi cu zi, dezbat anxietăți de care și eu și alții ne lovim zilnic și pe care nu încercăm să le rezolvăm din comoditate, jenă sau dezinteres, dar care ne macină nervii și ne distrug pacea interioară, ne demoralizează și ne fură bucuria de a trăi.

Mi-a plăcut mult, nu i-a lipsit nimic, nu a exagerat nimic, zborul final (metafora aleasă de autor pentru a descrie revelația personajului) a fost o asumare a eșecului și o promisune pentru viitor, mi-a plăcut aciditatea și autoironia și simbolistica (am râs cu lacrimi de neînduplecata Venus și sărmanul Vladimir), iar limbajul a fost demențial. Este una dintre cărțile care îmi dau speranță piață de carte română și contemporană mai poate fi încă resuscitată.

The world has changed, and none of us can go back. All we can do is our best, and sometimes the best that we can do is to start over.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții I PUT A SPELL ON YOU?

Vezi toată lista de cărți scrise de Alexandru Trușcă sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA I PUT A SPELL ON YOU CU REDUCERE DE PE:

Titlu: I Put A Spell On You
Autor: Alexandru Trușcă
An apariție : 2020
Editura: LITERA
Nr. Pagini: 222
Publicată la 14.12.2020
Nota recenzorului: 9.5

Recenzie “Sărbătoarea Țapului” de Mario Vargas Llosa

Am citit câteva recenzii la cărțile lui Llosa prin online și m-am întărâtat nițel. Mi-a fost frică de o dezamăgire când am început Sărbătoarea Țapului, dar n-a fost cazul. Scrie în forță Llosa, scrie trivial și vulgar, e brutal și misogin, sfâșie inima, își bate joc...

Recenzie “Să-ți pui o dorință” de Vasi Rădulescu

"Să-ți pui o dorință" este o altă carte minunată de la Vasi Rădulescu. Face parte dintr-un cadou minunat primit de la o prietenă dragă. Tot emoționantă de te face să verși cel puțin câteva lacrimi este și aceasta. "Dragă inimă" a fost un volum de povestiri personale...

Recenzie „Straja dragonilor” de Ion Negoițescu

Straja dragonilor este autobiografia neterminată a criticului literar român Ion Negoițescu (1921 - 1993). Aceasta este doar prima parte a unui mai mare proiect gândit de autor, prin care și-ar fi dorit să-și consemneze întreaga viață, din copilărie până la bătrânețe....

Angela este redactor Booknation.ro de 738 zile și a scris până acum 133 articole. Se află pe poziția 5 din 25 de redatori, fiind astfel un Erou Booknation.ro. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.