Recenzie ”Lup roșu, negru leopard” de Marlon James

de | feb. 8, 2024 | Beletristică, Fantezie, Ficțiune, Literatură Contemporană, Mister, Recenzii cărți, Suspans

Tu vrei să afli cum am ajuns să am doi ochi, când tocmai am povestit c-am pierdut unul.

Cartea aceasta n-a fost absolut nimic din ce mă așteptam. Credeam că este prima parte dintr-un fantasy, dar m-am înșelat. Fantasy este prea puțin și simplificat spus. Este o lectură foarte bizară, foarte întortocheată, ce descrie o lume străveche, populată de o multitudine de ființe reale și imaginare. Este un mozaic de legende și mituri africane răspândite pe un teritoriu împărțit în regate, mai mari sau mai mici, ce poate fi parcurs într-un timp mai lung sau mai scurt în funcție de calea pe care alegi s-o iei, care urmărește un personaj plecat în aventura vieții sale. M-a prins destul de greu și pe la jumătatea primului capitol (adică după mai bine de 50 de pagini) chiar mă gândeam serios s-o abandonez, dar m-am ambiționat și nu-mi pare rău deloc deoarece devine mai bună cu fiecare pagină întoarsă. Cu toate acestea, nu este o carte pentru orice gen de cititor ci cred că o să fie apreciată doar de o plajă restrânsă. Probabil mulți dintre cei care citesc această primă parte se vor opri aici și nu vor fi interesați și de celelalte părți. Dar, gusturile nu se discută…

Marlon se transformă pe rând în vrăjitor și antivrăjitor ce ne desenează o lume plină de mituri, legende, arhetipuri africane pline de senzualitate, de vulgaritate, de obscenitate sau de mister, a căror simbolistică este demnă de complexitatea și folclorul Africii, iar pentru neinițiații ca mine prea încărcate de semnificații pentru a le cuprinde întreaga încrengătură și rezonanță. Este un joc de-a detectivii, o aventură ce urmărește dezlegarea unui mister ce se încăpățânează să nu se lase descoperit, care revine și îi bântuie pe cei convinși că i-au dat de capăt și au rezolvat enigma. O nouă întoarcere din condei, un nou zvon, o nouă veste dintr-un regat îndepărtat, o nouă dispariție sau o nouă răpire și aventura trebuie reluată deoarece deznodământul este încă departe. Călătoria celor implicați pare a fi construită pe orizonturi succesive ce vin unul în completarea celuilalt ca un puzzle uriaș în care fiecare piesă e reprezentată de un pas, o informație, un blestem, un descântec, o vrajă, o rună sau o glifă.

În cartea lui Marlon fantasticul este parte însemnată ce completează realul. Visul, parabola, mitologia, folclorul sunt ajutoare la care recurge frecvent pentru a împleti imaginarul în poveste. Fantasticul înseamnă o întrerupere a ordinii recunoscute, o năvală a inadmisibilului în cotidian; ruptura unei discontinuități într-un spațiu continuu. Supranaturalul e parte firească din ordinea lucrurilor. Povestea te câștigă prin paradox, nu prin moralitate și se bazează pe un colaj de elemente fantastice, extramundane, psihedelice, miraculoase și folclorice (metamorfoza și bizareria unor personaje, atracția către folclor, straturile profunde ale conștiinței, tentația simbolurilor, practica magică, viziunea onirică și mitică, interesul pentru nocturn, tenebros și morbid, obscenitatea și hidoșenia altor personaje), situat la granița dintre halucinație și realitate, încărcat de creativitate artistică în care limitele temporale și spațiale dispar. Alegoria și simbolistica cu atribute ontologice urmăresc să personifice conștiința colectivă, ambiția politică, speranța, datoria civică. Bineînțeles că într-o carte de aventuri pârghia principală a creației ar trebui să fie senzaționalul, iar Marlon este conștient de asta deoarece marșează pe acest ajutor la maximum, și situațiile palpită de suspans, mister și imprevizibil.

Rezumat:
Copoiul – un bărbat înzestrat cu un nas foarte sensibil, ce poate lua urma oricui, este angajat de un negustor de sclavi să găsească un băiat dispărut de câțiva ani. Deși nu este încântat de propunerea angajatorului său, acceptă să plece în această misiune cu alte persoane înzestrate cu talente ieșite din comun.

Dar oare de ce este băiatul așa important? Cine este acest băiat? De ce a încercat patriarhul Basu prin toate mijloacele să-l salveze? Și de ce l-a ținut ascuns de cel mai bun prieten al lui, regele? Ce vor să facă cu el cei care l-au răpit? De ce n-au cerut răscumpărare? Oare e bun doar să fie vândut la Malangika, piața vrăjitoarelor? Unde ar putea fi de găsit? Poate în Mlaștina de sânge sau în Ținutul Întunecat? În Mitu, în Kongor, în Malakal? Ce poate demonstra acest copil? Găsirea lui ar putea răsturna un rege?

Unele fiare pot să intre pe ușă. Altele trebuie făcute să iasă din pământ, iar altele trebuie chemate din cer, ca spiritele.

În căutarea băiatului dispărut, pleacă nouă persoane, niciunul nu mai are nimic la care să se întoarcă:

Sogolan – vrăjitoarea Lunii
Tristogo – uriașul trist
Leopardul – metamorful vânător care nu aparține nimănui și căruia nimeni nu-i aparține
Fumeli – purtătorul Leopardului de arc
Bibi – mercenar sub acoperire
Nyka – seducătorul trădător
Nsaka Ne Vampi – o mercenară
Bunshi – o zeiță-sirenă a râului
Copoiul – cel care va lua mirosul băiatului
Și pe parcurs vom afla care dintre aceștia e nuiaua, care-i toiagul și cine o ia la buci.

Mi s-a părut într-o oarecare măsură că personajul Copoiului este construit pe mitul androginului, pe imposibilitatea separării femeii de bărbat sau poate e doar modul in care autorul a ales sa explice înclinațiile acestuia. Bineînțeles că în principiu el poate fi catalogat doar ca un demon romantic în acest univers fantastic mitologic.

Aesi, măcelarul de zei, rămâne marele mister al cărții pentru mine și aștept cu nerăbdare să-i descopăr povestea și motivele în celelalte părți ale trilogiei. Dar mai ales puterea!

O istorie despre ambiție, misiuni, putere, dragoste și ură, transformare, manipulare și influență, despre adevăr și minciună, despre prietenie și trădare, despre empatie și cruzime, despre oameni și bestii, despre stăpâni și sclavi, despre războaie și moarte, despre vină, regret, pierdere, mântuire și speranță.

O călătorie fără sfârșit, în căutarea unui băiat ce pare că refuză să fie salvat, pe urmele unei istorii spuse în cinci feluri de trei guri, o misiune în căutarea sensului existenței, o experiență a autocunoașterii, a explorării propriului eu și propriilor limite. Marlon încearcă să surprindă toate nuanțele omenești și imprevizibilitatea metamorfozelor umane facilitate de ciclurile cunoașterii și maturizării, dar și de experiențele durerii, suferinței și pierderii.

Este un roman tulburător, stratificat și ciudat, cu o linie narativă haotică, întreruptă, reluată și abandonată, schimbată și modificată de multe ori, cu acțiunea stabilită într-o epocă demult apusă, în care granițele dintre realitate și mit se suprapun și se desfac în mod halucinant cu viteza gândului.

Viața și moartea, adevărul și minciuna, legenda și realitatea sunt axele acestei lumi periculoase în care riscul dramei colective însuflețește și copleșește conștiința individuală. Versiunile și scenariile se suprapun, acțiunea și evenimentele sunt discontinue și câteodată chiar ambigue, stilul narativ este îmbogățit cu mituri, legende și elemente de folclor în mod vicios, dar convingător. Misiunea eroilor noștri capătă dimensiuni mitice și se contopește într-un melanj nebun bine ancorat într-o realitate din care supranaturalul și fantasticul fac parte firesc și imposibil de omis. Aștept cu nerăbdare continuarea.

Câteva citate scurte:

Pacea e o vorbă-n vânt.

Lumea e ciudată și oamenii o fac mereu să fie și mai ciudată.

Dacă zeii au creat tot ce există, adevărul nu e doar o altă creație?

E furtună sub fruntea ta.

Nesăbuit în iubire, nesăbuit în ură.

Umblă vorba că regele n-ar fi interesat de bogații, lucru pentru care compensau din plin patriarhii.

Nicio femeie nu-i crescută s-o folosească bărbatul.

Lumea este îngrijorată de tăcerea zeilor.

Gândul e un animal sălbatic.

În familia mea, să fii bărbat înseamnă să renunți la fericire, fiindcă depinde de prea multe lucruri pe care nu le poți controla.

Să ai ceva pentru care să lupți sau să n-ai nimic de pierdut, care dintre astea face din tine un războinic mai bun?

N-ai nevoie să crezi în creaturi malefice când există bărbați care-și jupoaie soțiile.

Nimeni nu iubește pe nimeni.

Când cad regii, cad drept peste noi.

Titlu: Lup Roșu, Negru Leopard
Autor: Marlon James
Traducător: Ona Frantz
An apariție : 2023
Editura: PANDORA M
Nr. Pagini: 640
Gen Literar: Fantasy
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 38005

Alte recenzii de la Marlon James:

Recenzie „Maxton Hall – Salvează-mă” de Mona Kasten

Ca orice cititor cuminte și silitor, întâi citesc povestea și după aceea văd filmul, însă recunosc, am avut un mic imbold atunci când am văzut serialul ecranizat pe Amazon Prime. Nu știam de autoare, nu auzisem nici de serie, dar mi-a plăcut trailer-ul și am zis că...

Recenzie ”Gara Malma” de Alex Schulman
Recenzie ”Gara Malma” de Alex Schulman

Gara Malma este o carte despre relații familiale, dar pentru mine a fost mai mult o carte despre copii abandonați sau neglijați și repercursiunile pe care astfel de traume le au în maturizarea individului. Este despre familii dezorganizate și disfuncționale și modul...

Recenzie ”Sarek” de Ulf Kvensler
Recenzie ”Sarek” de Ulf Kvensler

Crime Scene Press nici că putea să mă ademenească cu un titlu mai pe gustul meu. Sarek este un thriller, un nordic noir ce te plimbă printr-o minunăție de rezervație, plină de peisaje spectaculoase și pericol. Sarek este un parc național aflat în nordul Suediei, una...

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 5 luni, 5 zile și a scris până acum 595 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.