Recenzie “Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgarov

Autor: Mihail Bulgarov
Editura: Humanitas
Nr. Pagini: 514
Publicată la 10.01.2018
Acordă o notă

ACUM GĂSEȘTI MAESTRUL ȘI MARGARETA PE:

Destinul lui Bulgakov pare guvernat de același amestec de satiră, fantastic și tragedie care și-au pus amprenta asupra operei sale. Născut la Kiev în 1891, în familia unui profesor de teologie, studiază medicina, pe care o practică vreme de patru ani (1916–1920), pe front și în spitale de provincie. Se dedică în profunzime scrisului, “Maestrul și Margareta” fiind una dintre operele sale de referință.

Am vrut de mult să citesc această operă, dar având foarte multe titluri pe listă, am amânat întotdeauna momentul. Bulgarov este un autor foarte interesant și enigmatic, reușind să transmită un mesaj cititorilor săi într-o manieră unică, nu directă, ci prin figuri de stil și situații deosebite.

Diavolul dorește să stârnească haos în Moscova anilor 30, vizând mai ales lumea artistică, teatrală, cea aristocrată, pe care consideră că o poate manipula cum dorește. Acțiunea începe atunci când Mihail Berlioz, președintele Massolit, discută în mijlocul unui parc din Moscova cu Ivan Ponîrev, despre originea lui Iisus. Cum ambii sunt atei, discută mai mult despre inexistența acestuia… Îi întrerupe un misterior necunoscut care le vorbește de câteva profeții nu foarte optimiste, dar mai ales, susține existența lui Iisus în fața lor. Din acel moment, în Moscova au loc tot felul de întâmplări ciudate ce zguduie viața mondenă și trezește multe semne de întrebare: un motan negru are abilități impresionante, spectacolele de magie de le Teatrul Varietății lasă foarte mulți oameni din tribună în pielea goală, oameni încep să înnebunească sau să dispară.

Bulgarov nu a fost niciodată foarte discret în a-și exprimă opiniile în ceea ce privește lumea aristocrației, această carte fiind în mare parte o satiră la adresa inculturii și lăcomiei ei. Lectura este foarte ușoară, dar are multe personaje și uneori tratează câteva subiecte pentru care trebuie să fii pregătit, de exemplu religie, istorie, politică, dar și câteva amănunte despre autor, pentru a vedea exact de unde înclinația sa către anumite teme folosite în carte.