Grijă. Sacrificiu. Atenție. Iubire. Sprijin. Respect.

Acestea sunt cuvintele care descriu cartea Mama, scrisă și ilustrată de englezul Walter Crane, apărută la Editura Signatura. Însă o descriu totodată și pe MAMA, deși esența ei scapă subjugării cuvântului, trecând dincolo de puterea lui de reprezentare. Apărută în anul 1873, poezia cu titlul original My Mother a fost încadrată stilului „poezie de somn ușor”, gen literar specific englezesc, dezvoltat în secolul al XIX-lea.

Având douăsprezece strofe, poezia este imprimată cu tonalități diferite, ușor sesizabile în timpul lecturii. Astfel, prima parte a operei este rezervată interogațiilor. Vocea textuală, ajunsă de-acum în ipostaza de adult, rememorează câteva dintre momentele fundamentale din frageda-i pruncie și din copilăria mică. Întrebându-se cine l-a hrănit, cine l-a legănat pentru a nu plânge, cine l-a vegheat în clipele de boală, dar și cine l-a ascultat, răspunsul îi vine firesc în chipul și numele mamei. Mama! Strofa a șaptea vine să întărească succesiunea meritorie, subliniind sprijinul necondiționat al mamei.

Odată cu strofa a opta tonalitatea versurilor devine mai gravă, vocea textuală recurgând la o glisare temporală spre viitor. De data aceasta beneficiarul respectului, al dragostei și al sprijinului necondiționat este mama, iar interogațiile din prima parte sunt înlocuite de afirmații tari, cu valoare exclamativă. În sensul acesta, versurile sunt expresia grijii compensatoare pe care omul o nutrește pentru mama sa, încercând să răsplătească bunătatea și atenția celei care a fost cea mai iubitoare.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Walter Crane.

Cu toate acestea, efectul versurilor ar rămâne incomplet fără ilustrațiile care le însoțesc. Reprezentate ca șapte tablouri, imaginile reiterează geniul creator al lui Walter Crane. O dată, prin reușita acestuia de a evidenția frumusețea obiectelor și a lucrurilor înconjurătoare, validându-și totodată pasiunea pentru artele decorative. Pe de altă parte, prin rigoarea de a utiliza numai trei culori tipografice în realizarea acestora.

Apariția traducerii sub egida Editurii Signatura este relevantă din două puncte de vedere. Ediția aceasta este una bilingvă, iar lectorul are două căi de acces spre lumea textuală. Una mijlocită de receptarea contemporană – prin traducerea Oanei Gheorghiță și prin restaurarea ilustrațiilor operată de Daniela Gheorghiță și Horea Grindean. Cealaltă este mijlocită de însuși Walter Crane prin posibilitatea consultării textului și al ilustrațiilor originale.

Sursă foto: pagina facebook a Editurii Signatura

Titlu: Mama
Autor: Walter Crane