Recenzie „O fată din bucăți” de Kathleen Glasgow

Autor: Kathleen Glasgow
Editura: Storia Books
Nr. Pagini: 435

Înainte de a-mi comanda O fată din bucăți, de Glasgow, am supraviețuit unui uragan de păreri pozitive privind acest roman. Girl in pieces, cu titlul ei original, a cucerit inimile a sute de adolescenți de pretutindeni, și am zis că sigur o va cuceri și pe a mea. Nu sunt superficială, dar când am văzut coperta…love at first sight. Clar îmi place mai mult decât cea originală.

Am citit descrierea și comandată-a fost. Mă așteptam să fie o carte clișeică, dar chiar nu a fost așa. De altfel, mă așteptam să mă acapareze încă din primele pagini, dar, din nou, nu a fost așa.

De obicei, dacă o carte nu-mi stârnește interesul încă din primele capitole, o abandonez. Viața e prea scurtă ca să citim cărți ce nu ne plac, nu? Totuși, un firicel de speranță parcă-parcă se întrezărea printre pagini, așa ca am continuat O fată din bucăți și nu îmi pare rău.

Romanul lui Glasgow tratează un subiect extrem de delicat, și totodată dur, și anume automutilarea. După cum se știe deja, în rândul adolescenților această tactică de distrugere este practicată prin arsuri sau tăieturi. Prin asta trece și Charlotte, o tânără care a pierdut ce a avut și ce nu a avut. Prietena ei cea mai bună este într-un centru de reabilitare din care nu va ieși niciodată, tatăl ei a abandonat-o din copilărie, iar mama..ei bine, nu știe nimic de ea.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Kathleen Glasgow.

Charlie – Charlotte – se află într-un centru care speră a trata problemele tinerilor. Cu zeci de tăieturi pe mâini și coapse, Charlie nu crede că terapiile de grup sau colegele răutăcioase o vor ajuta într-un fel. Când se vede nevoită să-și ia viața în mâini și să plece de la centru, protagonista se angajează într-un bar, și așa îl cunoaște pe Riley. Mult mai mare decât ea, alcoolic, consumator de substanțe ilegale, Riley nu pare întocmai persoana care o poate salva pe Charlie. Dar dacă..?

Începutul cărții m-a plictisit și derutat cumplit. Nu știu de ce, nu reușeam să empatizez deloc cu Charlotte, mi se părea imatură și egoistă. Pe parcursul lecturii însă, ceva în ea s-a schimbat; nu știu dacă a avut loc neapărat o maturizare bruscă, ci mai degrabă tânăra a trecut printr-un proces de conștientizare și acceptare a propriilor defecte, probleme, vicii. Aflăm astfel că de aici pleacă totul – trebuie să recunoști că ești în prăpastie înainte de a vrea să fii scos de acolo.

Lacrimile mi-au stat pe albul ochiului mult timp în vreme ce lecturam. O fată din bucăți de Kathleen Glasgow este un roman dur și sfâșietor, un roman care te dezbracă de fricile vechi și te îmbracă în altele noi, un roman care vorbește despre durere ca un vechi prieten apropiat. O fată din bucăți o să te destrame precum un ghem de ață, și o să te arunce în brațele destinului poate prea mult. Prea repede. Prea covărșitor.