Recenzie “O vară în Long Island” de Ann Brashares

Editura: RAO
Nr. Pagini: 256
Recenzie de Diana Daniela Macovei
Publicată la 20.05.2018
5 (100%) 1 vote

ACUM GĂSEȘTI O VARĂ ÎN LONG ISLAND PE:

O vară în Long Island mi-a demonstrat că la capitolul poveşti răvăşitoare ce îţi pot arunca sentimentele în cele patru zări lăsând în urmă o inimă însângerată, Editura Rao este medaliată cu aur. Ann Brashares a creionat o poveste complexă, cu personaje uluitoare ce-ţi poartă paşii în ritm alert în vâltoarea vieţii, dramei, iubirii şi neînţelegerii.

-Eşti un căutător de suflete, ştiai?

-Ce înseamnă asta? a întrebat-o Quinn.

-Ai ochii ăştia… atragi sufletele oamenilor.

Quinn se gândea că acest lucru era doar parţial adevărat. Era adevărat că atrăgea oamenii, dar multe dintre călătorii le făcea sufletul ei.

Cel mai mare sfat al meu: nu fugiţi la ultimul capitol imediat ce aţi prins firul poveştii. Nu de alta, dar e mai bine să vă primiţi şocul la timpul potrivit decât să întorci pagină după pagină cu groaza că urmează să ajungi într-un punct critic în care inima ta se sfarmă şi mai apoi trebuie resuscitată pentru a fi alături de ceilalţi pe mai departe.

Era un defect de caracter, îi spusese tatăl lui odată, să preferi ceea ce nu ai în locul a ceea ce ai. Să preferi ceea ce nu poţi avea în locul a ceea ce poţi avea.

Iniţial, toată încurcătura de familii, copii vitregi, copii prin alianţe şi nu numai mi s-a părut o misiune imposibilă. Pur şi simplu nu aveam cum să urmăresc atâtea fire cu poveşti distincte care să fie legate de-un simplu nod şi ăla franjurat. Şi totuşi am ţinut pasul, trezându-mă implicată în zbuciumul sufletesc al fiecăruia. Dar, la un moment dat, trasul cu ochiul la final, mi-a cam smuls covorul de sub picioare.

Eram atât de concentrată pe Ray şi Sasha, atât de emoţionată urmărind povestea lor, sperând la o întâlnire adevărată după atâţia ani de împărţit jumătăţi de viaţă, încât am scăpat din vedere micile detalii. Am pierdut-o din ochi pe Quinn, pe Mattie, chiar şi pe Emma, şi m-am trezit brusc că uneori apusul nu este doar o uniune a culorilor, o ultimă explozie imaginativă înainte ca întunericul să acapareze ziua. Am uitat că apusul poate fi şi simbolul despărţirii, a stingerii luminii, a faptului că ceva se sfârşeşte. Uneori, pentru totdeauna. Draga mea, Editură Rao, ţin să te informez că te urăsc în aceeaşi măsură cu care te iubesc pentru apariţiile editoriale năucitoare.

Speranţa e un sentiment complex atunci când vine vorba despre persoanele cu adevărat importante. Este mai periculoasă decât maşinile de curse sau câinii care muşcă.

O vară în Long Island te fură pe nesimţite. Pur şi simplu te trezeşti prins în mrejele sale, visând la poveste, la fiecare personaj în parte. Aştepţi cu nerăbdare să reiei lectura şi o savurezi pagină cu pagină, paragraf cu paragraf. Descoperi secrete, analizezi caractere şi urmezi un adevărat curs de imaginaţie în făurirea picturii de ansamblu al marii familii a lui Robert şi Lila. Modul în care cei doi au urmat două rute diferite, în paralel, legate doar de cele trei fiice ale lor, este uimitor. Şi agonizant. O misiune imposibilă care, totuşi, prinde realitate şi palpabilitate sub peniţa autoarea Ann Brashares.

Era oare posibil să vezi frumuseţea prezentului atunci când ea pătrunde în viaţa ta? Sau e nevoie ca timpul să treacă, sau să pierzi ceva, sau, poate, să te doară, ca să îţi dai seama?

Quinn, Emma şi Mattie sunt fiicele lui Robert şi Lila. Cei doi au divorţat însă cu mulţi ani în urmă şi, la rândul lor, s-au recăsătorit. Robert s-a recăsătorit cu Evie şi are împreună cu aceasta o fiică, Sasha. Lila şi-a întemeiat şi ea o nouă familie cu Adam, având cu acesta un fiu, Ray. Adam mai are şi el doi copii dintr-o căsătorie anterioară. Ceea ce este uimitor constă în casa de vacanţă a lui Robert şi Lila. O casă pe care cele două noi familii întemeiate o folosesc în mod egal, planificat astfel încât Robert şi Lila să nu se întâlnească sub nicio formă.

Nu poţi nega durerea şi nici nu o poţi evita. Accept-o. O laşi să prindă glas numai dacă este necesar.

Ray şi Sasha, la rândul lor, împart aceeaşi cameră în casa de vacanţă, dar şi pe cele trei surori vitrege. Cu toate acestea, ei nu s-au întâlnit niciodată. Şi la cei şaptesprezece ani ai lor, datorită Emmei, împart şi un serviciu în vacanţa de vară. Uluitor şi fascinant în acelaşi timp. Cei doi se întâlnesc totuşi, accidental, într-o seară, se recunosc într-un final, dar sunt prea şocaţi să vorbească unul cu celălalt. Discută în schimb prin email, o legătură formată odată cu postul lor comun la muncă.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Ann Brashares.

-Cred că mi-ar fi plăcut ca tu şi Ray să vă cunoaşteţi. Voi doi sunteţi diferiţi în multe moduri, dar sunteţi două jumătăţi dintr-un întreg. Mă sperie puţin. Nu am voie să vreau ca jumătăţile să se unească. Dar îmi doresc.

Viitoarea nuntă a surorii Emma, tinde însă să le acorde şansa celor doi de a se cunoaşte cu adevărat fiindcă cele două familii, inclusiv Robert şi Lila sunt nevoite să participe la frumosul eveniment concomitent. Dar sunt cei doi suficienţi de maturi pentru a renunţa la animozităţi de dragul fiicei lor? Aş tinde să cred că nu. Însă nu au de ales.

Copiii sunt pe primul loc. Ambii adulţi din jumătăţile de familie împărtăşeau acea mantră. Era unul dintre puţinele lucruri cu care erau de acord şi pe care niciunul dintre ei nu îl respecta totuşi.

O vară în Long Island ne face martori la o adevărată dramă. O ruptură incredibilă între doi oameni care, în ciuda lucrurilor şi a oamenilor ce-i leagă, refuză cu desăvârşire în a lega o minimă prietenie. Ba mai mult, par prinşi într-o adevărată competiţie “cine este mai presus de cine”. Un război obositor, de pe marginea căruia privesc toţi membrii celor două familii.

…nu trebuie să îţi fie teamă de durere. Nu evita să simţi ceea ce simţi. Nu îţi da fericirea la schimb. Lasă să iasă ceva bun din toate astea.

Ann Brashares scrie o poveste incredibilă care m-a fascinat, m-a captivat şi mi-a frânt inima. M-am lăsat absorbită de o parte din personaje crezându-le pe celelalte insignifiante. Apoi m-am trezit brusc când deja totul era pierdut, cărţile fiind făcute şi eu pierzând şansa de a privi cu adevărat spre fiecare. Trist, minunat, în egală măsură precum o pătrăţică de ciocolată amăruie.

Tragediile adevărate nu se întâmplă treptat. Nu te avertizează dinainte, aşa cum se întâmplă în cărţi sau în filme. Ele nu culminează cu lecţii învăţate sau cu reechilibrarea registrului moral.

Tragediile adevărate se întâmplă în cinci secunde, în cinci cuvinte. Ele aşteaptă până când eşti blocat în nenorocitul de tunel Midtown şi îţi sparg capul. Îţi iau ceea ce iubeşti şi nu te lasă cu nimic.

O vară în Long Island este o poveste fascinantă despre viaţa a doi oameni porniţie la drum ca unul, lăsaţi a fi divizaţi de împrejurări, apucând separat pe alte drumuri, dar ancoraţi încă de puntea de decolare. Ann Brashares ne captează imaginaţia cu o poveste complexă despre ranchiună, iubire, luptă, suferinţă, acceptare şi dăruire.

Acest volumul spectaculos este disponibil pe site-ul Editurii Rao şi în librăriile partenere.

ACUM GĂSEȘTI O VARĂ ÎN LONG ISLAND PE: